عصر بازار

دلار در معاملات پشت خطی رکورد زد

سکه بر سقف ۲۵ روزه

عصر اعتبار- ۲ روز نوسانی در بازار، سکه تمام بهار آزادی را به بالاترین قیمت ۲۵ روز گذشته رساند. روز سه‌شنبه، سکه چهارمین گام افزایشی را محکم‌تر برداشت و با رشد ۷۴ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۹۲۵ هزار تومان رسید. سکه تنها بیستم فروردین سال‌جاری توانسته بود رشدی بیشتر از این مقدار را با ثبت عدد ۹۴ هزار تومانی به ثبت برساند.

سکه بر سقف ۲۵ روزه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز پنج‌شنبه سکه 4 کانال دیگر رشد کرد و با 35 هزار تومان صعود روی قیمت یک میلیون و 960 هزار تومان قرار گرفت. این بیشترین سطح قیمتی سکه از 21 فروردین‌ماه بود. 5 افزایش کاری متوالی فلز گرانبهای داخلی موجب شد که بازدهی هفتگی آن به حدود 11 درصد برسد. این در حالی بود که سکه دو هفته پیش با ثبت بازدهی منفی 2/ 3 درصد، اولین کاهش هفتگی خود را در سال‌جاری به ثبت رسانده بود.
    مثلث رشد سکه

    به گفته فعالان، 3 عامل عمده در افزایش قیمت فلز گران بهای داخلی در هفته گذشته نقش داشت: اول، افزایش تقاضای فیزیکی در آستانه نیمه شعبان، دوم، رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی و سوم، تحرکات بازیگران غیررسمی به‌منظور بالا آوردن قیمت پیش از تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده.

    در این میان، برخی نیز ریسک ترامپی را در رشد قیمت سکه موثر دانسته‌اند. عده دیگری باور دارند، قیمت دلار در نتیجه ریسک عدم‌تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای توسط ترامپ رشد کرد و به دنبال آن بهای سکه تمام بهار آزادی افزایشی شد. در واقع از نظر آنها، قیمت سکه به‌طور غیرمستقیم از ریسک ترامپی اثر گرفت. همسو با رشد قیمت سکه تمام، سکه‌های کوچک‌تر نیم و ربع نیز راه صعودی را در پیش گرفتند. نیم سکه که پنج‌شنبه 2 هفته پیش روی قیمت 865 هزار تومان قرار داشت، در انتهای هفته جاری به قیمت 960 هزار تومان رسید تا تنها 40 گام با مرز یک میلیونی فاصله داشته باشد. ربع سکه نیز روز پنج‌شنبه تا عدد 575 هزار تومان بالا رفت تا میزان رشد هفتگی آن به نزدیک 8 درصد برسد. در کنار بازار سکه، قیمت طلا نیز در روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه افزایش قابل‌توجهی را از خود نشان داد. در چهارمین روز هفته، هر گرم طلای 18 عیار به محدوده 184 هزار تومانی قدم گذاشت؛ روز پنج‌شنبه، گرم طلا تا آستانه 189 هزار تومان پیش رفت. این در حالی بود که بهای اونس افزایش چندانی را در 3 روز کاری انتهایی هفته به ثبت نرسانده بود. در این شرایط، از نظر فعالان افزایش تقاضا در بازار داخلی عامل اصلی رشد قیمت‌ها بوده است. آمارهای منتشر شده ازسوی شورای جهانی طلا نیز نشان می‌دهد میزان تقاضا برای خرید سکه و شمش طلا در ایران در سه ماهه نخست سال 2018 به 3/ 9 تن رسیده که بالاترین رقم طی 3 سال گذشته بوده است.
    نوسان غیررسمی دلار

    دلار در دو روز کاری انتهایی هفته در بازار معاملات غیررسمی و پشت خطی نوسان زیادی را تجربه کرد. روز سه‌شنبه، شاخص بازار ارز از مرز 6 هزار تومانی عبور کرد و روز پنج‌شنبه به بالای سطح 6 هزار و 100 تومانی قدم گذاشت. قیمت دلار در حالی چنین تغییراتی را تجربه کرد که روز دوشنبه در حوالی مرز 5 هزار و 800 تومان قرار داشت. گروهی اعتقاد داشتند، جوسازی معامله‌گران پیرامون تصمیم احتمالی ترامپ در 22 اردیبهشت‌ماه در رشد قیمت اثرگذار بود. به گفته آنها، مجموع خبرها در روزهای انتهایی هفته به‌گونه‌ای بود که این احساس را در میان معامله‌گران تقویت می‌کرد که احتمال خروج آمریکا از برجام افزایش یافته است. در این میان، رشد نرخ حواله درهم متغیر مهم دیگری بود که ارزش دلار در بازار داخلی را به سوی نرخ‌های بالاتر سوق داد. در 2 روز کاری انتهایی هفته گذشته، نرخ حواله درهم به آستانه هزار و 660 تومان رسید. با این قیمت، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست نزدیک به 6 هزار و 100 تومان ثبت شود. در کنار اثر درهم، گروهی باور داشتند، بالا رفتن ارزش دلار در شهرهای مرزی سلیمانیه و هرات افغانستان دیگر عاملی بود که از افزایش قیمت در بازار داخلی حمایت کرد. یکی از نکاتی که برخی فعالان بر آن تاکید داشتند، رکوردزنی ارزش دلار در مناطق مرزی بود. به گفته آنها، بازار داخلی یک بار در بیستم فروردین سال‌جاری شاهد عبور قیمت‌ها از مرز 6 هزار تومانی بود؛ ولی در آن مقطع قیمت دلار در منطقه هرات و سلیمانیه به بالای مرز 5 هزار و 800 تومانی نیامد. از نظر این گروه ممکن است، رشد قیمت در بازارهای مرزی انتهای هفته نشانه‌ای از انتظارات معامله‌گران این مناطق برای رشد بیشتر قیمت دلار باشد. عده دیگری، رشد قیمت‌ها در بازار غیررسمی را به نبود عرضه از سوی بازارساز نسبت دادند. در این میان، برخی از فعالان نیز باور دارند، بازارساز بخش بسیار زیادی از تقاضاهای ارزی کشور را با قیمت 4 هزار و 200 تومانی پاسخ می‌دهد، در نتیجه قیمت‌های بازار غیررسمی که براساس حجم معاملات پایین‌تر به دست می‌آید را به رسمیت نمی‌شناسد.

    حتی برخی اذعان می‌کنند، چنین معاملاتی به‌صورت واقعی صورت نمی‌گیرد و ارزی در آنها جا‌به‌جا نمی‌شود؛ از نظر آنها، به این قیمت‌ها به‌دلیل عدم‌شفافیت با تردید بیشتری باید نگاه کرد. البته نمی‌توان این نکته را از نظر دور داشت که قیمت‌های بازار غیررسمی، بسیاری از افراد را در این اندیشه فرو می‌برد که از طریق ارز ارزان کسب سود کنند. در واقع، هر فردی در صورت دسترسی به ارز 4 هزار و200 تومانی، می‌تواند آن را بالای 6 هزار تومان یا در حوالی 5 هزار و 900 تومان به فروش برساند. چنین سودی حذابیت زیادی دارد و به‌نظر می‌رسد برخی از افراد حاضرند به‌خاطر آن ریسک ممنوعیت خرید و فروش در بازار ارز را به جان بخرند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی