عصر بازار

وزیر نیرو:

قیمت برق به‌طور متوسط به‌اندازه یک نان بربری افزایش می‌یابد!

عصر اعتبار- وزیر نیرو گفت: به طور متوسط هزینه برق برای هر مشترک پس از افزایش قیمت ممکن است به اندازه قیمت یک نان بربری در ماه افزایش یابد و این در شرایطی است که وزارت نیرو به هیچ عنوان موافق گرانی نیست.

قیمت برق به‌طور متوسط به‌اندازه یک نان بربری افزایش می‌یابد!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، رضا اردکانیان در حاشیه سومین جشنواره و نمایشگاه توانمندی‌های بهره‌برداری و نگهداری در صنعت آب و فاضلاب کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا به اعتقاد شما افزایش هفت درصدی قیمت آب و برق پاسخگو است؟ عنوان کرد: اگر ارزانی یک کالا موجب مصرف بی رویه شود، کار درستی نیست چرا که بیش از همه هزینه این امر متحمل مشترکان می‌شود. به طور مثال اگر قیمت برق را واقعی نکنیم و این مسئله موجب شود که در فصل تابستان خاموشی داشته باشیم، هزینه‌ای که متحمل مشترکان می‌شود، قطعا بیشتر از پرداخت هزینه قبوض برق است.

    به گفته وی، افزایش و اصلاح قیمت آب و برق بیش از هر چیز باید با هدف اثرگذاری بر رویه مصرف مشترکان صورت گیرد و هدف ما نیز از این افزایش چیزی جز این نبوده است. وی در خصوص این مسئله که آیا در تابستان دچار خاموشی خواهیم شد؟ گفت: تلاش ما این است که تابستان را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم اما واقعیت این است که اصلی ترین اتکای ما به مردم است. یعنی اگر هر فردی خود را مدیر آب و برق بداند، قطعا دچار مشکل نخواهند شد.

    وزیر نیرو با اشاره به تشکیل بازار آب در کشور گفت: قطعا تشکیل این بازار می‌تواند تاثیرات زیادی را به دنبال داشته باشد لذا ما پیگیر این هستیم تا استان‌ها بتوانند با تفیض اختیار تصمیمات جدی را درباره چگونگی استفاده از منابع آب بگیرند.

    اردکانیان با بیان اینکه 50 میلیارد مترمکعب مخازن آبی کشور است، گفت: در حال حاضر بیش از نیمی از این مخازن آب ندارند که این مسئله این ظرفیت بالا را در شرایط بحرانی ایجاد کرده تا همین مخازن نیز بتواند نیازهای مردم را برطرف کند که این مسئله می‌تواند دستاورد مهمی در زمینه کارهای فنی باشد.

    به گفته وی با برنامه‌ریزی و کارهای انجام شده قصد داریم میزان دسترسی به آب شرب در جامعه روستایی را به بالای 95 درصد برسانیم. اما باید به این مسئله توجه کرد که وقتی صحبت از سازگاری با کم‌آبی می‌شود، منظور این نیست که آب کمتری مصرف کنیم بلکه هدف این است که تا با رعایت مصرف بتوانیم گام‌هایی را در پیشبرد برنامه‌ها برداریم.

    وزیر نیرو با اشاره به اهمیت استفاده از آب‌های خاکستری در کشور گفت: در حال حاضر سه میلیارد مترمکعب پساب در کشور تولید می‌شود که متاسفانه نه تنها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه این پساب‌ها موجب آلوده شدن منابع محدود آب شیرین کشور می‌شود.

    اردکانیان تصریح کرد: درشرایط فعلی لازم است دولت به وقت خصوصی توجه بیشتری داشته باشد و منابع مالی قابل ملاحظه‌ای را در حوزه جمع‌آوری پساب در نظر بگیرند.

    به گفته وی در حال حاضر شرکت‌های متعددی علاقه‌مند به مشارکت در سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند که کارهای مقدماتی در حال انجام است.

    وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود در سالن همایش با بیان اینکه در حوزه مدیریت تقاضا لازم است تا عرضه‌کنندگان کار مشترکی را در حوزه سیاست‌ها انجام دهند، گفت: برای این مهم نیاز به شاخه علوم اجتماعی است. لذا وزارت نیرو به دنبال این است تا مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی را در این وزارتخانه ایجاد کند و قرار شده تا از امروز این مرکز فعالیت خود را به صورت جدی انجام دهد.

    اردکانیان با بیان اینکه هدف این است تا با بررسی تاثیر سیاست‌ها روش‌هایی را برای راهکارهای الگو و مدیریت مصرف ایجاد کند، گفت: بخش تحقیقات این مرکز نیز در پژوهشگاه نیرو فعال شده است.

    وزیر نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو با توجه به اینکه سال‌های کم بارش را تجربه می‌کند لذا مدیریت تقاضا در دستور کار قرار گرفته است اظهار کرد: در حال حاضر باید برای طراحی دقیق تر و اجرایی شدن اهداف به مبانی تئوریک نیز توجه کنیم.

    وی با بیان اینکه لازم است از صحبت شعار سال با موضوع حمایت از تولید کالای ایرانی استفاده شود و برای هماهنگی و هم فکری بیشتر به وظایف خودمان عمل کنیم تاکید کرد: مدیریت در عرصه‌های علمی عمدتا به زمینه‌هایی که به برنامه ریزی ریاضی مرتبط است اصلاح شود که دلیل آن نیز عدم تعادل بین منابع و مصارف است لذا اگر منابع وسیع باشد تقاضا را پاسخ می‌دهد بنابراین مدیریت زمانی است که بین منابع و مصالح تعادل وجود نداشته باشد.

    وی با تاکید این مساله که مدیریت مصرف با مدیریت تقاضا متفاوت است گفت: استفاده از ابزار قیمت و راهکارهایی که برای جلوگیری از هدر رفت آب و انرژی اعمال می‌شود رابطه دوجانبه‌ای بین تامین کننده و مصرف کننده برقرار می‌کند اما زمانی که جمعیت افزایش می‌یابد و مصرف متنوع می‌شود تامین کننده نمی‌تواند با مصرف کننده مرتبط باشد.

    به گفته وی ابزار قیمت در مدیریت مصرف به ما کمک می‌کند و می‌توان به وسیله این ابزار به گوش پر مصرف‌ها برسانیم که کشور ما کم آب است و در حالی که جمعیت نسبت به 40 سال پیش2.3 برابر شده و مصارف متنوع شده اما آب با همان الگوی قبلی مصرف می‌شود.

    وی با تاکید بر اینکه سازگاری با کم آبی سرلوحه برنامه های وزارت نیرو قرار دارد گفت: قطعا این توانایی وجود دارد که با تکیه بر تجربه پیشینیان و پشتیبانی مردم در سال‌های آینده برنامه‌های مناسبی را برای گذر از چالش‌های آبی ارائه دهیم.

    وی با اشاره به صحبت‌های ریاست جمهوری مبنی بر اینکه برنامه ‌های مرتبط با آب نباید براساس شرایط سال جاری باشد و باید به سال‌های آینده نیز توجه کرد گفت: ما باید از هم اکنون برای تامین آب سال آبی 97 - 98 اقدامات لازم را با درنظر گرفتن اینکه میزان بارش‌ها 10 درصد کمتر از امسال باشد برنامه ریزی کنیم.

    وی با بیان اینکه این مساله این هشدار را می‌دهد که فرصت زیادی را نداریم چراکه نه تنها منطقه گرم تر می‌شود بلکه با کاهش بارندگی‌ها و افزایش جمعیت نیز روبرو هستیم بنابراین لازم است با تغییر روش و به کارگیری دانش روز و افزایش تعامل با مصرف کنندگان و سازمان‌های دست اندرکار این عرصه را مدیریت کنیم.

    وی با تاکید این مساله که نباید اجازه دهیم عرصه آب چه در زمان کم آبی و چه در زمان پرآبی جولانگاه رقابت‌های منطقه‌ای و سیاسی شود عنوان کرد: مساله آب مورد توجه ارکان کشور است لذا لازم است که از هرگونه پرسه زنی در عرصه آب جلوگیری شود چرا که در سال جاری به لحاظ محدودیت شدید آب و تحریک پذیری بالا هوشیاری بالایی از ناحیه دستاندرکاران را نیاز داریم تا عرصه آب عرصه برخی مسائل حاشیه‌ای نشود.

    وی همچنین از تمدید حکم حمیدرضا آبکار، مدیریت شرکت آب و فاضلات کشور خبر داد گفت: قرار است که برای دو سال دیگر از خدمات او در عرصه اب و فاضلاب کشور استفاده کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو