عصر بازار

ظهور شوک ارزی در بازارهای نوظهور؛

طلا از تله دلار خارج می‌شود؟

عصر اعتبار- بازارهای جهانی هفته گذشته را با سلطه دلار آمریکا سپری کردند. ارزهای رایج از جمله یورو، پوند و ین در برابر دلار کاهش یافتند و طلای جهانی نیز به لبه پرتگاه ۱۳۰۰ دلاری نزدیک شد.

طلا از تله دلار خارج می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، ظرف هفته گذشته، شاخص ارز ایالات متحده دامنه اثرگذاری خود را به بازارهای نوظهور رساند و ارزهای این کشورها را دچار شوک کرد. «پزو‌آرژانتین» نزدیک به 10 درصد تضعیف شد، «روبل روسیه» بالغ‌بر 8 درصد ارزش خود را از دست داد، «لیر ترکیه» 6 درصد افت کرد، «پزو مکزیک»، «راند آفریقای جنوبی»، «رئال برزیل» و «زلوتی لهستان» نیز سرنوشت مشابهی داشتند. «دنیای اقتصاد» در روزهای آینده دلیل سرایت این ویروس ارزی در بازارهای نوظهور، شدت آن و شیوه مقابله بانک‌های مرکزی با التهاب ارزی را تشریح خواهد کرد.
    پیش‌بینی افزایشی برای طلا

    آخرین نسخه نظرسنجی هفتگی کیتکو از خوشبینی اکثریت کارشناسان وال‌استریت و سرمایه‌گذاران خرد مین‌استریت نسبت به روند افزایشی قیمت طلا در هفته جاری حکایت دارد. بهای طلا در معاملات آتی با سررسید ماه ژوئن (ماه آینده میلادی) در بازار «کامکس» نیویورک به ازای هر اونس طلا تا مرز 1302 دلاری عقب‌نشینی کرده بود که پایین‌ترین قیمت در بازار آتی سال 2018 میلادی محسوب می‌شد. مهم‌ترین رویدادی که در طول هفته گذشته بر روند بازارها اثر گذاشت، نشست کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا بود. نتیجه این نشست مطابق با پیش‌بینی «دنیای اقتصاد» بدون تغییر در نرخ بهره هدف پایان پذیرفت و سیاست‌گذاران پولی آمریکا درباره تسریع روند افزایش نرخ‌های بهره در آینده سیگنالی به بازار مخابره نکردند. همزمان، آمار اشتغال برای ماه آوریل (ماه گذشته میلادی) منتشر شد. اقتصاد آمریکا ظرف این ماه، 164 هزار شغل جدید ایجاد کرده که کمتر از حد انتظار بازارها بود.

    در نظرسنجی این هفته کیتکو، 18 کارشناسان باسابقه وال‌استریت شرکت کردند که از میان آنها 12 نفر یا 67 درصد افزایش قیمت کوتاه‌مدت (هفتگی) طلا و چهار نفر یا 22 درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کردند؛ دو نفر باقیمانده نیز رای به بدون تغییر ماندن قیمت فلز زرد دادند. در نسخه خرده‌فروشان مین‌استریت، 809 نفر شرکت کردند که از میان آنها 557 نفر یا 69 درصد، افزایش قیمت طلا و 183 نفر یا 23 درصد کاهش قیمت فلز زرد را پیش‌بینی کردند؛ 69 نفر دیگر نیز رای به تغییر محدوده قیمت ندادند. پیش‌بینی قیمت فلز گرانبها در هفته‌ای که گذشت با موفقیت میلیمتری تحلیلگران وال‌استریتی همراه بود.  نزدیک به 52 درصد از کارشناسان وال‌استریت کاهش قیمت طلا در هفته قبل را ثبت کردند، اما 58 درصد از سرمایه‌گذاران خرد مین‌استریت به افزایش قیمت طلا اعتقاد داشتند که غلط از آب در آمد. طبق داده‌های مربوط به آخرین معاملات انجام شده در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در ماه ژوئن 2 دلار افزایش یافت و در نهایت به سطح 1314 دلاری رسید. البته فلز زرد ظرف هفته گذشته بالغ‌بر 6دهم درصد افت کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو