عصر بازار

برای کاهش بیکاری نیاز به رشد دروان‌زا داریم

عصر اعتبار- یک اقتصاددان می‌گوید: با توجه به افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، دولت باید برای افزایش اشتغال چاره‌ای بیندیشد و به دنبال رشد درون‌زا باشد وگرنه در آینده با بحران بیکاری روبرو می‌شویم.

برای کاهش بیکاری نیاز به رشد دروان‌زا داریم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، یعقوب اندیش درباره وضعیت بیکاری در کشور گفت: نرخ بیکاری توسط مرکز آمار ایران 12.1 درصد اعلام شده است ولی نکته‌ای که در بحث اشتغال نباید از نظر دور داشت، این است که نسبت اشتغال در بخش رسمی با بخش غیررسمی مشخص نیست. در گذشته نسبت اشتغال دو به یک بوده است ولی دولت ادعا می‌کند که در سال 1393 و سال 1394 این نسبت تغییر کرده و اندکی کمتر شده است. هنوز رقم دقیق آن مشخص نیست ولی گفته می‌شود که احتمالا تا حدود 1.7 و یا 1.8 درصد تغییر کرده است.

    وی ادامه داد: دولت سعی کرده اقدامی کند که بخش رسمی شاغلان بیشتری داشته باشد، از این اقدامات می‌توان به پوشش بیمه و ... اشاره کرد.

    این اقتصاددان به این نکته اشاره کرد که ما نیاز به جزئیاتی درباره آمارهای بیکاری داریم، اعم از اینکه چقدر به بازار کار اضافه شده‌اند و چقدر از بازار کار خارج شده‌اند و دولت باید بتواند خالص شغل ایجاد شده را اعلام کند. اکنون ما نمی‌دانیم که در بازه‌های زمانی مختلف چقدر از افراد از بازار کار خارج می‌شوند و دوباره به آن بر می‌گردند.

    اندیش این را هم گفت که نکته مهم این است که نرخ مشارکت در ایران در حال افزایش یافتن است و همه ساله تعداد بیشتری از افراد وارد بازار کار ایران می‌شوند. به هر حال باید دولت باید به حال این افراد که وارد بازار کار می‌شوند، فکری کند.

    وی درباره وضعیت بازار کار در ایران، ‌ گفت: اکنون دولت به بن‌بست رسیده و نکته اینجاست که ایجاد شغل وابسته به رشد بالاست و آن رشد هم باید درون‌زا باشد. متاسفانه رشد ما درون‌زا نیست و ما کشوری خام‌ فروشیم و معادن و پتروشیمی خود را به بازارهای خارجی می‌فروشیم که این بخش هم قادر نیست اقتصادمان را به جریان بیندازد. برای تقویت اقتصاد برون‌زا نیاز داریم فساد را کاهش دهیم، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهیم، جلوی خروج سرمایه از کشور را بگیریم. سال گذشته 30 میلیارد دلار سرمایه از کشور ما خارج شد و همین مساله افزایش نرخ ارز را رقم زد.

    این اقتصاددان ادامه داد: اگر نتوانیم به رشد درون‌زا برسیم هیچ وقت نمی‌توانیم رشد پایدار ایجاد کرده و به اشتغال برسیم. متاسفانه برخی نامدیریت‌های داخلی و فشارهای خارجی دست به دست هم داده که اقتصاد کشور دچار مشکل شود.

    رشد اقتصادی سال 1396 معادل 12.1 درصد اعلام شد. این در حالی است که برخی کارشناسان با توجه به افزایش ورود افراد به بازار کار معتقدند در سال‌های آینده کشور با افزایش بیکاری روبرو خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی