عصر بازار

مدیر امور سازمان و برنامه ریزی بانک صنعت و معدن:

استمرار یک برنامه راهبردی مدون برای پیشبرد اهداف استراتژیک بانک ضروری است

عصر اعتبار- محمد امینی مدیر امور سازمان و برنامه ریزی بانک صنعت و معدن گفت: از آنجا که استمرار یک برنامه راهبردی مدون برای پیشبرد اهداف استراتژیک بانک و بقا در دنیای رقابتی امروز به عنوان یک ضرورت تلقی می‌گردد، تدوین برنامه راهبردی چهارم در دستور کار بانک قرار گرفت.

استمرار یک برنامه راهبردی مدون برای پیشبرد اهداف استراتژیک بانک ضروری است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، وی به تشریح تدوین و اجرای برنامه های راهبردی در این بانک پرداخت:

    روند تدوین و اجرای برنامه راهبردی بانک صنعت و معدن از ابتدا تا کنون به چه صورت بوده است؟
    بانک صنعت و معدن تاکنون سه برنامه راهبردی را در مقاطع 1382- 1377 و1387-1383 و 1394-1390 تجربه کرده است. در برنامه سوم راهبردی (1394-1390) با توجه به جایگاه این بانک و در راستای همسویی با چشم‌انداز بیست ساله کشور و استراتژی توسعه صنعتی، مهم‌ترین اهداف و راهبردهای بانک در افق 5 ساله تنظیم و تدوین شد. این برنامه شامل 18 هدف کلان و 138 اقدام عملیاتی بود که به کلیه واحدهای بانک ابلاغ شد.
    به منظور پیاده‌سازی برنامه راهبردی سوم، 138 اقدام عملیاتی تعریف و مورد پایش قرار گرفت که طی سال‌های 1390 تا 1394 در راستای بهبود تحقق اهداف، به دفعات مورد تعدیل واقع شد. در سال 1394 جهت پیشبرد راهبردهای استراتژیک وزارت امور اقتصادی و دارایی، برنامه راهبردی بانک مورد بازنگری قرار گرفت که ماحصل آن تعدیل اهداف و اقدامات به 38 هدف و 77 اقدام عملیاتی بود.
    نحوه تدوین و اجرای برنامه راهبردی چهارم در این بانک را بیان کنید؟
    از آنجا که استمرار یک برنامه راهبردی مدون برای پیشبرد اهداف استراتژیک بانک و بقا در دنیای رقابتی امروز به عنوان یک ضرورت تلقی می‌گردد، تدوین برنامه راهبردی چهارم در دستور کار بانک قرار گرفت. بر این اساس و با آسیب شناسی برنامه راهبردی سوم، شرکت‌های صاحب‌نظر در زمینه تدوین برنامه استراتژیک شناسایی شدند و با همکاری شرکت مشاور منتخب در قالب راهبر، پروژه تدوین برنامه راهبردی بانک در قالب یک پروژه درون‌سپاری با همیاری سایر همکاران بانک در واحدهای ذیربط تعریف و آغاز شد. به همین منظور، سه فاز اصلی «تحلیل استراتژیک»، «تدوین استراتژی» و «جاری سازی» طراحی شد و با توجه به ماهیت بانک، مدل انتخابی برای تدوین استراتژی بانک ، رویکرد تلفیقی برایسون و مدل کسب و کار تعیین شد.
    در فاز تحلیل استراتژیک با تشکیل و بکارگیری کارگروه های تخصصی اقدام به جمع آوری اطلاعات در حوزه های محیط داخلی بانک، محیط صنعت، محیط کلان کشور، ذینفعان و بهینه کاوی و تحلیل آنها انجام شد.
    همچنین در فاز اول پروژه، با تشکیل سه کارگروه تخصصی «تحلیل محیط داخلی و ذینفعان»،‌ «تحلیل محیط خارجی نزدیک» و «تحلیل محیط خارجی دور» با عضویت بیش از 30 نفر از کارکنان بانک و صرف زمان بیش از 200 ساعت، وضعیت موجود و عوامل کلیدی موفقیت بانک شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت.
    در فاز دوم، با تشکیل دفتر مدیریت استراتژیک مشتمل بر 20 نفر از مدیران و رؤسای بانک به عنوان عضو دفتر و صرف بیش از 100 ساعت حضور در جلسات مستمر، خط مشی، چشم‌انداز و راهبردهای استراتژیک بانک تعریف و تدوین شد.
    تدوین اهداف و اقدامات برنامه راهبردی در سال 1395 به وقوع پیوست و به منظور مرتفع نمودن ضعف برنامه راهبردی سوم، اقدامات برنامه راهبردی چهارم به صورت پروژه محور تدوین شد. مقرر است برنامه راهبردی چهارم بانک به عنوان یک برنامه 5 ساله که از سال 1395 آغاز شده و تا پایان سال 1399 پیاده سازی می شود.
    لطفا توضیحاتی در خصوص چشم انداز برنامه راهبردی چهارم این بانک بفرمایید؟
    چشم انداز پنج ساله بانک با استفاده از روش جیم کالینز تدوین شده است که این برنامه پیشرو در ارایه خدمات مالی ، مشاوره به فعالیت های تولیدی صادرات محور و زیرساختی دوستدار محیط زیست و همچنین هم راستا با اولویت های سیاست حمایت از کالای ایرانی است که در نهایت چهار استراتژی اصلی بانک ، یعنی تقویت مدل بانکداری شرکتی ،توسعه تعاملات بین المللی T توسعه بستر مشاوره سرمایه گذاری و ایفای نقش موثر در سیاست گذاری اقتصادی نهایی شده است .
    پس از طراحی نقشه استراتژی چه اقداماتی بر اساس اهداف راهبردی برنامه چهارم صورت گرفته است؟
    در فاز جاری سازی، پس از طراحی نقشه استراتژی، 13 اقدام بر اساس اهداف راهبردی تعریف و زمانبندی شده و ساختار اجرایی مربوطه نیز تعیین شده است. این اقدامات شامل:
     اجرای بسته جامع مهارت افزایی در مشاغل کلیدی
     استقرار استاندارد های بین المللی متداول در نظام بانکی
     استقرار نظام بانکداری جامع و متمرکز
     استقرار نظام جامع بانکداری شرکتی(Core Banking)
     استقرار نظام مدیریت ارتباط با مشتریان
     استقرار نظام جامع منابع انسانی
     تقویت نظام مدیریت ریسک و تطبیق
     باز طراحی ساختار سازمانی
     برنامه جامع ارتقا به بانک توسعه ملی
     توسعه روابط کارگزاری ، خطوط اعتباری ، جذب منابع و مشارکت بین المللی
     راه اندازی نظام خدمات مشاوره سرمایه گذاری
     ایجاد ساز و کار تحلیل محیط کسب و کار و شناسایی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری
     مهندسی مجدد فرآیندهای کلیدی سازمان
    عملکرد بانک صنعت و معدن در تحقق اهداف راهبردی برنامه چهارم تاکنون به چه صورت بوده است؟
    بر اساس متوسط معیار(عملکرد بر برنامه) اهداف راهبردی ، تحقق برنامه راهبردی بانک صنعت و معدن تا کنون معادل 92 درصد برآورد می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو