عصر بازار

رویای پیوستن بلغارستان به منطقه یورو محقق می‌شود؟

عصر اعتبار- دولت بلغارستان اعلام کرد این کشور برای پیوستن به مکانیسم " ای آر ام ۲" درخواست رسمی خود را ارائه خواهد داد که تحقق این امر، بلغارستان را یک گام دیگر به عضویت در منطقه یورو نزدیک خواهد کرد.

رویای پیوستن بلغارستان به منطقه یورو محقق می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بلغارستان که از سال 2007 عضو اتحادیه اروپا شده است می خواهد هر چه زودتر به یورو بپیوندد. آلفونسو ولاسکو- تحلیلگر مسائل بلغارستان در واحد اطلاعات اکونومیست گفت: آرزوی پیوستن به منطقه یورو دلایل اقتصادی و سیاسی دارد.

    بلغارستان دومین کشورعضو اتحادیه اروپا است که مردمش بیش از سایر کشورها به اتحادیه اروپا اعتماد دارند و پس از لیتوانی با 64 درصد، 57 درصد بلغارها به اتحادیه اروپا اعتماد دارند. امانوئل ماکرون- رئیس جمهور فرانسه- از جمله کسانی است که از پیوستن اعضای جدید به این اتحادیه پولی حمایت می‌کند.

    پاسخ به این سوال که آیا بلغارستان صلاحیت لازم برای پیوستن به اتحادیه اروپا را دارد یا خیر از نظر اقتصادی مثبت است و این کشور وضعیت سالم تری از بسیاری از اعضای منطقه یورو دارد. در سال 2017 مازاد بودجه این کشور به 0.9 درصد از تولید ناخالص داخلی و نرخ رشد آن نیز بالای3 درصد بود.

    ژان کلود یونکر- رئیس کمیسیون اروپایی در نوامبر سال گذشته در دیدار با نخست وزیر بلغارستان از پیوستن این کشور به منطقه یورو حمایت کرد. به نظر می رسد در شرایطی که اتحادیه اروپا با چالش پوپولیسم روبرو است و باید خود را آماده ثبت نخستین خروج از این اتحادیه (بریگزیت) کند، هر گونه صدای طرفدار اروپای متحد ایده آل، با استقبال روبرو شود.

    با این حال بلغارستان باید از نظر مباحث مالی کارهای بیشتری را انجام دهد چرا که بر خلاف فرانسوی ها، کشورهای محافظه کاری چون آلمان معتقدند پیوستن به منطقه یورو باید بیش از یک عمل اقتصادی ساده باشد. به عقیده این کشورها در زمانی که منطقه یورو برای توزیع ریسک با مشکل روبروست افزوده شدن یک عضو جدید می تواند نامناسب باشد.

    این کشورها به تجربه توسعه سریع اتحادیه اروپا در سال 2007 اشاره می کنند و می گویند کشورهای تازه ملحق شده به این اتحادیه نظیر لهستان، ارزش های اروپایی را با مشکل مواجه کرده اند. به گفته سازمان شفافیت بین الملل، بلغارستان بالاترین شاخص فساد را در بین اعضای اتحادیه اروپا دارد. با این حال به نظر می رسد بلغارها قصد عقب نشینی ندارند و به گفته ولادیسلا گورانوف- وزیر دارایی بلغارستان: فکر نمی کنیم بحثی در خصوص بیرون ماندن از منطقه یورو در کشور وجود داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی