عصر بازار

عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق خبر داد:

تعیین تکلیف ۷۰۰ میلیون دلار پروژه پیمانکاری ایران و اقلیم کردستان

عصر اعتبار- عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از تشکل یک کمیته برای مطالبات پیمانکاران ایرانی و تعیین تکلیف ۷۰۰ میلیون دلار پروژه بین ایران و اقلیم کردستان خبر داد.

تعیین تکلیف ۷۰۰ میلیون دلار پروژه پیمانکاری ایران و اقلیم کردستان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ایران و اقلیم کردستان در سالیان گذشته روابط اقتصادی گسترده‌ای با یکدیگر داشته‌اند و به تازگی به منظور توسعه روابط و همکاری‌های اقتصادی در زمینه‌های مختلف از گسترش روابط بازرگانی و گردشکری هیاتی متشکل از فعالان اقتصادی و مسئولان دولتی از ایران به اربیل سفر کرده‌اند که جهانخبش سنجابی شیرازی  درباره نتایج و دستاوردهای این سفر اظهار کرد: اجلاس توسعه همکاری اقتصادی ایران و اقلیم کردستان روزهای 12 و 13 اردیبهشت ماه در شهر اربیل برگزار شد و هیاتی دولتی و خصوصی که شامل 200 نفر از ایران در این اجلاس شرکت کردند.

    تفاهم‌نامه 12 بندی بین ایران و اقلیم

    وی افزود: افزون بر اتاق‌های بازرگانی اقلیم کردستان، بازرگانانی از اتاق‌های بغداد، موصل، حله و نجف هم در این اجلاس شرکت داشتند. این اجلاس توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، ‌نخست وزیر اقلیم کردستان و وزیر صنایع دولت مرکزی عراق افتتاح و در چهار پنل موضوعی برگزار شد. بعد از برگزارش پنل‌ها تفاهم‌نامه‌ای در 12 بند بین وزیر بازرگانی و صنعت اقلیم کردستان و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به امضا رسید.

    این کارشناس اقتصادی مسائل منطقه ادامه داد: در اولین محور این تفاهم‌نامه قرار شد که یک کمیته توسعه روابط بین دو کشور شکل بگیرد، با توجه به مشکلات پیمان‌کاران از سال 2009 تا کنون در دولت مرکزی عراق و در اقلیم کردستان به دلیل نا امنی‌های پس از داعش و کاهش توان اقتصادی دولت عراق که دچار مشکلات متعددی شدند، مقرر شد یک کمیته مطالبات پیمانکاران ایرانی در اقلیم کردستان به طور مشترک با طرف ایرانی برقرار شود و ظرف حداکثر سه ماه حدود 700 میلیون دلار پروژه را تعیین تکلیف کند.

    بازارچه مشترک مرزی در پرویزخان و باشماق برقرار می‌شود

    سنجابی شیرازی همچنین اظهار کرد: از سوی دیگر قرار شد که ایجاد بازارچه مرزی مشترک در پرویزخان و باشماق با فوریت در اولویت دو کشور قرار بگیرد و قرار شد کمیته مشترک اتاق‌های بازرگانی ایران و اقلیم کردستان شکل بگیرد. همچنین یک تور سرمایه‌گذاری از طرف ایران برای عراق برگزار خواهد شد و یک تور هم توسط طرف عراقی‌ برای ایران برگزار و زیرساخت‌های توسعه گردشگری بین دو کشور تقویت می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی