عصر بازار

فلز گرانبهای داخلی به مرز روانی دوم نزدیک شد

سکون دلار، صعود سکه

عصر اعتبار- در آخرین روز هفته، دلار روز آرامی را پشت‌سر گذاشت ولی سکه توانست به مرز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نزدیک شود.

سکون دلار، صعود سکه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز پنج‌شنبه، شاخص بازار ارز در بازار غیررسمی تکان چندانی را ثبت نکرد و در محدوده باریک 6هزار و 630 تا 6 هزار و 650 تومان نوسانات خود را به ثبت رساند. برخلاف بازار ارز، سکه تمام بهار آزادی با افزایش 90 هزار تومانی مرز دو میلیونی را شکست و به قیمت 2 میلیون و 80 هزار تومان رسید. اکنون سکه 20 قدم با مرز روانی دوم یعنی عدد دو میلیون و 100 هزار تومانی فاصله دارد. سومین افزایش متوالی سکه، زمینه ثبت بازدهی 6 درصدی این فلز گرانبها را در هفته گذشته فراهم کرد. سکه 2 هفته پیش نزدیک 11 درصد افزایش را به ثبت رسانده بود.

    فعالان سکه، 3 عامل مشخص را در رشد قیمت فلز گرانبهای داخلی موثر دانستند. اولین عامل، ورود حجم کمتر از انتظار سکه‌های پیش‌فروش شده به بازار بود. در واقع برخی فعالان، عنوان می‌کردند، حجم عرضه فیزیکی سکه در بازار چندان زیاد نبود و همین موضوع این تصور را در میان معامله‌گران ایجاد می‌کرد که سکه‌های پیش‌فروش کمتری وارد بازار شده‌اند. عده دیگری باور داشتند، به‌صورت مقطعی اثر انتظاری تحویل سکه‌های پیش‌فروش و ورود آنها به بازار خوابیده و همین موضوع جسارت خریداران را بالاتر برده است. البته دیدگاه سومی نیز در میان برخی بازیگران سکه وجود داشت. از نظر آنها، معامله‌گران بزرگ امکان دارد سکه‌های تحویل گرفته را وارد بازار نکرده باشند تا با افزایش خریدها سعی کنند قیمت‌ها را بالاتر ببرند. هدف آنها از این تاکتیک فروش سکه‌های پیش‌فروش در قیمت‌های بالاتر عنوان شده است. به گفته یکی از فعالان، جوسازی روانی پیرامون اخبار یکی از عواملی بود که این دسته از معامله‌گران را در بالا بردن قیمت یاری کرد. عامل دومی که تقاضا برای خرید سکه را بالا برد، به ارزش ذاتی آن مربوط بوده است. گروهی از فعالان باور دارند، معامله‌گران سکه دو عامل را در تعیین ارزش ذاتی سکه در نظر گرفته اند: اولی مالیات ارزش افزوده و دومی قیمت دلار در بازار غیررسمی. براساس گفته‌های تحلیلگران با در نظر گرفتن این دو متغیر ارزش ذاتی سکه به بالای دو میلیون و 200 هزار تومان می‌رسد و همین موضوع در انتظارات برای خرید سکه موثر واقع شده است.

    عامل سومی که در رشد قیمت روز پنج‌شنبه اثر داشت، تحرکات معامله‌گران آتی بود. به گفته فعالان نگاه معامله‌گران نقدی در روز آخر هفته بیشتر به موقعیت‌گیری معامله‌گران آتی بود. افزایش خرید و قیمت‌ها در آن بازار، معامله‌گران نقدی را با خود همراه می‌کرد. تحت تاثیر چنین عواملی سکه تمام بهار آزادی در مقطعی از روز پنج‌شنبه از مرز 2 میلیون و 100 هزار تومان نیز عبور کرد، ولی هرقدر به ساعات انتهایی روز نزدیک شدیم، روند نزولی شد و در نهایت فلز گرانبهای داخلی در کانال دو میلیون و 80 هزار تومان به کار خود پایان داد. گفته‌های برخی حاضران در بازار نشانگر آن بود که در ساعات انتهایی روز نیز حضور نیروهای انتظامی در منطقه سبزه میدان بیشتر شده بود.در روزی که سکه تمام بهار آزادی از مرز روانی دو میلیونی عبور کرد، دلار توان حرکت‌های افزایشی را خود نشان نداد. روز پنج‌شنبه دلار در منطقه مرزی هرات افغانستان عمدتا در کانال 6 هزار و 300 تومان نوسان کرد که اختلاف چندانی با روز چهارشنبه نداشت. در بازار داخلی نیز دلار گرفتار میانه کانال 6 هزار و 600 تومان باقی ماند. گفته‌های فعالان حاکی از آن است که روز پنج‌شنبه حجم معاملات در بازار غیررسمی ارز به شدت پایین آمده بود و کمتر کسی تمایل یا جسارت خرید و فروش را داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو