عصر بازار

یک اقتصاددان مطرح کرد:

وجود ۱۴۰۰ دستورالعمل برای بازدارندگی فضای کسب و کار

عصر اعتبار- حیدر مستخدمین‌حسینی‌گفت: اگر سابقه چند سال اخیر را نگاه کنیم می‌بینیم که هر سال از میزان سرمایه گذاری‌ها کاسته شده و یکی از دلایل اصلی این کاهش سرمایه‌گذاری‌ها نداشتن یک سیاست روشن اقتصادی است که در راس این سیاست اقتصادی سیاست ارزی را می‌توان عنوان کرد.

وجود ۱۴۰۰ دستورالعمل برای بازدارندگی فضای کسب و کار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، حیدر مستخدمین‌حسینی (اقتصاددان) درباره افزایش بهای دلار و سکه در بازار اظهار داشت: ارز یکی‌ از مهمترین متغیر‌هایی‌است که بر کانون‌های مختلف اقتصادی‌تاثیرگذار است.

    وی گفت: در موضوع نرخ ارز بحث سرمایه‌گذاری‌ها و اشتغال نیز مطرح است، سرمایه‌گذاران داخلی و افرادی که در خارج از کشور هستند اگر در ایران سرمایه‌گذاری کنند به عنوان یک علامت مهم و چراغ روشنایی برای آینده سرمایه‌گذاری در ایران به شمار می‌رود.

    مستخدمین‌حسینی خاطرنشان کرد: اگر وضعیت ارز از یک سیاست باثبات برخوردار نباشد و تصمیم‌گیرندگان اقتصادی به یک باور جمعی برسند که نرخ ارز یک نرخ دستکاری شده است آن زمان تصمیم  خود را می‌گیرند که نرخ ارز دستخوش دستکاری نهاد دولت است و آن زمان برای اعمال سرمایه‌گذاری‌شان در کشور تردید به خرج می‌دهند.

    عدم سیاست‌های روشن اقتصادی از میزان سرمایه‌گذاری‌ها کاسته است

    این اقتصاددان خاطرنشان کرد: اگر سابقه چند سال اخیر را نگاه کنیم، می‌بینیم که هر سال از میزان سرمایه‌گذاری‌ها کاسته شده و یکی از دلایل اصلی این کاهش سرمایه‌گذاری‌ها نداشتن یک سیاست روشن اقتصادی است که در راس این سیاست اقتصادی سیاست ارزی را می‌توان عنوان کرد.

    وی گفت: دولت روحانی از روزی که روی کار آمد نوید و مژده یکسان‌سازی نرخ ارز را داد و بانک مرکزی هم مرتب اعلام می‌کرد که تا سه یا شش ماه آینده و یا حتی تا یک سال آینده این اتفاق می‌افتد اما این ماجرا ادامه پیدا کرد و هنوز هم با وجود اعلام معاون اول رییس‌جمهور ارز تک نرخی‌نشده است و بازار مقاومت می‌کند.

       هرج و مرج ارزی دور از انتظار نبود

    مستخدمین‌حسینی تصریح کرد: زمانی که حوزه تصمیم‌سازی و تصمیم گیری متغیرهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری چنین تصویر روشنی را به جامعه نمی‌دهد این انتظار می‌رود که با یک هرج و مرج ارزی مواجه شویم، این اثر می‌توانست برای حوزه‌های دیگر نیز تاثیرگذار باشد.

    وی ادامه داد: تیم اقتصادی دولت یازدهم در ابتدا به اشتباه وضعیت را خروج از رکود قلمداد می‌کرد این در حالی است که در سطح اجتماعی و جامعه به گونه دیگری این موضوع مطرح شد.

    مستخدمین حسینی افزود: ما هنوز به وضعیت سال 90 دست پیدا نکرده‌ایم و این موضوع را نمی‌توان عنوان کرد که ما به خروج از رکود دست یافته‌ایم، زیرا رکود همچنان وجود دارد و یکی‌ از معضلاتی است که باید برای آن فکری اساسی کرد.

    وی با اشاره به بحث نوسانات عجیب نرخ ارز نیز افزود: افزایش بهای دلار نیز به این امر دامن زده به گونه‌ای که امروز سرمایه‌گذاری‌ها و پس‌اندازهای جامعه به سمت و سوی خریدن ارز خارجی یا حتی طلا و سکه به عنوان یک پس‌انداز حرکت می‌کند.

    سیاست‌های کنونی اقتصادی دارایی‌ها را حبس کرده است

    این اقتصاددان تصریح کرد: سیاست‌های کنونی به سوی سرمایه‌گذاری و رفاه جامعه حرکت نمی‌کند و وجوه و منابع جامعه برای ایجاد اشتغال و رشد تولید و بحث افزایش صادرات غیرنفتی سوق پیدا نمی‌کند و به سمت دارایی‌هایی حرکت می‌کند که هیچ گونه بازدهی نداشته و تنها حبس شده‌اند.

    وی با اشاره به خروج سرمایه در سال 96 افزود: اخیرا صندوق بین‌المللی پول این نرخ را حدود 27 میلیارد دلار اعلام کرده و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هم این موضوع را به گونه دیگری عنوان کرده است.

    بخش عمده‌ای از دلارها نزد مردم است/دولت در حوزه اقتصادی جزیره‌ای عمل می‌کند

      وی ادامه داد: هم اکنون بخش عمده‌ای از دلارها نزد مردم است که هیچکدام در چرخه اقتصادی نیست و علت همه آنها این است که دولت یک برنامه منسجم در حوزه اقتصادی ندارد و این منابع به سمت خرید سکه و طلا رفته است که به عنوان یکی از پست‌ترین نوع سرمایه‌گذاری برای رفاه جامعه و رشد اقتصادی کشور است.

    وی با بیان اینکه در خصوص برنامه اقتصادی دولت پاسخی وجود ندارد، گفت: متاسفانه دولت در حوزه اقتصادی به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کند و یک برنامه مدونی که بتواند تضمین‌کننده اشتغال وافزایش تولید ناخالص داخلی باشد، وجود ندارد.

    مستخدمین حسینی گفت: بودجه سال 97 که در مجلس به تصویب رسید هیچ باری از مشکلات اقتصادی جامعه و مردم حل نخواهد کرد. در کنار همه این بحث‌ها بحث‌های خارجی و هجوم مسائل مختلف هم در کشور مطرح است که این موضوعات را تایید می‌کند.

    نرخ ارز همیشه باید از چارچوب علم اقتصاد تبعیت‌ کند

    این اقتصاددان با تاکید بر اینکه نرخ ارز همیشه باید از چارچوب علم اقتصاد تبعیت‌ کند، افزود: دولت ساز و کار علم اقتصاد ما را در کجا می‌تواند ببیند؟ آیا در چارچوب یک کشور توسعه یافته می‌بیند یا در چارچوب یک کشور توسعه نیافته؟ دولت کدام مکانیزم درست را برای پیشبرد کانون‌های‌اقتصادی کشور در نظر دارد؟ در علم اقتصاد گفته می‌شود سیاست‌های بانک مرکزی باید از چارچوب علم اقتصاد تبعیت کند.

    وی تصریح کرد: امروز شاهد آنیم که سیاست‌های بانک مرکزی که یکی از آن سیاست‌ها سیاست ارزی است برهم‌زننده ثبات اقتصادی و تعادلی است که در اقتصاد وجود دارد و به‌جای آنکه نقش آرام‌کننده و تعدیل‌کننده‌ به ارز را بدهد عکس آن عمل می‌کند.

    مستخدمین حسینی گفت: سیاست‌های پولی‌از تعیین نرخ سود بانکی تا انتشار گواهی‌سپرده ، برای سال 97 به سمت زیاندهی بیشتر بوده و بار سنگینی را به همراه داشته است.

    نرخ سود بانکی 15 درصدی را مردم پذیرفته‌اند

    وی افزود: نرخ سود بانکی 15 درصدی را مردم پذیرفته‌اند اما با انتشار گواهی‌سپرده حدود 480 هزار میلیارد تومان جابه‌جایی‌در میزان سپرده‌ها رقم خورد که هزینه بالایی را برای همه بانک‌ها به همراه داشت، در حال حاضر سیاست بسیار غلطی پیش گرفته شده که اقتصاد را به بحران نزدیک کرده است و این مسئولیت را به بانک مرکزی می‌دهد که برهم زننده تعادل به جای تعادل بخشی باشد.

    مستخدمین‌حسینی افزود: در مجموع عدم داشتن یک برنامه منسجم اقتصادی برای خریدهای خاص کشور وجود ندارد و برای سرمایه‌گذاری و امنیت مکانیزم دقیقی نیست تا فضای کسب و کار را بهبود ببخشد و محدودیتی ایجاد نکند و موانع را از بین ببرد.

    1400 دستورالعمل برای بازدارندگی فضای کسب و کار وجود دارد

    وی ادامه داد: هم اکنون حدود ششصد متغیر و مانع در فضای کسب و کار وجود دارد و براساس گفته‌های معاون اول رییس جمهور 1400 دستورالعمل برای بازدارندگی فضای کسب و کار وجود دارد هم اکنون کدام‌ها از سوی دولت برطرف شده تا نقدینگی جامعه فراهم شود.

    این کارشناس ارشد اقتصادی خاطرنشان کرد: فضای کسب و کار در حال حاضر نه‌تنها بهبود نیافته بلکه محدودتر هم شده و انگیزه و رضایتمندی از این بخش گرفته شده، موضوع بعدی بحث صادرات است زیرا صادرات غیرنفتی با گفتار حل نمی‌شود و نیازمند یک سیستم واحد است و از ابتدا به مدارس صادراتی نیازمند است این در حالی است که اتاق بازرگانی‌که خود را نماینده بخش‌خصوصی قلمداد می‌کند شرایط خاصی را برای جوانان در این زمینه فراهم نکرده است، هم اکنون چه تسهیلاتی برای صدور کارتهای بازرگانی فراهم شده؟

    وی ادامه داد: دلار با این وضع باید رو به پایین باشد البته بحث دلار شرایط و بستری را می‌خواهد که دولت و مجلس آن را پی‌ریزی کند تا روی نرخ دلار ثبات داشته باشیم. اینکه برخی از اعضای تیم اقتصادی دولت این موضوع را توجیه می‌کنند که اتفاقی برای نرخ دلار نیفتاده و حتی باید بالاتر هم برود درست نیست.

    وی افزود: نرخ دلار روی بسیاری‌از تولیدات ما تاثیرگذار است و زمانی که نرخ دلار بالا می‌رود روی تولیدات آنها نیز تاثیر می‌گذارد و باعث تورم می‌شود.

    یک تشخیص درست پزشکی برای اقتصاد ما صورت نگرفته است

    مستخدمین‌حسینی گفت: یک تشخیص درست پزشکی برای اقتصاد ما صورت نگرفته است، پزشک اقتصادی باید درست تشخیص دهد و به درستی نسخه بنویسد پس نمی‌توان برای نرخ دلار سقفی را تعیین کرد، متاسفانه تیم‌اقتصادی دولت فاقد این بینش است و نمی‌تواند مشکلات اقتصادی ما را به درستی بنویسد و به جامعه تزریق کند.

    این اقتصاددان افزود: تا زمانی‌که دولت نگاهش‌را تغییر نداده تیم اقتصادی با این ترکیب نمی‌تواند ادامه دهد. بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و مشاورین اقتصادی دولت فاقد این بینش‌هستند تا مشکلات اقتصادی را حل کنند.

    مستخدمین‌حسینی افزود: پیش‌بینی نرخ دلار در شرایطی امکان‌پذیر است که یک تصمیم‌سازی عقلانی صورت پذیرد، پیش‌بینی‌ها مبتنی بر یک چارچوب علمی و عقلایی نیست زیرا زمانی که ساز و کارهای اقتصادی ما عقلانی نیست برای نرخ دلار هم نمی‌توان سقفی‌تعیین کرد.

    وی با بیان اینکه یک از هم‌گسیختگی جدی در اقتصاد بوجود آمده است، گفت: افزایش نرخ دلار برای به صرفه نبودن واردت و حمایت از تولید داخل نسخه درستی نیست و این امر هم اشتباه محض است که نرخ دلار را باز بگذاریم که به نفع صادرکننده باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو