عصر بازار

نماینده مردم سرپل‌ذهاب مطرح کرد؛

اثرات سوء نوسانات ارز بر بازسازی مناطق زلزله‌زده

عصر اعتبار- نماینده مردم سر پل ذهاب و گیلانغرب در مجلس گفت: نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت مصالح ساختمانی موجب شده پیمانکاران به تعهدات خود برای بازسازی مناطق زلزله زده عمل نکنند.

اثرات سوء نوسانات ارز بر بازسازی مناطق زلزله‌زده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، با اشاره به آخرین وضعیت مناطق آسیب دیده استان کرمانشاه از زلزله آبان ماه سال گذشته، اظهار داشت: در مناطق زلزله‌زده پیمانکاران به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند، بنیاد مسکن پس از زلزله، پیمانکارانی را به مناطق آورد تا روند بازسازی را آغاز کند. امروز که مصالح گرانتر شده، دیگر پیمانکاران پاسخگو نیستند و به شکل‌های مختلف از اجرای تعهدات خود سرباز می‌زنند.

    وی ادامه داد:‌ با توجه به گران شدن مصالح و آهن‌آلات، ساخت‌ و ساز در مناطق زلزله‌زده دچار مشکلات جدی شده است. دولت باید تدبیری کند و میزان تسهیلات در این مناطق را افزایش دهد.

    نماینده مردم سرپل‌ذهاب در مجلس شورای اسلامی افزود: با افزایش قیمت‌ها، هزینه‌های ساخت و ساز برای مردم افزایش یافته، بنابراین دولت باید هم تسهیلات بانکی را و هم کمک‌های بلاعوض را افزایش دهد. با افزایش نرخ ارز، تمامی اقلام مورد نیاز ساخت و ساز در مناطق زلزله‌زده افزایش قیمت داشته‌اند و بسیاری از پیمانکاران برای جبران این افزایش قیمت، یا از مصالح کم می‌گذارند و یا به بهانه‌های مختلف زیر بار تعهدات خود نمی‌روند.

    نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دستگاه قضایی نیز  ضمانت اجرایی قوی، قاطع و فوری برای برخورد با پیمانکاران متخلف ندارد.

    وی گفت: در برخی حوزه‌ها بخصوص گیلان‌غرب شاهد سختگیری واحدهای بنیاد مسکن‌ که از استان‌های معین آمدند و در منطقه مستقر شده‌اند، هستیم. علی‌رغم اینکه پرونده خانواده‌های زلزله‌زده تشکیل شده و مشخص است که چه کسانی مسکن داشته اند. اما بنیاد مسکن‌های معین در حال بازنگری در این پرونده‌ها و تغییر احکام هستند که این موضوع موجب نارضایتی مردم شده است.

    تجری تصریح کرد: پول‌هایی که برای کمک به مردم زلزله‌زده جمع‌آوری شد، بخشی از آن در دست هلال‌احمر است. از مبلغ 70 میلیارد تومانی که جمع‌آوری شد، ظاهراً حدود 40 میلیارد تومان باقی مانده است و مشخص نیست که این 30 میلیارد تومان در کجا هزینه شده است. دیوان محاسبات نیز نمی‌تواند نظارت کند.

    نماینده مردم سر پل ذهاب در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: افراد سیاسی، فرهنگی و ورزشی نیز کمک‌های زیادی را از مردم برای مناطق زلزله‌زده جمع‌آوری کرده‌اند و اشک تمساح ریختند که مردم در سرما و بدون کانکس در چادر زندگی می‌کنند و با این ترفند پول جمع‌آوری کردند. سرما گذشت و گرما آمد، اما هنوز خبری از این شخصیت‌ها که پول برای مردم زلزله‌زده جمع‌آوری کردند، نیست. الان نیز این پول‌ها جمع‌آوری می‌شود اما نظارتی بر آن نیست.

    وی افزود: چون اشخاص حقیقی این پول‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، نظارت دقیقی بر آن وجود ندارد و هنوز به دست مردم زلزله‌زده نرسیده و در خیلی از موارد، برخلاف نیت اهداکنندگان در مسیرهایی رفته است.

    تجری گفت: کمک‌های نقدی و غیرنقدی که برای مردم زلزله‌زده از سوی سلبریتی‌ها و هلال‌احمر جمع شده است، بدون نظارت هزینه شده و انتظار داریم که دستگاه‌های نظارتی بررسی کنند که این پول‌ها در مسیر مورد نظر اهداکنندگان برای مردم زلزله‌زده هزینه شود.

    وی ادامه داد: بر سلبریتی‌ها و شخصیت‌هایی که کمک‌های مردمی را دریافت کردند، نظارتی وجود ندارد. این افراد در پسازلزله و روزهایی که مردم در شرایط بدی بودند، به داد مردم نرسیدند، حداقل در مدت باقی‌مانده که مردم نیازهایی مانند فرش، کولر و تلویزیون دارند، به کمک مردم بیایند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی