عصر بازار

تداوم اوضاع نابسامان اقتصادی ایتالیا

عصر اعتبار- بانک مرکزی ایتالیا پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه نخست امسال به نسبت سه ماهه پایانی سال قبل کاهش یابد.

تداوم اوضاع نابسامان اقتصادی ایتالیا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»  به نقل از ایسنا، بانک مرکزی ایتالیا در تازه‌ترین بولتن خبری خود از وضعیت اقتصادی این کشور نوشته است: در سه ماهه نخست امسال انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی افزایش یابد اما با نرخ رشدی کمتر از سه ماهه پایانی سال گذشته.

    انتظار می‌رود نرخ رشد سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو در سه ماهه نخست امسال تنها 0.2 درصد باشد، در حالی که نرخ رشد سه ماهه پایانی سال 2017 0.3 درصد بود. به گفته بانک مرکزی ایتالیا تولیدات صنعتی ایتالیا که در دوره قبلی رشدی 0.9 درصدی را تجربه کرده بود، در سه ماهه ابتدایی امسال نرخ رشدی در سطح صفر داشته است.

    اقتصاد ایتالیا در سال گذشته 1.5 درصد رشد کرد که رشد ضعیفی محسوب می‌شود. همچنین به دلیل مشکلات سیاسی انتخابات زودهنگام برگزار شد و پائولو جنتیلونی- نخست وزیر میانه روی این کشور - باید جای خود را به احزاب افراطی‌تر بدهد. 

    مارک آنوزیاتا- از کارشناسان موسسه فوربس- می گوید: بحران مهاجرت اصلی‌ترین دلیل افزایش محبوبیت احزاب پوپولیست بوده است اما نارضایتی عمومی از وضعیت اقتصادی دلیل دیگر این مساله بوده است. اکنون اقتصاد ایتالیا برای سومین سال متوالی روندی صعودی دارد و در سال 2017 تولید ناخالص داخلی این کشور رشدی 1.5 درصدی داشته است. با این حال سوال این جاست که چرا با وجود عملکرد اقتصادی بهتر، نارضایتی‌ها به اوج خود رسیده است؟ یک دلیل بسیار ساده به عقیده من این است که عملکرد اقتصاد این کشور در بلندمدت چنان بد بوده است که حتی با وجود چرخه رشد کنونی، دردی از این کشور دوا نشده است.

    او ادامه داد: برای مثال به این نکته توجه کنید که درآمد سرانه واقعی به سختی بالاتر از سطوح سال 1998 بوده است و این بدان معناست که استاندارد زندگی ایتالیایی‌ها تقریبا همان استانداردهای 20 سال پیش است در حالی که در همین زمان، درآمد سرانه واقعی آلمانی‌ها 27 درصد و فرانسوی‌ها 17 درصد افزایش یافته است. درآمد واقعی سرانه در سال‌های 2000 تا 2005 و پیش از دو بحران مالی 2008-2009 و 2012-13 نیز تحت تاثیر قرار گرفت.

    بیکاری جوانان 37 درصد است که بسیاری آن را تقصیر دو رکود اخیر و سیاست‌های ریاضتی می‌دانند که برای کنترل کسری بودجه ضروری بود. با این حال بیکاری جوانان ایتالیایی همواره نرخ بالایی بوده است: بین سال‌های 1994 تا 2000 که اقتصاد این کشور رشد متوسط سالانه دو درصدی را تجربه کرد که قوی ترین عملکرد 30 سال اخیر آن محسوب می شود، میانگین بیکاری جوانان 33 درصد بوده است. هنگامی که رشد اقتصادی ایتالیا در قوی‌ترین حالت بود هم یک جوان از هر سه جوان ایتالیایی بیکار بود، تقریبا مانند وضع کنونی.

    به اعتقاد این کارشناس شما نمی‌توانید تقصیر اوضاع نابسامان اقتصادی را به گردن سیاست‌های ریاضتی و یا رکود اخیر و یا روبات ها بیندازید، این مشکل مزمن ساختاری است که اقتصاد را به این وضع انداخته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی