عصر بازار

سکه پس از ۳ افزایش متوالی، کاهشی شد؛

سومین روز آرامش در بازار ارز

عصر اعتبار- روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی پس از ۳ افزایش متوالی، طعم اولین کاهش را چشید. در بازار موازی نیز دلار سومین روز کم نوسان در کانال ۶ هزار و ۶۰۰ تومان را سپری کرد.

سومین روز آرامش در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در اولین روز هفته، سکه 40 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 2 میلیون و 40 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، معامله‌گران روز شنبه با احتیاط بیشتری رفتار کردند و ترجیح دادند چندان در موقعیت خرید قرار نگیرند.

    در این شرایط، عده‌ای از معامله‌گران به دلیل توقف روند افزایشی، در موقعیت فروش قرار گرفتند و بخشی از سکه‌های دپو شده را عرضه کردند. به گفته فعالان، سومین آرامش بازار ارز پس از خروج ترامپ از برجام نیز در انتظارات معامله‌گران سکه تاثیر داشت. البته خریدهای سنگین گذشته و احتمال ورود سکه‌های پیش فروش به بازار دو عامل دیگری بودند که در رفتار سکه بازان اثر داشتند. بخش دیگری از معامله‌گران باور داشتند، بازار پس از 3 روز افزایش نیاز به استراحت داشت تا جهت خود را پس از یک وقفه پیدا کند.

    روز شنبه، دلار در بازار غیررسمی همچنان با کاهش حجم معاملات مواجه بود و کشش عبور از کانال 6 هزار و 700 تومان را از خود نشان نمی‌داد. البته معامله‌گران همزمان در برابر خروج دلار به زیر مرز 6 هزار و 600 تومان مقاومت می‌کردند. حجم معاملات در بازار ارز بسیار محدود بود و بیشتر بازیگران در خرید و فروش ارز احتیاط زیادی می‌کردند. غیرقانونی بودن خرید و فروش ارز در بازار و برخوردهای انتظامی باعث بالا رفتن احتیاط شده بود. در این میان، عده زیادی از بازیگران ارزی باور داشتند، ریسک معامله در بازار داخلی موجب شده است که ارزش دلار در تهران بالاتر از بازارهای مرزی باشد. در واقع معامله‌گران هزینه‌ای را به‌صورت یک قرارداد ناگفته روی دلار معامله شده در بازار داخلی محاسبه می‌کنند. در حالی که ارزش دلار در بازار غیررسمی داخلی در کانال 6 هزار و 600 تومان قرار دارد، این ارز در بازارهای مرزی هرات افغانستان و سلیمانیه عراق در کانال‌های پایین تری نوسان می‌کند. روز شنبه، دلار در منطقه سلیمانیه عراق در میانه کانال 6 هزار و 400 تومان قرار داشت و در هرات افغانستان در انتهای کانال 6 هزار و 300 تومان به فروش می‌رفت. روز گذشته نرخ حواله درهم در ابتدای روز در مسیر افزایشی قرار گرفت و به کانال هزار و 800 تومان نزدیک شد؛ ولی هر چقدر به ساعات انتهایی روز نزدیک شدیم، قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت و در نهایت با نرخ هزار و 733 تومان به کار خود پایان داد. با این نرخ، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست در میانه کانال 6 هزار و 300 تومان باشد. به این ترتیب، می‌توان گفت، معامله‌گران بازار داخلی به دلیل ریسک خرید و فروش، قیمت دلار را بالاتر از ارزش واقعی به فروش می‌رسانند. نکته مهم‌تر آن است که مردم عادی حتی بعضا با قیمت‌های بالاتری از دلالان غیررسمی اقدام به خرید کرده‌اند. در واقع دلالان در میان خود دلار را با قیمت 6 هزار و 600 تومان معامله می‌کنند، ولی نرخ فروش آنها به مردم عادی متفاوت بوده و حتی بعضا به بالای 7 هزار و 300 تومان رفته است.

    یکی از خریداران از خرید ارز با قیمت 7 هزار و 500 تومان خبر داده بود. در این شرایط، بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بازار به خریداران توصیه کرده‌اند که از خرید دلار با قیمت‌های بالا خودداری کنند و فریب جوسازی‌های سودجویان را نخورند. این در حالی است که متقاضیان نیز عنوان می‌کنند، وقتی به ارز نیاز دارند، ناچارند با هر قیمتی آن را تهیه کنند. ضرر اصلی در این میان به نظر می‌رسد متوجه کسانی است که دلار را بسیار بالاتر از قیمت واقعی به منظور سرمایه‌گذاری خریداری کرده‌اند. آنها به راحتی می‌توانستند با قراردادن سرمایه خود در بازارهای دیگر سود مطمئن‌تری را کسب کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو