عصر بازار

وزیر اقتصاد اعلام کرد:

ایران آماده افتتاح شعبه بانکی در جمهوری گرجستان

عصر اعتبار- وزیر اقتصاد کشورمان در دیدار با معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد و توسعه پایدار جمهوری گرجستان بر اولویت قراردادن همکاری های بانکی بین دو کشور تاکید کرد.

ایران آماده افتتاح شعبه بانکی در جمهوری گرجستان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، مسعود کرباسیان در این دیدار، با بیان این مطلب اظهارداشت: اصلی ترین موضوع همکاری های دو کشور که باید در اولویت قرار بگیرد، مسایل بانکی است و ایران آمادگی تاسیس شعبه بانکی در جمهوری گرجستان را دارد.

    وی تصریح کرد: حل مسایل بانکی، به توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور کمک بسیار زیادی خواهد کرد. وزیر اقتصاد کشورمان در ادامه ضمن ابراز خرسندی از روند رو به رشد همکاری های اقتصادی دوجانبه گفت: ایران در زمینه های تبادل الکترونیکی گمرکی، بیمه های اتکایی، توریسم، تبادل انرژی برق و کشت فراسرزمینی آمادگی همکاری با گرجستان را دارد.

    وی همچنین با بیان اینکه با برخی کشورها در زمینه کشت فرا سرزمینی همکاری داریم، گفت: ما در برخی محصولات کشاورزی به خودکفایی رسیده و تراز غذایی مان مثبت است اما در خصوص کشت فراسرزمینی در گرجستان آمادگی داریم.

    وزیر اقتصاد کشورمان خاطرنشان کرد: در طرح توسعه خط آهن شمال- جنوب، اتصال کل کشور به این خط از جمله برنامه های دولت بود که با تکمیل قطعه 160 کیلومتری رشت- آستارا، کل کشور به راه آهن شمال- جنوب متصل خواهد شد.

    کرباسیان در ادامه با اشاره به درآمد یکصد میلیارد دلاری کشور از محل صادرات در سال گذشته گفت: بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول، ذخایر ارزی کشور 108 میلیارد دلار است. وی همچنین میزان خصوصی سازی از آغاز بکار دولت تدبیر و امید را معادل خصوصی سازی انجام شده طی 10 سال گذشته اعلام کرد و افزود: 900 واحد صنعتی در اختیار دولت را امسال واگذار خواهیم کرد.

    در ادامه این دیدار، "کومسیشویلی" معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد و توسعه پایدار جمهوری گرجستان با ارایه اطلاعاتی در خصوص همکاری های مشترک اقتصادی با کشورمان، آمادگی گرجستان را برای توسعه هر چه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه اعلام کرد.

    وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این دیدار گفت: از سال 2015 ملاقاتهای مهمی بین مسوولان دو کشور از جمله دیدار نخست وزیر گرجستان با رییس جمهور و معاون اول رییس جمهور ایران صورت گرفته است که این موضوع حکایت از اراده جدی سیاسی تهران- تفلیس برای توسعه روابط در همه حوزه ها دارد.

    "کومسیشویلی" با اشاره به پیشرفت بسیار مطلوب مناسبات تجاری دو کشور ایران و جمهوری گرجستان اظهار داشت: انجام 31 پرواز هفتگی بین دو کشور در سال گذشته حاکی از پتانسیل بالای اقتصاد گردشگردی و همکاری های تجاری دو کشور است.

    وی افزود: بازار سرمایه و فعالیت بورس گرجستان در مقایسه با بورس ایران بسیار کوچک است و ما خواستار انتقال تجربیات ایران و استفاده از آن در توسعه ظرفیت های بازار در سرمایه کشورمان هستیم.

    گفتنی است، بر اساس آمار گمرک ایران، حجم مبادلات تجاری ایران و گرجستان 156 میلیون و 665 هزار دلار بود که از این رقم 90 میلیون و 85 هزار دلار شامل صادرات ایران به گرجستان و 65 میلیون و 680 هزار دلار مربوط به واردات ایران از جمهوری گرجستان بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی