عصر بازار

مدیر بیمه‌های مهندسی و انرژی بیمه ملت:

بیمه ملت در زمره پنج شرکت برتر فعال در صنعت نفت

عصر اعتبار- در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی حمیدرضا علی‌محمدی، مدیر بیمه‌های مهندسی و انرژی بیمه ملت به گفت‌وگو کردند.

بیمه ملت در زمره پنج شرکت برتر فعال در صنعت نفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در خصوص آشنایی شرکت‌های بیمه با چالش‌ها و ریسک‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و نیز اهمیت دانش فنی نفتی در ارزیابی ریسک‌ها با حمیدرضا علی‌محمدی، مدیر بیمه‌های مهندسی و انرژی بیمه ملت به گفت‌وگو نشستیم که در پی می‌خوانید:

     

    *جایگاه صنعت بیمه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کجاست؟

     

    شرکت‌های بیمه سنتی کشور به دلیل عدم پاسخگویی مناسب به نیازهای پیچیده بیمه‌ای، عدم شناخت کافی از ریسک‌های صنعت نفت، ناتوانی در تعیین حق‌بیمه و شرایط متناسب با ریسک‌های صنعت نفت و گاز، به سمت خود بیمه‌گری سوق یافته بودند.

    بر اساس تحریم‌هایی که از سال 1388 بر صنعت نفت کشور تحمیل شد، صنعت نفت مجبور به کار با بیمه‌گران داخلی شد و کلیه بیمه‌نامه‌های این صنعت توسط بیمه‌گران داخلی تامین گردید.

    امروز با ایجاد درک مشترک بین مدیران و کارشناسان صنعت نفت و بیمه و با توجه به اهمیت استراتژیک صنایع نفت و گاز و پرداخت خسارات سنگین توسط بیمه‌گران داخلی در کمترین زمان ممکن (مانند خسارت پتروشیمی بوعلی ماهشهر به میزان 90  میلیون یورو) اهمیت صنعت بیمه بیش از پیش در صنعت نفت پدیدار شد.

    صنعت بیمه در ایران با تکیه بر تجارب طولانی و ارزنده خود می‌تواند پوشش‌های بیمه‌ای متناسب با نیاز صنعت نفت در حد استاندارد‌های جهانی در بخش انرژی را ایجاد کند.

    *سهم بیمه ملت از بیمه‌های نفت و گاز چقدر است؟

    سهم بیمه ملت در بیمه‌های نفت و انرژی در مقایسه با سایر رشته‌ها بسیار بالاتر بوده و جزء 5 شرکت اول ایران در این زمینه هستیم که سهم بیمه ملت از بیمه‌های انرژی در حدود 6% است.

    * بیمه ملت چه دستاوردی در حوزه بیمه‌های صنعت نفت داشته است؟

    بیمه ملت توانسته با ارزیابی و تفکیک ریسک‌های شرکت‌های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و همچنین به‌روزرسانی، توسعه و نهایتا صدور انواع بیمه‌نامه‌های انرژی در حوزه صنایع بالادستی و پایین‌دستی و افزایش پورتفو در سال 95 و 96 رشد چشم‌گیری در این خصوص ارائه کند.

    بیمه‌نامه‌های صادر شده توسط شرکت بیمه ملت در حوزه صنایع بلادستی (اکتشاف و تولید) شامل بیمه‌نامه‌های دکل‌های DCI-1و DCI-2، دکل حفاری پاسارگاد-100، دکل‌های حفاری شرکت پتروگوهر فراساحل کیش (دکل حفاری سینا-1، دکل حفاری پارادایس-400 و دکل حفاری سیباس)، بیمه‌نامه تجهیزات سکوی نفتی رشادت و همچنین در حوزه صنایع پایین‌دستی شامل بیمه‌نامه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت نفت بهران و ... است.  

     

    *صنعت بیمه و فعالان آن چقدر با ریسک‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی آشنایی دارند؟ و اصولا به نظر شما دانش فنی نفتی چقدر در ارزیابی ریسک‌ها موثر است؟

     

    اصولا صنعت بیمه آشنایی چندان زیادی با ریسک‌های صنایع نفت و گاز ندارد و درک دانش فنی بالا  در طی ارزیابی ریسک‌های حوزه نفت و گاز، دراین امر بسیار تعیین کننده و راه گشاست، چرا که عدم شناخت کافی از ریسک‌های صنعت نفت ممکن است علاوه بر ارائه نرخ و شرایط نامناسب، سبب بروز خسارات جبران‌ناپذیری برای شرکت‌های بیمه شده و بدین ترتیب آشنایی هر چه بیشتر با ریسک‌های فوق کمک شایانی در تعامل بیشتر صنعت بیمه و صنعت نفت و نهایتا رشد پورتفوی شرکت‌های بیمه خواهد داشت.    

     

    *مهمترین چالش‌های بیمه در صنعت نفت و گاز چیست؟

     

    عدم شناخت بیمه‌گران از بخش‌های فنی صنایع نفت و گاز، مهمترین چالش این بخش است.

    با توجه به پیچیدگی فراوان ریسک‌های صنعت نفت، نیاز به بازدید‌های دوره‌ای و متعدد از بخش‌های مختلف صنعت نفت وجود دارد تا ارزیابی ریسک این صنایع به درستی صورت گیرد.

    همچنین چالش دیگر این بخش، صدور بیمه‌نامه‌های انرژی در کنسرسیوم بیمه‌های انرژی (شامل 8 شرکت) است که حدود 90% پورتفوی صنعت بیمه را شامل می‌شود از بین رفتن آن می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به پورتفوی بیمه‌های انرژی وارد کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی