عصر بازار

در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت مطرح شد؛

رییس جمهور: از سیستم ارزی کشور راضی نیستم

عصر اعتبار- رییس جمهور گفت: از سیستم ارز در چهار سال گذشته ناراضی بودم و از سیستم ارزی فعلی هم راضی نیستم باید سیستم سومی را تهیه کنیم.

رییس جمهور: از سیستم ارزی کشور راضی نیستم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت اظهار کرد: من در اینجا به صراحت می‌خواهم بگویم که از سیستم ارز  در چهار سال گذشته راضی نبودم از سیستم ارزی فعلی هم راضی نیستم و باید به یک سیستم سوم دست پیدا کنیم.
    روحانی با اشاره به سه نکته تاکید کرد: در نکته اول باید همه را از تصمیمات اتخاذ شده در دولت در مورد ارز مطلع کنیم هر چند به صراحت می گویم که این موضوع شاید خوشایند برخی افراد نباشد.
    رئیس جمهور تاکید کرد: در چهار سال گذشته به سختی اسکناس تهیه و سپس به فرودگاه و پس از آن به بانک مرکزی انتقال می یافت و در صبح چند نفر با گونی این اسکناس ها را به صرافی ها منتقل می کردند اینکه صرافی ها این اسکناس ها را چطور تقسیم می کردند بماند، همچون میوه فروشی ها که میوه های خوب را در پاکت و زیر میز قرار می دادند برای از ما بهتران، صراف ها هم با ارزهای خوب همین طور رفتار می کردند.
    رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: شیوه ارز در کشور ما تاکنون این طور بوده است و باید این را بگویم که مهم است که بانک ها مسئولیت اصلی ارز را بر عهده داشته باشند و من در تمام جلسات منتقد شیوه تقسیم ارز بودم و می گفتم که ارز نباید با اسکناس باشد بلکه باید با حواله باشد و حداکثر، کار مربوط به ارز باید به دست بانک ها صورت گیرد و یا حداقل توسط صرافی های مجاز این فعالیت شکل گیرد.
    وی  با بیان اینکه ما تاکنون در مورد ارز دچار مشکلاتی بوده ایم افزود: در بازار ارز کسی که نیازمند واقعی ارز بود و به آن نمی رسید با صراف ها طور دیگری رفتار می کرد تا ارز تولید و مواد اولیه کارخانه را بتواند تهیه کند.
    رئیس جمهور با بیان اینکه باید برای ارز یک نرخ واحد اعلام شود گفت: رابطه صراف ها و دلال ها را با تقسیم ارز باید قطع کنیم و من در اولین روز دولت یازدهم این نظرم را اعلام کردم تا در شرایط مختلف گرگان خارجی و یا برخی افراد سودجوی داخلی از این فرصت استفاده نکنند.
    وی با بیان اینکه دوستان می گویند چه چیزی باعث متزلزل شدن آرامش بازار ارز شده است افزود: امروز در شرایطی هستیم که شرایط ارز بهتر از گذشته است هرچند باید در شرایط فعلی تصمیم درستی اتخاذ شود و این تصمیم به اجماع همه دوستان اقتصادی اتخاذ شده است و بر مبنای این اجماع همه کارشناسان اقدام جدید را شروع کردند.

    روحانی بیان کرد: در مدیریت جدید بازار ارز به گونه ای اقدام کردیم که واردکنندگان محصولات اساسی برای تولید راحت باشند. 4200 تومان قیمت ارز، قیمت محاسبه شده و درستی است.

    رئیس جمهور گفت: ما در طول 4 سال یعنی از سال 93 تا سال 96 که تورم جهانی مشخص است، قیمت ارز همین حدود بوده است. اضافه یا کم شدن قیمت ارز بر مبنای همین تفاضل است. یعنی به طور متوسط در طول یک سال 5 درصد قیمت ارز بالا و پایین می شود.

    وی افزود: هر کس واردکننده است و یا سفارش خود را برای واردات ثبت می کند، بر مبنای ثبت سفارش به بانک مرکزی می رود و پول خود را می گیرد. بنابراین خیال واردکننده باید راحت باشد.
    روحانی تصریح کرد: پس همه بدانند که اگر کسی بهانه ارز می آورد، این بهانه نادرست است و ارز تا پایان سال به همین منوال تامین می شود.
    رئیس جمهور گفت: تولیدکنندگان هم باید کاملاً مطمئن باشند که ارز با همین نرخ وجود دارد.
    وی تاکید کرد: در سال حمایت از تولید ملی دولت باید بتواند برنامه ریزی درست کند. شعار دادن فایده ندارد. تریبون داران و صدا و سیما بلد هستند که شعار بدهند. سال حمایت از تولید کالای ایرانی یعنی اینکه ما بتوانیم مواد اولیه را تضمین کنیم.

    روحانی با بیان اینکه در ارز هدر رفت داشتیم، اظهار داشت: حدود 100 میلیارد دلار درآمد ارزی ماست، بخش نفتی نظم مشخصی دارد، بخش غیر نفتی چارچوب چندانی نداشت. صادرکننده نمی دانست که دلارش چه قدر می شود؛ الان صادرکننده غیرایرانی می توانند به بانک مرکزی بروند و ارز خودش را تا آخر سال 97 بفروشند. پس مشکل صادرات هم کم شد.

    وی با بیان اینکه یک راه حمایت از کالای ایرانی، مبارزه با قاچاق است، تصریح کرد: در بعضی جاها کالای ایرانی ما، در بعضی امور مانند خاوریار، فرش و زعفران نیازی به تبلیغ ندارد. دنیا مشتاق است که به این کالای ایرانی برسد. بعضی دیگر از کالاهای ایرانی خوب است اما یک بسته بندی برای آن طراحی می کنیم که مشتری فرار کند. من نمی دانم این چه سلیقه ای است. بسته بندی بعضی کالاها چشم را نوازش می دهد. 

    رئیس جمهور گفت: یا باید کیفیتش بالاتر و قیمتش پایین تر باشد یا یکی از این دو فراهم باشد. اگر قیمت بالا و کیفیت پایین باشد و بعد بگوییم کالای ایرانی که نمی شود؛ نه اینکه نشود ممکن است برخی به خاطر عشق به وطن خریداری کنند اما روی روال نمی افتد. 

    روحانی تصریح کرد: بنابراین باید برنامه ریزی کنیم که قیمت پایین و کیفیت بالا بیاید. بانک ها اولین مسئول این کار هستند. این خرجی که برای کالا در می آید بخش بزرگ آن برای بانک هاست. گزارشی که وزیر کشور برای رفع موانع تولید داد، وقتی به کل آمار که چول هایی که بانک ها باید در سال 96 می دادند، وقتی به کل آمار نگاه می کنیم، خوشحال کننده نیست.

    وی اضافه کرد: بانک ها باید در سریع ترین زمان ممکن به نیازمندترین افراد وام بدهند تا تولید حرکت کنند. اگر وام ندهند کالای ایرانی گران می شود. یک عامل ارزان درآوردن کالای ایرانی بانک ها هستند. مالیات را نباید از تولیدکننده مدام بالا برد. از آن هایی که مالیات نمی دهند، هر کسی که هستند، باید مالیات گرفته شود.

    روحانی گفت: اگر کسانی که مالیات نمی دهند، عذر قانونی دارند، اعلام کنید. آقای وزیر اقتصاد در سایت اعلام کن چه کسانی مالیات نمی دهند. شما در سایتتان بنویسید که این افراد و نهادها مالیات نمی دهند. آن کسی که مالیات نمی دهد، چرا باید برویم کالایش را بخریم؟

    وی گفت: وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مسئولیت سنگینی در اجرایی شدن شعار سال به دوش دارند.

    رئیس جمهور اظهار داشت: این سیستم ارزی اخیر کار را برای قاچاق سخت کرده است. ما آیتمی برای قاچاق نداریم. کسی که می خواهد قاچاق کند برود با هر قیمتی که می خواهد ارز تهیه کند. ما که نباید اجازه دهیم قاچاق وارد کند. البته جلوی قاچاق را گرفته ایم اما اگر از زیر دستمان در رفت، چرا باید دلار ارزان تهیه کند؟ دلاری که ما به سختی تهیه می کنید، باید به قاچاقچی بدهیم تا قاچاق وارد کند؟

    روحانی گفت: یک گروه دیگر هستند که با این سیستم ارزی مشکل دارند؛ آن هم کسانی که می خواستند پول را بیرون از کشور ببرند تا در آنجا هم ویلا داشته باشند. این هم به ما ربطی ندارد. ما که می گوییم بهترین ویلاها در شمال یا جنوب کشور است اما اگر می خواهند بروند خارج، ما تعهدی برای تهیه پول آن ها نداریم.

    رئیس جمهور تصریح کرد: در زمینه واردات و صادرات راه باز شده و ما بسیار خوشحال هستیم. بانک مرکزی شب خواب راحت دارد، چون هر شب فکر می کرد، دلار از کجا تهیه کند؛ بعد با گونی در خیابان به دست صراف مجاز یا غیرمجاز برساند.

    وی اظهار داشت: در یک کشور هشتاد میلیونی وقتی یک طرح ضروری را اجرا می کنیم، شاید برای 80 میلیون مفید و برای یک میلیون نفر هم غیر مفید باشد. در مردم سالاری همین است و صد در صد نمی شود راضی باشند.

    روحانی گفت: کاری که در ارز انجام دادیم، یک تودهنی به آمریکایی ها بود که می خواستند در  22 اردیبهشت انجام دهد. پیشاپیش یک تودهنی لازم بود. تمام امید آن ها به این بود که اگر در 22 اردیبهشت علیه ملت ایران قدم برداشتند، بازار داخلی به هم بریزد و مردم بگویند برجام، وضعیت و درآمد ما چه می شود؟

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی