عصر بازار

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات:

تحریم دلاری را با پیمان‌های پولی دوجانبه دور بزنیم

عصر اعتبار- مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات گفت:‌ در حال حاضر به دلیل اینکه ما تحریم دلاری هستیم و نمی توانیم با این ارز مبادلاتمان را انجام دهیم باید تا جایی که امکان دارد از پیمان های پولی دو جانبه بهره ببریم.

تحریم دلاری را با پیمان‌های پولی دوجانبه دور بزنیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، کمال سیدعلی در خصوص پیمان های پولی دو جانبه در اقتصاد ایران، اظهار کرد: سلطه دلار در دنیا بسیار قوی است و حتی کشورهای بزرگ برای نگه داری ذخایر ارزی باید میزانی از آن را به دلار ذخیره سازی کنند.

    وی افزود: در حال حاضر به دلیل اینکه ما تحریم دلاری هستیم و نمی‌توانیم با این ارز مبادلاتمان را انجام دهیم باید تا جایی که امکان دارد از پیمان‌های پولی دوجانبه بهره ببریم. مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بین اینکه چین در صدد جهانی کردن یوان است، گفت: کشورهای دنیا به این مسئله پی برده اند که صرفا اتکا به دلار ممکن است آسیب پذیری هایی را در آینده برای آنها به وجود آورد.

    سیدعلی بیان داشت: از سال 2010 ما پیمان پولی امضا کرده ایم که بسیاری از آنها اجرایی نشده و در این راستا باید آسیب شناسی صورت بگیرد. معاون سابق ارزی بانک مرکزی تصریح کرد: در شرایط عادی ما در خصوص پیمان های پولی دو جانبه مشکلی نداریم، اما در حال حاضر به دلیل وجود محدودیت هایی بانک های خصوصی بعضی از کشورها به علت تحریم با ما همکاری نمی کنند.

    وی توضیح داد: عللی که موجب عدم موفقیت پیمان های پولی در گذشته شده نوسانات نرخ ارز بوده است که این عامل باید به گونه ای مدیریت شود تا بتوان خسارت بخش خصوصی را جبران کرد. مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: امروز مهمترین مسئله ما دریافت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی است که بتوانیم با دریافت این منابع نیازهای کشور را برطرف کنیم.

    سید علی با بیان اینکه باید تجارت ما متعادل باشد، تاکید کرد: مکانیزم پیمان دو جانبه پولی باید به گونه ای باشد که اگر به عنوان مثال به ترکیه گاز صادر می‌کنیم در ازای آن از این کشور چه چیزی را وارد کنیم، زیرا باید کالایی وارد شود که اولا مشابه تولید داخل نباشد ثانیا جزو کالاهای استراتژیک باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی