عصر بازار

تقویت نهادهای نظارتی گزینه‌ای برای شفافیت‌های مالی

عصر اعتبار- مدیر یک شرکت فعال در حوزه PSP ها با اشاره به اهمیت مساله شفافیت‌های مالی در شیوه های پرداخت الکترونیک، راهکار پیدا شدن عدم شفافیت‌های مالی را سازوکار مبتنی بر آزمون و خطا توصیف کرد.

تقویت نهادهای نظارتی گزینه‌ای برای شفافیت‌های مالی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مجید افرا  بیان این‌که موضوع شفافیت‌های مالی بحثی مربوط به چند دهه گذشته است، گفت: با رایج‌ شدن شیوه‌های جدید پرداخت نحوه‌ی عدم شفافیت مالی نیز به همین نسبت تغییر می‌کند. در همین راستا ما بسیاری از درگاه‌ها را به همین دلیل مسدود و اعلام گزارش کردیم.

    او با بیان این‌که زمانی که نهاد نظارتی قوی و کامل‌تر شود، شفافیت مالی نیز به همین نسبت بیشتر می‌شود، اظهار کرد: حدود 99 درصد از کسب‌وکارهای مالی شفافیت لازم را دارد، اما آن یک درصد باقی‌مانده نیز باید مورد سختگیری مالی و نظارتی قرار بگیرد.

    افرا با بیان این که راهکار ما در پیدا کردن عدم شفافیت‌های مالی سازوکار مبتنی بر آزمون و خطاست، گفت: تعدادی از افراد به صورت مرتب به این کار مشغول هستند که کسب‌وکارهای غیرقانونی را شناسایی کنند.

    وی با اشاره به جایگاه PSP‌ها در جریان پرداخت الکترونیک، اظهار کرد: PSP‌ها در واقع یک ابزار واسط هستند که تسهیلگری پرداخت را در حوزه‌های مرتبط بانکی انجام می‌دهند. زمانی که ابزاری می‌خواهد که مورد استفاده قرار بگیرد، به دلیل هزینه‌های بالای زیرساختی مالی و زمان زیاد برای ساخت آن‌ها نیازمند وجود شرکت‌های مرتبط با PSP هستیم. PSP‌ها اجازه انجام تراکنش‌های مالی را به کسب‌وکارهای مختلف می‌دهد. با این شرط که آنها از قبل تفاهم‌هایی را با شبکه بانکی و اقتصادی انجام داده باشند. PSP‌ در واقع یک ابزار مالی هستند که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند تا بتوانند پرداخت‌های بسیار خرد و کلان را از طریق درگاه‌هایی که در اختیارشان قرار می‌دهد انجام دهند.

    گفتنی است واژه PSP، مخفف عبارت Payment Service Provider بوده و به شرکت‌هایی که ابزارها و راهکارهای پرداخت الکترونیک ارائه می‌دهند، اطلاق می‌شود. به عبارت دیگر فعالیت این شرکت‌ها در حوزه ابزارهای پرداخت مبتنی بر کارت است. در حال حاضر 12 شرکت خدمات پرداخت یا PSP با مجوز بانک مرکزی در حال ارائه خدمت به مشتریان شبکه بانکی هستند که هر یک از این شرکت‌ها با توجه به گستره فعالیت خود سهمی از بازار تراکنش‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی