عصر بازار

چرا بخش خصوصی برای تامین مالی به اوراق دل نمی‌دهد؟

عصر اعتبار- مدیرعامل مرکز مالی درباره عدم تمایل شرکت‌ها نسبت به تامین مالی از طریق اوراق می‌گوید مسئله اینجاست که اکنون بسیاری از این شرکت‌ها مکانیزم آن را خوب نمی‌شناسند و با انواع ابزارهایش آشنا نیستند و کماکان ممکن است فکر کنند تامین مالی از طریق وام برایشان بهتر و کم‌هزینه‌تر است.

چرا بخش خصوصی برای تامین مالی به اوراق دل نمی‌دهد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، علی نقوی - مدیرعامل مرکز مالی -  اظهار کرد: انتشار اوراق، فی‌النفسه کار بدی نیست و در دنیا هم چه بخش خصوصی و چه دولت از آن استفاده می‌کنند. مسئله اینجاست که انتشار اوراق باید نظمی داشته باشد. در بسیاری از کشورهای دنیا کمیته‌ای درباره بررسی وضعیت اوراق وجود دارد که وظیفه تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی را به عهده دارد. چنین اقدامی سبب شده فعالان مالی در ابتدای سال بدانند تا پایان سال انتشار می‌شود و زمانش چقدر است.

    وی ادامه داد: اوراق وسیله خوبی برای تسویه بدهی‌های دولت است و اینکه باب آن باز شده است خوب بوده و امیدواریم در جای خود استفاده شود. به این معنی که واقعا از آن‌ها برای پرداخت بدهی‌های دولت استفاده شود و نه به قصد تامین مالی هزینه‌های جاری.

    مدیرعامل مرکز مالی درادامه بیان کرد: دولت باید اندک اندک به اوراق بلندتری فکر کند. همچنین ابزارهای جانبی مانند اعتبار سنجی هم به کار رود تا با نرخ متعادل‌تری به کار رود. به نظر من در چند سال آینده به این سمت برویم.

    مدیرعامل مرکز مالی همچنین درباره انتشار اوراق توسط بخش خصوصی گفت: در وهله اول انتشار اوراق توسط بخش خصوصی مستلزم این است که اولا شفاف باشد و بعد اینکه در پروژه‌های سودآور فعالیت کند. اکنون شرکت‌های بزرگ این کار را انجام می‌دهند و اگر همکاری بیشتری بین تامین‌سرمایه‌ها، بانک‌ها و شرکت‌ها اتفاق بیفتد، فکر می‌کنم بتوانیم تامین مالی بالاتری برای شرکت‌ها داشته باشیم. مسئله اینجاست که شرکت‌ها این مکانیزم را خوب نمی‌شناسند و با انواع ابزارهایش آشنا نیستند و کماکان ممکن است فکر کنند تامین مالی از طریق وام برایشان بهتر و کم‌هزینه‌تر است.

    او همچنین درباره وضعیت سرمایه‌گذاری و علل جذب نشدن سرمایه‌گذار خارجی اظهار کرد: سرمایه‌گذار خارجی بر اساس مزیت‌های نسبی وارد یک کشور می‌شود. به نظر من در داخل نقطه‌ضعف‌هایی داریم. ابتدا اینکه خیلی خوب یاد نگرفتیم پروژه‌ها را تعریف کنیم. یک پروژه معینی که بتواند سرمایه‌گذار خارجی جذب کند. نکته دوم این است که برای جذب سرمایه‌گذار خارجی مراکز متعددی ایجاد شده است؛ بنابراین سرمایه‌گذار خارجی دقیقا نمی‌داند باید با چه کسی روبرو شود. در مقابل هم سرمایه‌پذیران نمی‌دانند که چه اطلاعاتی باید ارایه کنند. به این ترتیب ما در سمت خودمان زیرساخت‌های کافی برای جلب سرمایه‌گذاری را نداریم.

    نقوی اضافه کرد: سرمایه‌گذاری به این دلیل در پتروشیمی و چند صنعت دیگر جذب شده است این است که سابقه این‌ها طولانی است در حالیکه در صنایع دیگر کمتر بوده است. اگر برنامه‌ریزی صحیحی برای جذب سرمایه‌گذاری بشود شاید بتوان برای بخش‌های مختلف سرمایه‌ جذب کرد. دراین زمینه فقط دولت هم موثر نیست و اتاق‌های بازرگانی دراین زمینه مهم هستند. به هر حال سرمایه‌گذاری، اطلاعات مالی دقیق می‌خواهد، پروژه‌های استاندارد می‌خواهد و... دولت هم باید بتواند فرآیند خروج و ورود سرمایه‌ چک کند. سیاست‌ها را بازنگری کند و به نظر من ما در شرکت‌ها درباره زیرساخت‌های جذب سرمایه مشکل داریم و باید واقع‌گرایانه‌تر نسبت به آنچه در اطرافمان هست برخورد کنیم.

     با توجه به افزایش سقف انتشار اوراق در بودجه 1397 بسیاری از کارشناسان از این امر انتقادکرده و نسبت به پرداخت تعهدات درآینده ابراز نگرانی کردند و البته این نکته هم مطرح شد که بهتر است ابزار انتشار اوراق توسط بخش خصوصی به‌کار گرفته شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی