عصر بازار

«ویژگی های اصلی نظام های حل و فصل مؤثر مؤسسات مالی» منتشر شد

عصر اعتبار- بانک مرکزی، سند «ویژگی های اصلی نظام های حل و فصل مؤثر مؤسسات مالی» از انتشارات هیأت ثبات مالی را ترجمه و به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

«ویژگی های اصلی نظام های حل و فصل مؤثر مؤسسات مالی» منتشر شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، بحران‌های مالی و بالأخص بحران‌های بانکی تهدیدهایی هستند که به‌طور بالقوه می‌توانند ثبات و سلامت نظام مالی و بانکی را در هر کشوری با مخاطرات جدی مواجه کنند بر همین اساس، ضروری است مقامات سیاستگذار و ناظر بازارهای مالی، اقدامات و تدابیر لازم برای پیشگیری و مدیریت بحران‌ها را اتخاذ کنند تا بتوانند علاوه بر نشان‌دادن واکنش سریع به وقایع بحرانی‌ با کمترین هزینه آن را مدیریت نمایند. در همین خصوص بحران مالی سال 2007 میلادی و آثار آن بر بخش واقعی اقتصاد در کشورهای درگیر به خوبی نشان داد که مقامات بخش‌های مختلف مالی در کشورهای ذی‌ربط در انجام واکنش‌های سریع جهت کنترل ریسک‌ها و ضعف‌هایی که آن‌ها را تهدید می‌کرد، ضعف‌ها و کاستی‌های جدی داشتند. لذا برای رفع این نقیصه، سازمان‌های بین‌المللی نظیر هیأت ثبات مالی، بانک تسویه بین‌المللی و همچنین مقامات ناظر مالی در کشورهای عمدتاً توسعه‌یافته، اصلاحات مختلفی را در حوزه‌های سه‌گانه ایجاد ترتیبات نهادی مناسب، تدارک اطلاعات کافی و مربوط و تدارک ابزارهای قوی و کارا در چارچوب‌های قانونی و مقرراتی خود اعمال کردند. از جمله مهمترین این نوآوری‌ها در پیشگیری و مواجهه با بحران‌های مالی و بانکی، ایجاد چارچوب‌های نهادی و ابزارهای اجرایی قوی در خصوص موضوعات بازسازی و حل و فصل مالی بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی مشکل‌دار بوده است. چه قبل از آن بسیاری از کشورها فاقد حمایت قانونی، سیاست‌ها و رویه‌های لازم برای بازسازی و حل و فصل بانک‌های مشکل‌دار بودند و ابزار کمک به چنین بانک‌هایی عمدتاً روش نجات از بیرون بود.

    در همین راستا، کشورهای عضو گروه بیست در سال 2009 با افزایش دامنه اهداف و وظایف مجمع ثبات مالی به تأسیس هیأت ثبات مالی (Financial Stability Board (FSB)) اقدام کرد. این هیأت در سال 2011 ویژگی‌های اصلی نظام‌های حل و فصل مالی مؤثر مؤسسات مالی را با عنوان « the Key Attributes of Effective Resolution Regimes for Financial Institutions (Key Attributes)» مشتمل بر 12 سرفصل تهیه و برای اعضای گروه بیست الزام‌آور کرد. علاوه بر این، در سال 2014 هیأت ثبات مالی به منظور تکمیل پیوست‌های سند مزبور، رهنمودهایی را در خصوص اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به حل و فصل مالی و اجزای بازار ارایه کرد که مبتنی بر آن، ویژگی‌های تکمیلی برای استفاده در بازارهای بیمه، زیرساخت‌های بازار مالی (FMIs) و حمایت از دارایی‌های مشتری در فرآیند حل و فصل مالی به ویژگی‌های اصلی اضافه شد. این اسناد به عنوان ضمیمه هایی در ویرایش سال 2014 سند ویژگی‌های اصلی لحاظ شده است. لیکن هیچ گونه تغییری در متن ویرایش سال 2011 سند دوازده ویژگی اصلی روی نداده است. همچنین سند ویژگی های اصلی مشتمل بر مبانی کلیدی برای نظام‌های حل و فصل مالی انواع مؤسسات مالی که می توانند در مواقع شکست دارای آثار سیستمی باشند، است.

    در یک جمع‌بندی می‌توان چنین عنوان داشت که سند Key Attributes رهنمود مهمی در خصوص عناصر لازم برای حل و فصل مالی بانک‌ها و مؤسسات مالی است به نحوی که کمترین آثار مخرب بر ‌ثبات مالی را داشته و متکی به وجوه منابع عمومی نباشد. امروزه بسیاری از کشورهای جهان دارای قوانین مشخص چه به‌صورت قانون مجزا یا به‌صورت اصلاحیه قانون بانکداری یا سایر قوانین مشابه در خصوص موضوع بازسازی و حل و فصل بانک‌های مشکل‌دار هستند. بر این اساس و نظر به اهمیت موضوع و بسط و نشر مبانی نظری آن و نیز لزوم ایجاد آمادگی و انجام اقدامات پیشگیرانه و همچنین افزایش توان واکنش سریع به تحولات بازارهای پولی و مالی و تعامل با بانک های مشکل‌دار در کشور با رویکرد صیانت از حقوق و منافع عامه و پیشگیری از وقوع بحران‌های بانکی و ارتقای ثبات و سلامت نظام بانکی کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اولین گام ترجمه سند Key Attributes  به عنوان یکی از مهمترین اسناد بین‌المللی در این خصوص را در دستور کار خود قرار داد که می توانید از اینجا بخوانید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو