عصر بازار

چرخش روابط تجاری ایران و روسیه به نفع ایران

عصر اعتبار- مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت بر این نکته تاکید دارد که در سال گذشته روابط تجاری ایران و روسیه به گونه‌ای پیش رفته که روند صادرات ایران افزایشی و صادرات روسیه کاهشی شده است.

چرخش روابط تجاری ایران و روسیه به نفع ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بهروز حسن الفت به ارائه‌ توضیحاتی درباره وضعیت بازار روسیه پرداخت و گفت: با توجه به آنکه هنوز آمار نهایی سال گذشته منتشر نشده، نمی‌توان حجم دقیق مبادلات دو کشور را اعلام کرد، اما به طور تقریبی مبادلات ایران و روسیه حدود یک میلیارد  دلار می‌شود.

    وی با بیان این که در روابط تجاری دو کشور تاکنون تراز به نفع روسیه بوده، اظهار کرد: در سال گذشته حجم صادرات ما حدود 60 درصد افزایش یافت، اما این اتفاق در شرایطی افتاد که صادرات روسیه به ایران حالت کاهشی یافته و حدود یک سوم کمتر شد.

    مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت در ارتباط با عدم موفقیت ایران در کسب سهمی قابل توجه از بازار روسیه توضیح داد: بحث توسعه صادرات به بازاری مانند روسیه اینگونه نیست که یک شبه، یک ماهه یا یک ساله محقق شود. برای توسعه این روابط زیرساخت‌هایی لازم است که عمده‌ترین آنها به داخل کشور مربوط می‌شود.

    الفت ادامه داد: شرکت‌ها و بنگاه‌های ما باید آمادگی داشته باشند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار روسیه را به خود اختصاص دهند تا زمانی که این آمادگی وجود نداشته باشد هرچه مقامات و مسئولان علاقه‌مند به توسعه روابط باشند و در این زمینه تلاش کنند، اتفاقی که باید نخواهد افتاد.

    تاثیر تنش‌های روسیه و ترکیه بر تجارت ایران

    وی اظهار کرد: مشکل مهم ما برای حضور در بازار روسیه آن است که برخی از کالاهای ما شرایط و استانداردهای مدنظر روسیه را ندارد. البته از سال گذشته و به ویژه با توجه به مشکلاتی که در روابط روسیه و ترکیه پیش آمد برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. اکنون نیز در حوزه‌هایی مانند مواد غذایی و کشاورزی راهکارهایی در دستور کار قرار گرفته و مجوزهای لازم برای صادرات این کالاها به بازار روسیه دریافت شده است.

    مدیرکل سازمان توسعه تجارت افزود: در حوزه‌هایی مانند میگو، لبنیات و شیلات رشد قابل توجهی در صادرات ایران به روسیه مشاهده می شود، اما با این وجود می‌توان همچنان حجم این صادرات را گسترش داد.

    الفت اظهار کرد: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد بحث ظرفیت و توان تولیدی و صادراتی بنگاه‌های کشور است. بازار روسیه به دلیل ساختاری که دارد معمولا علاقه‌مند به واردات کالاهایی با حجم و ارقام بالا است که متاسفانه کمتر پیش می‌آید بنگاه‌های ایرانی بتوانند پاسخگوی این حجم درخواست باشند حتی در سال‌های گذشته گاه کنسرسیوم‌های ایرانی هم در مواردی قادر به پاسخگویی به این نیازها نبوده‌اند.

    وی ادامه داد: واردات روسیه معمولا دارای دو فاکتور است اول آنکه بازرگانان این کشور معمولا با شرایط و قیمت ثابت کار می‌کنند و قراردادهایی با حجم بالا منعقد می‌کنند برهمین اساس در ایران تعداد شرکت‌هایی که بتوانند در این حوزه فعالیت کرده و پاسخگوی این نیازها باشند اندک است.

    تغییرات تعرفه‌ای 250 تا 300 کالا در دستور کار

    الفت در پاسخ به این سوال که آیا در سال‌های گذشته تلاشی برای ایجاد کنسرسیوم‌های مشترک صورت نگرفته، توضیح داد: عملا این کنسرسیوم‌ها ایجاد نشده‌اند، چرا که برخی از بنگاه‌ها قوی‌تر و برخی ضعیف‌تر هستند و کمتر پیش می‌آید که شرکت‌ها به توافقی برسند که موفق شوند فارغ از برند خود بتوانند در کنار یکدیگر برای جذب این بازار تلاش کرده و تقاضایی که از سوی کشور طرف مقابل وجود دارد را با توان بالا و کیفیت مناسب پاسخگو باشند.

    وی افزود: برهمین اساس شاید این موارد را بتوان مشکلات پیش روی تجارت ایران و روسیه به شمار آورد. البته بحث‌های تعرفه‌ای و گمرکی نیز نقش خاص خود را دارد که تلاش داریم در قالب موافقت‌نامه اوراسیا که روسیه هم عضو آن است تا حدودی این تعرفه‌ها را کاهش دهیم.

    مدیرکل سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: متناسب با اقلامی که در یادداشت‌های تفاهم مربوطه مورد توجه قرار گرفته 250 تا 300 قلم برای کاهش تعرفه یا صفر شدن تعرفه در نظر گرفته شده که اغلب این موارد با نگاه مزیت اقتصادی ایران تعریف شده است و فکر می‌کنیم در سال 2018 بتوان این توافق‌نامه را به امضای روسای جمهور چند کشور عضو رسانده و به مدت دو سال ایران عضو اتحادیه اوراسیا شود.

     پیش از این نیز در ارتباط با تجارت ایران در روسیه مسائلی مطرح شده و اینگونه اظهار می‌شد که به دلیل گرانفروشی تجار ایرانی بازار این کشور همسایه در حال از دست رفتن است. نائب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه نیز به تازگی صادرات ایران به روسیه 350را  میلیون دلار و رایزن بازرگانی ایران در روسیه این رقم را حدود 400 میلیون دلار اعلام کرده اند که با استناد به صحبت‌های مطرح شده درباره تبادلات یک میلیارد دلاری دو کشور می‌توان نتیجه گرفت صادرات روسیه حدود یک و نیم تا دو برابر ایران است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو