عصر بازار

رئیس سازمان توسعه تجارت خبر داد:

افزایش تعرفه‌های ترجیحی ایران و ازبکستان

عصر اعتبار- رئیس سازمان توسعه تجارت برقرار نشدن پرواز مستقیم تهران - تاشکند را چالشی در توسعه روابط تجاری دو کشور دانست و گفت: طی مذاکرات صورت گرفته میان دو کشور، مقرر شده طرفین هر ماه دو پرواز مستقیم داشته باشند. همچنین لیست ۲۷ قلم کالای مشمول تجارت ترجیحی اصلاح و اقلام جدیدی به آن‌ اضافه می‌شود.

افزایش تعرفه‌های ترجیحی ایران و ازبکستان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مجتبی خسروتاج - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - اظهار کرد: ازبکستان از ماه می امسال، آغازکننده پروازها خواهد بود و علاوه بر این در زمینه تسهیلات صدور ویزا مقرر شده است پیشنهاد طرف ازبکی مبتنی بر آسان سازی روادید برای کلیه شهروندان ارسال شود تا پس از بررسی و مذاکره در سفر رئیس جمهوری ایران به ازبکستان به امضای طرفین برسد.

    وی با تأکید بر اهمیت حمل و نقل و ترانزیت گفت: به منظور توسعه حمل و نقل و ترانزیت، بر اساس الحاقیه جدید مقرر شد با حذف هزینه‌های اضافی، قیمت شرکت‌های حمل و نقل به سمت رقابتی شدن برود. همچین امکان انعقاد قرارداد صادرات فرآورده‌های نفتی و نفت خام از طریق حمل و نقل ریلی  به ازبکستان فراهم شده است که درصدد توسعه آن هستیم.

    خسروتاج در خصوص نظام تعرفه‌ای میان دو کشور تصریح کرد: نقص‌های موجود در نظام تعرفه برطرف خواهد شد و طی ماه آینده لیست 27 قلم کالای مشمول تعرفه‌ تجارت تجاری فعلی اصلاح و اقلام جدیدی به آن‌ اضافه می‌شود تا در حضور رؤسای جمهور دو کشور به امضا برسد.

    رییس سازمان توسعه تجارت افزود: در بخش مراودات بانکی نیز مذاکرات صورت گرفت و مدل‌های متنوعی بررسی شد که امیدواریم با اجرای این مدل‌ها زمینه همکاری‌های بیشتر فراهم شود.

    وی همکاری‌های گمرکی ایران و ازبکستان را در چارچوب امضای سند تفاهم‌نامه تبادل الکترونیکی اسناد گمرکی سبب تسهیل در امر تجارت برای طرفین دانست.

    خسروتاج بستر فعالیت شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های ازبکی در تمامی زمینه‌ها بخصوص توریسم و گردشگری، برق و نیرو، مواد غذایی مانند حبوبات و همچنین در بخش نساجی مانند پنبه و نخ پنبه، را مساعد توصیف کرد و تجار و فعالان اقتصادی را به استفاده از ظرفیت‌های کشور ازبکستان دعوت کرد.

    معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه در خصوص دستاوردهای دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ازبکستان که هفته گذشته برگزار شده بود، یادآور شد: با توجه به تغییر رئیس جمهور ازبکستان و همچنین تحول فضای کسب و کار در این کشور، ارادۀ طرفین بر توسعۀ روابط اقتصادی و تجاری قرار گرفته است.

    وی این اجلاس را مقدمه‌ای برای سفر ریاست جمهوری کشورمان به ازبکستان توصیف کرد و گفت: در زمینه همکاری های صنعتی و معدنی مقرر شد سند اینگونه همکاری‌ها در قالب نقشۀ راه همکاری‌های صنعتی و خدمات فنی و مهندسی در سفر رئیس جمهوری ایران به ازبکستان به امضای طرفین برسد.

    در این اجلاس، همایش تجاری ایران و ازبکستان هفته گذشته با حضور بیش از 100 شرکت ایرانی و نمایندگان بخش خصوصی و دولتی ازبکستان برگزار شد، بنا به پیشنهاد شرکت کنندگان در همایش مقرر شد کمیته حل و فصل مسائل مالی و حقوقی در اتاق های بازرگانی دو کشور تشکیل شود که گفته می‌شود این موارد در سند اجلاس گنجانده شده است.

    در حال حاضر روابط تجاری دو کشور حدود 350 میلیون دلار ارزیابی می‌شود که در قالب مذاکرات تجاری صورت گرفته تلاش بر  آن است که این رقم به 500 میلیون دلار برسد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو