عصر بازار

عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس پاسخ داد:

چرا یورو جایگزین دلار شد؟

عصر اعتبار- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی علت جایگزینی یورو را تشریح کرد.

چرا یورو جایگزین دلار شد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، محمد حسینی در خصوص علت جایگزینی یورو توضیح داد: در رابطه با اینکه از چه ارزی استفاده کنیم به این موضوع بر می گردد که کشورها ارز واحدی را برای تبدیل ارز کشورها در نظر می گیرند و به همین دلیل بانک مرکزی ما مانند کشورهای دیگر دلار را به عنوان ارز واحد معرفی کرد.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با توجه به اتفاقاتی که در حوزه دلار رخ داد و دشمنی که آمریکا با اقتصاد ایران دارد، لازم بود ارز واحد در کشور تغییر کند، از سوی دیگرحضور مردم در بازار ارز و تقاضای برای اسکناس دلار به التهاب بازار دامن زد تا در نهایت به سمت جایگزین کردن ارزی دیگر حرکت کردیم.

    نماینده مردم تفرش در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه در زمینه تهیه اسکناس یورو مشکلی وجود ندارد، بیان داشت:کمبود اسکناس دلار در کشور باعث به وجود آمدن حبابی در بازار ارز و اقتصاد کشور ملتهب شد، بنابراین جایگزینی یورو را کار عاقلانه ای می دانیم.

    وی گفت: با توجه به ارتباطاتی که باکشورهای اروپایی داریم تهیه اسکناس مورد نیاز یورو خیلی سخت نخواهد بود و دیگر چنین تنش های ارزی را تجربه نخواهیم کرد. باید گفت بعد از اینکه کشورهای اروپایی ارز جدید یورو را در بازار عرضه کردند استفاده از این ارز به عنوان پول واحد در بین شهروندان کشورها رایج شد.

    حسینی در ادامه  با بیان اینکه یورو رابطه  دقیقی را دلار دارد، اظهار داشت: با دنبال کردن نوسانات دلار و یورو متوجه خواهید شد که این دو ارز رابطه مستقیمی با هم دارند و این جایگزینی تاثیر آن چنانی ندارد.

    این نماینده مجلس با بیان اینکه از این به بع بودجه نویسی براساس یورو انجام می شود، گفت: به طور مثال در بودجه سنواتی نوشته می شود به ازای هر بشکه نفت 50 یورو دریافت شود که تفاوتی با دلار نخواهد داشت.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان داشت: البته با کشورهایی چون، هند، چین و کره مبادلات با ارز همان کشورها انجام می شود اما تبدیل ارز آنها به دلار با شرایط فعلی مشکل بود که با در نظر گرفتن یورو این مشکلات در زمینه تهیه اسکناس ارز برطرف می شود و از سوی دیگر حبابی در بازار شکل نمی گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی