عصر بازار

یک کارشناس اقتصادبین‌الملل مطرح کرد:

جولان سوداگران در بازار ارز و طلا

حداقل تا ۶ ماه آینده روند بازار صعودی است

عصر اعتبار- کارشناس اقتصادبین‌الملل گفت: کم‌توجهی مسئولان اقتصادی و بویژه بانک‌مرکزی عاملی برای سوءاستفاده سوداگران از این بازار شده است.

جولان سوداگران در بازار ارز و طلا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین طاهری کارشناس اقتصاد بین‌الملل با اشاره به نوسانات قیمت طلا و ارز اظهار کرد: طرفداران افزایش قیمت طلا به بالا رفتن تقاضای فلز زرد در روز‌های آینده تأکید کرده‌اند و معتقدند که این امر به افزایش بیشتر قیمت‌ها می‌انجامد.

    طاهری، تصریح کرد: با توجه به کاهش ارزش ریال در برابر ارز‌های خارجی جذابیت طلا در معاملات داخلی افزایش یافته است و روند قیمت‌ها در بازار‌های جهانی نیز در این روند بی‌تأثیر نیست. البته نقش اصلی را واسطه‌ها و سوداگران بازار ارز و طلا ایفا می‌کنند و متأسفانه کم‌توجهی و بی‌برنامگی مسئولان اقتصادی و بویژه بانک‌مرکزی عاملی برای سوءاستفاده از این بازار است.

    پیش‌بینی روند قیمت طلا در میان مدت
    وی با بیان اینکه افزایش 45 درصدی قیمت سکه در یک ماه گذشته حکایت از بی‌سر و سامانی دارد، گفت: رسیدن قیمت سکه به بیش از 2 میلیون و دویست هزار تومان دلایل خاصی دارد که برخی از آنها کوتاه مدت و بعضی دراز مدت است. در این روند حوزه طلا و بازار‌های مالی، نیاز به ساماندهی دارد، اما گویا نظارت بر این بازار وجود ندارد و چشم‌انداز بازار جهانی طلا در روز‌های آینده کمتر مورد توجه‌ است.

    نگاه دوباره به دلایل افزایش قیمت‌ها
    این کارشناس اقتصاد بین‌الملل یادآورشد: برخی دلایل مطرح‌شده برای افزایش قیمت طلا قابل قبول نیست، آنچه موجب افزایش بهای طلا شده تحول در اقتصاد بین‌المللی است که مسئولان ما به آن کمتر توجه دارند.

    طاهری با اشاره به افزایش قیمت طلا و ثبت نوسان تاریخی، اذعان داشت: در حالی که اقتصاد ایران گرفتار رکود و تورم روند صعودی پیدا کرده است، در این شرایط سرمایه‌گذاران ترجیح دادند بازار طلا را به عنوان پناهگاه انتخاب کنند؛ اما با به حرکت افتادن چرخ‌های اقتصاد سرمایه‌‌گذاران ترجیح می‌دهند به سمت بازار‌های مولد بروند.

    وی اضافه کرد: هرچند سرمایه‌گذاری در بازار طلا یک سرمایه‌گذاری ساکن است، اما در شرایط رونق اقتصادی سرمایه‌ها به سوی بازار‌هایی می‌روند که بازگشت سرمایه بهتری داشته باشند.

    این کارشناس اقتصاد بین‌الملل، گفت: کسانی که در بازار هستند برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا استقراض و یا به صورت اعتباری خرید کرده‌اند. این افراد در شرایطی که کوچک‌ترین نوسان رو به پایین برای بهای اونس رخ می‌دهد واکنش نشان می‌دهند؛ زیرا افت قیمت طلا موجب تحمیل زیان‌های سنگینی به آنها می‌شود و حجم زیادی از ذخایر طلایی خود را به فروش می‌رسانند. در این حالت عده‌ای دیگر اقدام به خرید می‌کنند و مانع از افت بیشتر قیمت می‌شوند. در حال حاضر تعداد افرادی که در شرایط افزایش قیمت حاضر به خرید طلا می‌شدند کم شده است؛ اما با وجود این بازار واکنش طبیعی خود را ندارد.

    طاهری تصریح کرد: در مورد سطح افت قیمت طلا در بازار‌های جهانی با این پیش‌بینی که قیمت طلا تا سطح 1300 دلار افت داشته باشد، می‌توان‌ انتطار داشت که حداقل تا 6ماه آینده روند بازار صعودی است. هرچند که این دلایل، برای افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی چندان معتبر نیست، البته دلایلی مانند فروش طلا از سوی برخی کشور‌ها نمی‌تواند چندان بر بازار طلا تأثیرگذار باشد. شاید بر اثر این اتفاق یک نوسان کوتاه‌مدتی رخ دهد و به اصطلاح همان پدیده هول شدن شکل بگیرد، اما اثر آن پایدار نیست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی