عصر بازار

افزایش ۷۰ هزار تومانی قیمت سکه در هفته گذشته

عصر اعتبار- قیمت سکه در هفته گذشته مجددا با نوساناتی همراه بود به‌طوری که سکه تمام در اواسط هفته حدود ۷۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد.

افزایش ۷۰ هزار تومانی قیمت سکه در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از  ایسنا، در هفته ای که گذشت قیمت سکه روند افزایشی پیدا کرد. این در حالی بود که در هفته پیش از آن به دنبال تعدیل نرخ دلار و تعیین قیمت 4200 تومانی برای آن به عنوان ارز تک نرخی، قیمت سکه از حدود دو میلیون تومان با کاهش 200 هزار تومانی روبرو شده بود اما مجددا در هفته گذشته شیب صعودی پیدا کرد.

    در شروع هفته سکه تمام با نرخ یک میلیون و 785 هزار تومان در بازار معامله شد. در میانه‌های هفته به یک میلیون و 856 هزار تومان رسید تا به یکباره بیش از 70 هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده باشد. هر چند در انتهای هفته تا حدودی کاهشی شد و به یک میلیون و 829 هزار تومان رسید.

    شرایط در مورد سایر اقلام سکه نیز مشابه بود به طوری که نیم سکه از 875 هزار تومان به 891 هزار تومان رسید و ربع سکه از 541 هزار تومان به 559 هزار تومان افزایش یافت.

    به طور کلی طی هفته‌های گذشته طلا و دلار با نوسانات رو به بالا همراه بود و این موضوع قیمت سکه بهار آزادی را در بازار افزایش داد به‌طوری که قیمت معاملات سکه آتی را نیز در بورس کالا تحت تاثیر قرار داد. افزایش قیمت قراردادهای آتی سکه طلا باعث شد که وجه تضمین اولیه  این قراردادها طی فروردین ماه 1397 بیشتر و بیشتر شود.

    افزایش قیمت تمام سکه در این روزها باعث شده معاملات مشتقه این سکه نیز با نوساناتی همراه باشد به‌طوری که بورس کالای ایران حداقل وجه تضمینی که باید معامله گران به صورت اعتبار داشته باشند طی چند روز گذشته چندین بار افزایش یافته و به 5 میلیون و 400 هزار تومان رسیده است.

    همچنین در هفته گذشته در اقدامی غیرقابل پیش بینی بانک مرکزی دست به توقف پیش فروش یک ماهه سکه زد. در حالی بانک مرکزی حدود یک هفته پیش از روال جدید پیش فروش سکه خبر داد و ولی‌الله سیف اعلام کرده بود که قرار است پیش فروش با سررسید هفت مرحله‌ای انجام شود که به فاصله کوتاه ظاهرا بانک مرکزی از بخشی از سیاست خود منصرف شده و دست به توقف پیش فروش یک ماهه زده است. پیش فروش در سایر سر رسیدهای تعیین شده ادامه دارد

    پورسعید خلیلی