عصر بازار

سکه سقوط می‌کند؟

عصر اعتبار- برخی تحلیل‌گران معتقدند قیمت‌های کنونی دلار و سکه حبابی است و لذا از این پس سرمایه‌گذاری در این دو حوزه ریسک بالایی خواهد داشت؛ در این بین بازیگران بورس ممکن است برنده نهایی باشند و شاید به همین دلیل است که شاخص بازده نقدی بورس در روزی که پیش‌فروش سکه متوقف و قیمت دلار قاچاق کاهشی شد، ۳۱۵ واحد رشد کرد.

سکه سقوط می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، پیش‌فروش سکه امروز به طور کامل متوقف شد. پس از التهاب دلار و نایاب شدن آن، متقاضیان به سمت بازار سکه هجوم بردند و آن را هم ملتهب کردند. این کالا در روزهای اخیر روند پرنوسانی را در پیش گرفته است. دلار 4200 تومانی در بازار فردوسی یافت نمی‌شود و به همین دلیل قیمت آن به بالای 7000 تومان در بازار سیاه رسید، البته امروز خبر آمد که دلار غیررسمی مجددا افت کرده و 6400 تومان معامله می‌شود.

    سکه هم در پی آن روند نزولی در پیش گرفت. صبح روز گذشته سکه تمام، به ادعای عضو اتحادیه طلا تا 2 میلیون 280 هزار تومان بالا رفت، بعد از ظهر 2 میلیون و 90 هزار تومان فروخته شد. امروز هم مسیر نزولی را طی کرده و یک میلیون 990 هزار تومان معامله می‌شود. معادله ساده اقتصاد به عرضه و تقاضا مربوط می‌شود. هر کالایی که دچار جهش تقاضا شود قیمت آن بالا می‌رود. البته در مورد طلا و دلار، وضعیت مقداری حساس‌تر است؛ چرا که رشد این دو کالا باعث تورم می‌شود. با این حال روز گذشته محمد کشتی‌آرای عضو اتحادیه طلا پیش‌بینی کرد که قیمت طلا و سکه روند کاهشی به خود بگیرد.

    پس از آن‌که رشد قیمت دلار و طلا، اثر خود را با افزایش 5 تا 15 درصدی قیمت لوازم خانگی، گوشی و مایحتاج ضروری مردم در هفته‌های اخیر نشان داده، تازه‌ترین خبرها از بازار تبلت نیز حاکی از افزایش 8 تا 10 درصدی قیمت‌ها دارد. تبلت‌ها که از لوازم بازار دیجتال هستند، بین 600 تا بیش از دو میلیون تومان قیمت دارند. جدول قیمت‌ها را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.

    نیاز به 60 تن طلا برای تولید سکه

    بعد از توقف تدریجی پیش‌فروش سکه در چند سررسید، سرانجام بانک مرکزی شامگاه یک‌شنبه توقف کلی پیش‌فروش سکه را اعلام کرد. پیش‌فروش سکه بعد از جریان یکسان‌سازی نرخ ارز و سیاست جدید ارزی بانک مرکزی از اواخر فروردین‌ماه در روالی جدید قرار گرفت و سررسیدهای آن از دو دوره شش و 12 ماهه به هفت مرحله افزایش یافت ولی طولی نکشید که بعد از شروع دور جدید پیش‌فروش در سررسید یک ماهه به دلیل پر شدن ظرفیت و فروش یک میلیونی متوقف شد. به فاصله کوتاه سررسید سه ماهه و در روز گذشته سررسید شش ماهه نیز پایان یافت.

    محاسبات ایسنا از هفت میلیون و 500 هزار سکه که طی چند ماه اخیر پیش‌فروش شده حاکی از آن است که بانک مرکزی برای برای این تولید این تعداد سکه باید 60 تن طلا مصرف کند؛ چرا که متعهد شده سکه‌های ثبت نامی را کالایی تحویل خواهد داد و به هیچ عنوان قرار نیست معادل نقدی آن را پرداخت کند. بر اساس گزارش سال 1394 می‌توان تخمین زد موجودی طلای در دسترس بانک مرکزی در آن زمان نزدیک به 100 تن بوده و اگر بر مبنای طلای 18 عیار مورد محاسبه قرار گیرد به 80 تن می‌رسد. اما موجودی طلا در دو سال گذشته به طور حتم با رشد مواجه بوده ولی در هر صورت نزدیک به 60 تن از آن باید صرف سکه‌هایی شود که بانک مرکزی در چند ماه گذشته طی طرح پیش فروش و حراج سکه فروخته است.

    بورس امروز کمی رشد کرد

    برخی تحلیل‌گران معتقدند در آینده شاهد سرریز نقدینگی به سمت بورس خواهیم بود؛ چرا که سوداگری دلار و سکه به اتمام رسیده و خرید سکه با توجه به حباب فعلی اشتباه است. امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران 315 واحد رشد کرد و به رقم 93 هزار و 165 واحدی رسید؛ زیرا روز گذشته خبرها حاکی از این بود که علیرغم اعلام قیمت دلار 4200 تومانی در ماه های گذشته، قیمت این ارز باز هم در بازار آزاد شاهد رشد بوده این موضوع می‌تواند برای شرکت‌های بورسی خبر مثبتی باشد چرا که تعداد زیادی از شرکت‌های بورسی با افزایش قیمت دلار سود شناسایی می کنند و به همین علت قیمت سهام این شرکت ها با رشد مواجه می شود. با این وجود امروز ارزش معاملات بورس تهران به رقم 264 میلیارد تومان رسید. دیروز این رقم 353 میلیارد تومان بود.

    نتیجه دو دهه تراکم‌فروشی؛ رشد 106 برابری قیمت مسکن در 25 سال

    سری هم به تاریخچه بازار مسکن بزنیم. بررسی قیمت هر متر واحد مسکونی طی 20 سال گذشته بیانگر رشد بیش از 63 برابری قیمت هر متر خانه در شهر تهران از سال 1372 تا سال 1391 بوده است. نرخ هر متر مربع زیر بنای مسکونی تهران در سال 1371 بین 51 تا 53 هزار تومان متغییر بوده و در پاییز 1391 به متری 3 میلیون و 282 هزار تومان رسید. تنها 500 هزار تومان از این افزایش در 9 ماهه سال 1391 اتفاق افتاده و از آن سال تا کنون نیز میانگین قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران با رشد 68 درصدی در بهار 1397 به 5 میلیون و 530 هزار تومان رسید. تراکم‌فروشی که بیش از دو دهه در شهر تهران رواج داشته، به اعتقاد کارشناسان نه تنها منجر به کاهش قیمت مسکن نشده بلکه باعث شده قیمت مسکن شهر تهران همواره روند صعودی به خود بگیرد.

    بارندگی اخیر به داد دریاچه ارومیه رسید

    با وجود اینکه حجم آب دریاچه ارومیه به حدود دو میلیارد مترمکعب رسیده و با توجه به بارندگی‌ها نسبت به ماه گذشته 4 میلیون مترمکعب افزایش یافته اما بر اساس آخرین آمار، تراز فعلی دریاچه ارومیه 1270.76 متر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 سانتی متر کاهش را نشان می‌دهد. چندی پیش معاون اول رییس جمهور صراحتا اعلام کرد که حتی اگر نیاز باشد میلیاردها دلار اعتبار خارجی برای طرح های انتقال آب از خارج از کشور را به دریاچه ارومیه اجرا کنیم حتما این کار را انجام خواهیم داد، امروز اما معاون آب وزیر نیرو گفته که انجام این کار در اولویت کاری وزارت نیرو نیست.

    جنجال وی‌پی‌ان‌ها؛ این بار تعرفه نیم‌بهای اینترنت

    در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی شایعاتی مطرح بود مبنی بر اینکه اپراتور ایرانسل در صورت استفاده مشترکان از فیلترشکن و وی‌پی‌ان، حتی در صورت داشتن بسته‌های اینترنتی، برای آنها تعرفه آزاد را محاسبه خواهد کرد، این اپراتور اما با رد این خبر اعلام کرد که تنها به دلیل تغییر آی‌پی به دلیل استفاده از وی‌پی‌ان، سایت مورد استفاده حتی در صورت داخلی بودن شناسایی نخواهد شد و به همین دلیل تعرفه اینترنت عادی بین‌الملل برای آن محاسبه می‌شود و نه تعرفه‌ی آزاد. از سوی دیگر، وزیر ارتباطات امروز گفته که اجرای طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه با محاسبه نرخ دلار با 4000 تومان سالانه یک هزار و 200 میلیارد تومان درآمد زایی برای کشور به همراه دارد.

    جزئیات مصوبه حقوقی کارکنان دولت در سال 97

    پس از کش وقوس‌های فراوان درباره افزایش میزان دستمزد،  سازمان برنامه و بودجه مصوبه تعیین ضریب، حداقل و حداکثر حقوق کارمندان در سال 1397 را امروز منتشر کرد.  بر اساس این خبر، حداکثر حقوق کارمندان 7861000 هزار تومان تعیین شد. هم‌چنین حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلین موضوع ماده (76) قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارمندان دستگاه‌های اجرایی مشمول این قانون و سایر مشمولین ماده مذکور به استثنای مشمولین قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت در سال 1397 به میزان11 میلیون و 230 هزار (11,230.000) ریال و حداکثر حقوق و مزایای مستمر این قبیل کارکنان به میزان هفت برابر حداقل حقوق مذکور در این بند تعیین می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی