عصر بازار

دومین افزایش قیمت فلز گرانبهای داخلی ثبت شد؛

اصلاح انتظارات در بازار سکه؟

عصر اعتبار- روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی دومین افزایش متوالی را به ثبت رساند تا برخی بازیگران از احتمال تغییر انتظارات در این بازار سخن بگویند. در اولین روز هفته، سکه ۱۸ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و روی عدد یک‌میلیون و ۷۸۵ هزار تومان قرار گرفت.

اصلاح انتظارات در بازار سکه؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد،  این فلز گرانبها در انتهای هفته گذشته نیز پس از 4 کاهش پیاپی افزایش قیمت 7 هزار تومانی را تجربه کرده بود. ادامه رشد سکه در ابتدای هفته با هیجان بیشتر موجب شد که برخی معامله‌گران احتمال دهند که این فلز گرانبها بار دیگر به کانال یک‌میلیون و 800 هزار تومان بازگردد.
    به گفته آنها، دو عامل مهم در تغییر انتظارات بازیگران سکه اثر داشت. حرکت افزایشی اونس در ساعات انتهایی آخرین روز کاری بازارهای جهانی و بازگشت به بالای محدوده هزار و 320 دلار یکی از این متغیرهای حامی رشد قیمت سکه بود. برخی از فعالان انتظار دارند، با این افزایش، آغاز متفاوتی برای اونس در ابتدای هفته جاری رقم بخورد. با این وجود، عده دیگری از فعالان، تغییر مسیر سکه را به متغیرهای داخلی نسبت می‌دهند. از نظر آنها، معامله‌گران بزرگ ممکن است سعی داشته باشند، پیش از آغاز دریافت سکه‌های پیش‌فروش، قیمت را بالا نگه دارند. آنها که سکه را در سررسید یک ماهه با قیمت یک‌میلیون و 590 هزار تومان پیش خرید کرده‌اند؛ در‌صورتی‌که قیمت را در همین کانال یک‌میلیون و 780 هزار تومان نگه دارند، روی هر سکه نزدیک به 12 درصد سود کسب می‌کنند. به این ترتیب، دومین متغیر افزایشی سکه از نظر فعالان به تحرکات احتمالی معامله‌گران سکه مربوط بوده است. این در حالی است که عده‌ای نیز انتظار برخی معامله‌گران نسبت به تصمیم ترامپ در مورد تمدید تعلیق تحریم‌های ایران را در رشد قیمت موثر دانسته‌اند. شنیده‌ها حاکی از آن است که حتی در ساعات انتهایی روز شنبه قیمت سکه تا قیمت یک‌میلیون و 797 هزار تومان نیز بالا رفت.

    البته در مقابل دسته‌ای از بازیگران که بیشتر متغیرهای افزایشی را پس از دو افزایش پیاپی پررنگ می‌کنند، انتظارات متفاوت دیگری نیز در بازار وجود دارد. گروهی همچنان باور دارند، با ورود سکه‌های پیش‌فروش شده به بازار، قیمت با افت شدیدی مواجه خواهد شد. از نظر آنها، انتظار افزایش عرضه سکه می‌تواند در روزهای آینده موقعیت معامله‌گران را تغییر دهد. در کنار یک‌میلیون سکه که در سررسید یک ماهه پیش‌فروش شده است، حدود 800 هزار عدد نیز برای موعد سه ماهه به فروش رفته است.

    در روزی که سکه افزایشی بود، دلار در بازارهای مرزی و داخلی تغییرات چندانی نداشت و در محدوده 5 هزار و 500 تومان نوسان کرد. روز گذشته، نرخ حواله درهم نیز همچنان بالای مرز هزار و 500 تومان باقی ماند؛ به گفته یکی از فعالان، روز شنبه نرخ حواله درهم هزار و 505 تومان قیمت خورد. با این نرخ حواله درهم، ارزش قیمت دلار در بازار داخلی به حدود 5 هزار و 523 تومان می‌رسید. البته این روزها در بازار داخلی خرید و فروش‌ها بسیار پایین است و بیشتر معاملات در حجم کوچک براساس نیاز با قیمت‌های نسبتا سلیقه‌ای صورت می‌گیرد.

    روز گذشته، بانک مرکزی نیز قیمت دلار را همچنان روی عدد 4 هزار و 200 تومان نگه داشت. روز سه‌شنبه 21 فروردین، نرخ رسمی دلار 4 هزار و 200 تومان اعلام شد و پس از آن قیمت این ارز تغییر نکرد. این در حالی است که پوند و یورو براساس تغییرات جهانی، نوساناتی را تجربه کرده‌اند. در اولین روز هفته، نرخ رسمی یورو با حدود 19 تومان کاهش به بهای 5 هزار و 95 تومان رسید. پوند انگلیس نیز افت بیشتری را تجربه کرد و با کاهش 71 تومانی به قیمت 5 هزار و 786 تومان رسید. به‌نظر می‌رسد کاهش ارزش هر دو ارز اروپایی در راستای تضعیف نرخ برابری آنها در برابر دلار در بازارهای جهانی بوده است. در آخرین روز کاری بازارهای جهانی نرخ برابری یورو به دلار در مقاطعی حتی به آستانه 2/ 1 نیز رسیده بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو