عصر بازار

وزیر انرژی روسیه :

حذف دلار از تجارت ایران و روسیه در راستای برنامه نفت برای کالا

عصر اعتبار- وزیر انرژی روسیه گفت: اولین محموله نفت خام ایران به روسیه در راستای برنامه« نفت برای کالا» تکمیل شده و انتظار می رود که این قرار داد ۵ سال تمدید شود.

حذف دلار از تجارت ایران و روسیه در راستای برنامه نفت برای کالا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گفت: اولین محموله نفت خام ایران به روسیه در راستای برنامه «نفت برای کالا» تکمیل شده است و هدف طرفین تمدید این قرار داد به مدت 5 سال است. وی در ادامه گفت: این قرار داد کار آمد بوده و در کل برای سال ها تداوم داشته است و فکر می کنم که 5 سال تمدید شود.

    بر همین اساس، قرار داد «نفت برای کالا» در سال 2014 میلادی زمانیکه ایران تحت تحریم های غرب بود، کلید زده شد. سال گذشته میلادی هم مسکو-تهران این قرار داد را تصویب کردند و طبق آن روسیه در ابتدا روزانه یکصد هزار بشکه نفت از ایران خریداری و در مقابل به ارزش 45 میلیارد دلار کالا به ایران می فروشد.

    عرضه نفت ایران در حال حاضر بر اساس این برنامه 5 میلیون تن در سال است و اولین محموله آن به مقدار یک میلیون تن در نوامبر سال 2017 میلادی به روسیه تحویل داده شد.

    همچنین وزیر انرژی روسیه هم چندی پیش اعلام کرده بود که انتظار می رود برنامه نفت برای کالا روابط تجاری میان دو کشور را شکوفا کند. ایران و روسیه 6 سند همکاری در حوزه قرار دادهای انرژی استراتژیک به ارزش 30 میلیارد دلار امضاء کرده اند.

    بر پایه این گزارش، مقامات روسی در ماه جاری میلادی اعلام کردند که سرمایه گذاری روسیه در بخش توسعه میادین نفت و گاز ایران می تواند به بیش از 50 میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی