عصر بازار

طراحی و پیاده سازی سامانه تعهدات کوتاه مدت سازمان تامین اجتماعی در بستر وب

عصر اعتبار- به مناسبت هفته کار و کارگر، اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی نسبت به انتشار گزارش معاونت های مختلف این سازمان اقدام می کند که در این بخش با اقدامات معاونت بیمه ای سازمان در سال گذشته و برنامه های سال جاری آن آشنا می شویم.

طراحی و پیاده سازی سامانه تعهدات کوتاه مدت سازمان تامین اجتماعی در بستر وب
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، تعمیم و گسترش پوشش بیمه ای فراگیر(به استناد ماده ٢٩ قانون اساسی و متفرعات آن) از مهمترین اقدامات معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته بوده است که در این راستا بمنظور حمایت از بهبود فضای کسب و کار مجازی و نیز مشاغل نوپا (استارت آپ ها) و دانش بنیان ها اقدام به توافق و انعقاد قرارداد با گروه های شغلی (سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور، انجمن صنفی شرکت امداد خودرویی برون شهری کشور، اعضاء سازمان نظام کاردانی ساختمان ) کرد که انتظار می رود در ادامه این توافق به میزان  ٢۰ هزار نفر نیروی کار به جمعیت تحت پوشش این سازمان اضافه شود.
    اجرای پوشش بیمه ای ایرانیان خارج از کشور و گسترش و تعمیم آن به اتباع بیگانه از دیگر فعالیت های این معاونت بوده است که جهت پوشش بیمه ایرانیان خارج کشور ، در سال ٩٦ ایجاد کارگزاری برون مرزی در ٢٣ کشور جهان پیگیری شد و در خصوص شناسایی و گسترش امور بیمه ای برای اتباع خارجی ، اقدام به تحت پوشش قرار دادن ٤٧ هزار نفر بیمه شده اصلی از جامعه هدف در داخل کشور شده است.
    ایجاد و توسعه پرونده الکترونیک را می توان از فعالیت های مهم معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته برشمرد که این پروژه در شعب شهرستان تهران و برخی ادارات کل استانها اجرا شد که پیشرفت ٨۰درصدی تصویر برداری از اسناد و مدارک در شعب استان تهران، پیاده سازی در شعب تیپ ٣، ٤ و ٥ ،استانهای مرکزی،سمنان،خراسان شمالی ،قم،زنجان و خراسان جنوبی و ایلام، عملیات تصویر برداری از مستندات پرونده های بیمه شدگان در استان مرکزی با پیشرفت ١۰۰ درصدی،  استانهای سمنان و خراسان شمالی با تقریب ٥۰ درصدی و  استان زنجان با پیشرفت ٢۰ درصدی از نتایج اجرای این طرح است.
    سرویس ارائه خدمات ارزش افزوده از طریق USSD  از دیگر اقدامات این معاونت بوده است که در این حوزه استعلام آخرین روز سابقه و ریز دستمزد بیمه شدگان، استعلام استحقاق درمان، استعلام آخرین فیش مستمری ، اطلاع رسانی از طریق پیامک در خصوص دستمزد مبنای کسر حق بیمه، اطلاع رسانی قوانین و مقررات ، بخشنامه ها و آئین نامه های بیمه ای و درمانی و نوبت دهی مراکز درمانی مورد بهره برداری قرار گرفت.
    امکان صدور و تمدید کارت بازرگانی جهت فعالان حوزه واردات و صادرات از طریق وب سرویس ارتباط با اتاق بازرگانی نیز از مهمترین فعالیت های معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در سال ٩٦ بوده است که فرآیند موجود برای تسهیل و تسریع مراحل بررسی پرونده مطالباتی و صدور گواهینامه، مورد بازنگری و مهندسی مجدد قرارگرفته و در سال جاری با مکانیزه نمودن این فرآیند در حوزه مربوط با صدور یا تمدید کارت بازرگانی ، استعلام بدهی قطعی فعالان حوزه بازرگانی و اعلام وضعیت از سازمان، از طرق وب سرویس مرتبط با اتاق بازرگانی صورت پذیرفت .
    در حال حاضر یک میلیون و ٤٢٢ هزار سند در سال توسط شعب سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور صادر می شود. این حوزه در سال گذشته و بمنظور بهبود خدمات غیر حضوری به مخاطبین سازمان و نیز ارتقا رویه و روشهای ارائه خدمات،  اقدام به طراحی و پیاده سازی سامانه تعهدات کوتاه مدت در بستر وب کرده  است .
    خاطرنشان می سازد،  در طراحی سامانه مزبور پیاده سازی کامل سرویس های کمک هزینه ازدواج،  کمک هزینه اروتز و پروتز،  هزینه کفن و دفن، غرامت دستمزد ایام بیماری و غرامت دستمزد ایام بارداری به صورت متمرکزمورد بهره برداری قرار گرفته است .
    تکمیل وبهبود سامانه متمرکز بررسی و اطلاع رسانی سوابق تامین اجتماعی ( کارکرد ودستمزد ) از دیگر فعالیت های معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته بوده است که این سامانه با هدف ایجاد ارتباط غیر حضوری ، اطلاع بیمه شدگان از ارسال لیست ماهانه توسط کارفرمایان، رسیدگی به اعتراضات بیمه شدگان و رفع مشکلات سوابق آنان و جلب رضایتمندی  در دستور کار قرار گرفت که پیشرفت طرح به میزان ٧۰ درصد حاصل شده است .
    تجمیع، تنقیح،روانسازی و تلخیص ضوابط، بخشنامه‌ها و دستورالعمل ها از دیگر فعالیت های مهم  این سازمان در حوزه بیمه ای در سال گذشته بوده و همچنین در راستای توسعه و گسترش امور برونسپاری و نیز دستیابی به  چابکی سازمان در نیمه دوم سال گذشته اقدام به برگزاری آزمون جهت واگذاری مجوز به  ٩٦ کارگزاری جدید در ٢٨ استان شد که تا پایان سال گذشته، ٩٥ درصد امور مرتبط با این برنامه با موفقیت به پایان رسیده است .
    کاهش زمان پاسخگوئی هیاتهای تشخیص مطالبات از دیگر دستاوردهای سازمان تامین اجتماعی در بخش بیمه ای است که درسال ١٣٩٦ ، دوره زمانی رسیدگی به پرونده های شرکای اجتماعی این سازمان  از حدود ٢ سال به کمتر از یک ماه تنزل یافت .
    گفتنی است، طرح جامع بازرسی کارگاهی الکترونیک (هوشمند) و تعمیم آن به تمامی شعب تامین اجتماعی سراسر کشور (قریب به ٥٦۰ واحد) در آذرماه سال٩٦ تکمیل و به بهره برداری نهایی رسید .
    تکمیل طرح نامنویسی متمرکز مخاطبان و تخصیص شماره تأمین اجتماعی (SSN) در کل کشور از دیگر اقدامات این معاونت است که در راستای آن، شناسایی ورفع همپوشانی‌های بیمه‌ای کشور از طریق اختصاص شماره تامین اجتماعی به مخاطبان و ارائه خدمات بر اساس SSN برای حدود٤١ میلیون نفر جمعیت تحت پوشش با قابلیت مهم تعبیه ماتریس همپوشانی های بیمه ای به صورت پارامتریک با تقابل تمامی ارتباطات بیمه ای ممکن، نهایی شده و بستر سازی جهت شکل گیری سیستم جامع متمرکز بیمه ای(Core Insurance )که شناسایی ارتباط اطلاعات بیمه‌ای گذشته مخاطبین و شکل‌گیری حساب انفرادی توسط شعب تأمین اجتماعی را محقق خواهد ساخت، آغاز گردید.
    از دیگر فعالیت های معاونت بیمه سازمان تامین اجتماعی، می توان به طراحی سامانه صدور دفترچه متمرکز، پایش و راهبری سایت سوابق بیمه شدگان، حذف کاغذ از فرآیند اعلام سابقه ،پیاده سازی و بهره برداری ازاپلیکیشن تلفن همراه ( Mobile Application ) جهت ارائه خدمات  غیرحضوری از طریق تلفن همراه، راه اندازی سامانه های استعلام رابطه بیمه پردازی و  استحقاق درمان اشاره کرد.
    همچنین ، پایدارسازی اشتغال ازطریق کوشش برای گسترش و پایش پوشش بیمه‌ای با رویکرد مشاغل مجازی، تجمیع، تنقیح، روان‌سازی و تلخیص ضوابط، بخشنامه‌ها و دستورالعملها ، تدوین استراتژی جهش برای استفاده از فناوری های نوین تلفن همراه بعنوان بخش مکمل وب سایت ها، ساماندهی و پایش گروه های شغلی که از هزینه کمک دولت بهره مند هستند،بهبود و ارتقاء حق رفاه و آرامش از مولفه های راهبرد حقوق شهروندی( موضوعات مرتبط با برنامه ششم )، ایجاد، توسعه و بهبود فرآیندهای ارائه خدمات غیرحضوری، واگذاری وظایف و فرآیندهای عملیاتی جدید  به سمن ها و  واحدهای خصوصی  وایجاد و توسعه استعلام های بین دستگاهی از اهم اقدامات و راهبردهای معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در سال ٩٧ است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی