عصر بازار

نوبخت:

سامانه "نیما" قاچاق را کم و ارز را شفاف می کند

عصر اعتبار- سخنگوی دولت ، گفت: سامانه "نیما" که امروز توسط معاون اول رئیس جمهور افتتاح خواهد شد، امکان قاچاق را کم می کند و ساختار شفافی را برای ورود و خروج بازار ارز مشخص می کند.

سامانه "نیما" قاچاق را کم و ارز را شفاف می کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران با با بیان اینکه همه منابع ارزی کشور شناخته شده است، تصریح کرد: 100 میلیارد دلار ورودی و منابع بازار ارز است، درحالی که مصرفمان کمتر از این مقدار است و بنابراین، فزونی عرضه به تقاضای دلار داریم.
    وی ادامه دارد: سامانه "نیما" که امروز توسط معاون اول رئیس جمهور افتتاح خواهد شد، امکان قاچاق را کم می کند و ساختار شفافی را برای ورود و خروج بازار ارز مشخص می کند.
    نوبخت با بیان اینکه متعهد شده ایم کالاهای وارداتی را با قیمت دلار 4200 تومانی ثبت سفارش کنیم، گفت: برای برخی کالاهای اساسی که با ارز مبادله ای 3800 تومانی وارد می شد، دولت با اختصاص 3 هزار میلیارد تومان یارانه این فاصله را پر خواهد کرد.
    سخنگوی دولت افزود: بر این اساس به وزارت جهاد کشاورزی 1980 میلیارد تومان، وزارت صنعت، معدن و تجارت 220 میلیارد تومان و وزارت بهداشت نیز 800 میلیارد تومان برای واردات کالاهای اساسی یارانه تخصیص خواهد یافت.
    وی با بیان اینکه هر سال همه برنامه ها و اهداف در سندی به نام بودجه محاسبه می شود، اظهارداشت: پیش بینی منابع و مصارف بودجه در سال ٩٦ برابر با ٣٢۰ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به منابع و مصارف سال ٩٥ افزایش ١٣ درصدی داشته است.
    وی افزود: بر این اساس لایحه بودجه دولت صد درصد تحقق یافت اما بر اساس بودجه مصوب مجلس، حدود ٩٢.٣ درصد محقق شد که نشان دهنده پیش بینی درست دولت است.
    نوبخت ادامه داد: پیش بینی نفت در بودجه سال گذشته بین ٥۰ تا ٥٥ دلار برای هر بشکه بود که بر اساس گزارش ها در یازده ماهه سال ٩٦ قیمت هر بشکه نفت ٥٣ دلار و هر بشکه میعانات نفتی ٥٥ دلار بود.
    سخنگوی دولت با بیان اینکه کشورهایی هستند که عداوت آنها نسبت به جمهوری اسلامی مشخص است، اظهار داشت: یکی از کشورهای بزرگ جهان در یک انتخابات دچار تحولی شد که نظام آن به فردی سپرده شده که پیمان شکن است و به پیمان های جهانی بی تفاوت است و حتی اطرافیان او هم نمی دانند که چه تصمیمی می خواهد بگیرد.
    نوبخت تاکید کرد: منتظر تصمیمات دولت امریکا در 22 اردیبهشت نیستیم و برای همه شرایط برنامه ریزی کردیم.

    سخنگوی دولت گفت: امید ما به افزایش اشتغال در سال جدید به این جهت است که میزان تسهیلات بانکی از هجده هزار و پانصد میلیارد تومان به 73 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

    نوبخت با بیان اینکه ما حدود 18 هزار و پانصد میلیارد تومان به بیست و هفت هزار واحد کوچک تولیدی تسهیلات داده‌ایم، گفت: این میزان از طریق بانک‌ها تامین شد و حدود شش هزار و هفتصد میلیارد تومان هم به طرح خوزستان از سوی دولت داده شد و برای طرح‌های آب‌های مرزی نیز سالی دو میلیارد دلار از سوی قرارگاه تخصیص داده می‌شود.

    وی افزود: حدود پنجاه هزار میلیارد تومان دولت برای طرح‌های توسعه‌ای و رشد اشتعال تخصیص داده است که در کنار تسهیلاتی که از سوی بانک‌ها داده شده است، در سال گذشته وضعیت اقتصادی را بهبود بخشید.
    نوبخت تاکید کرد: امید ما به افزایش اشتغال در سال جدید به این جهت است که میزان تسهیلات بانکی از هجده هزار و پانصد میلیارد تومان به 73 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش می‌یابد.
    وی افزود: همچنین 126 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در سال جدید جایگزین 50 هزار میلیارد تومان سال گذشته شده است.
    بیشترین پول کشور صرف رفاه می‌شود
    سخنگوی دولت با بیان اینکه سیاست سازمان برنامه و بودجه این است که دستگاه‌هایی که پولشان را در سال گذشته نتوانسته‌اند به طور کامل دریافت کنند، در سال جدید و ماه‌های ابتدایی آن از سهم خودشان، پولشان را زودتر دریافت کنند، گفت: بیشترین پول کشور صرف رفاه می‌شود و بودجه رفاهی از جنس هزینه‌های جاری است و اینکه بودجه صدا و سیما را وصل کنیم به مشکلات بهداشتی و درمانی نادرست است. واقعیت این است که هرکدام از این دو بودجه‌های مخصوص به خود را دریافت می‌کنند و بودجه بهداشت قطعا بیشتر از بودجه‌ای است که دولت به صدا و سیما پرداخت می‌کند.
    سیاست دولت در سال 97 ساخت 50 هزار واحد مسکن است

    نوبخت در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت در مقابل افزایش بی رویه بهای مسکن و اجاره بها در تهران، اظهار داشت: سیاست دولت این است که اداره بازار باید توسط بخش خصوصی صورت پذیرد، اما دولت می تواند برای کنترل بازار در شرایط خاص ورود پیدا کند. از نظر تعداد واحدهای مسکونی سالانه بین 1 تا 1.5 میلیون واحد مورد نیاز است، به همین تعداد مسکن ساخته می شود اما مسکن هایی که مورد نیاز مردم باشد، نیست.
    سخنگوی دولت ادامه داد: سیاست مسکن دولت در سال 97 ساخت 50 هزار واحد مسکن شهری و ساخت و ساز در بافت های فرسوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی