عصر بازار

معاون سازمان بنادر:

امکان دریافت خسارت سانچی از شرکت های بیمه فراهم است

عصر اعتبار- معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با پایان یافتن بررسی علت بروز سانحه نفتکش سانچی، از این پس شرکت ملی نفتکش می تواند دریافت خسارت از شرکت های بیمه را پیگیری کند.

امکان دریافت خسارت سانچی از شرکت های بیمه فراهم است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، هادی حق شناس در جمع خبرنگاران افزود: گزارش نهایی سانحه به سازمان بین المللی دریانوردی ارسال شده است.
وی با بیان اینکه به نظر می رسد که نوع بیمه این کشتی هرگونه خسارت این حادثه را پوشش می دهد، گفت: امکان دریافت خسارت بیمه ای از قبیل تجهیزات، خدمه و کشتی از شرکت های بیمه گر در اختیار شرکت ملی نفتکش است.
حق شناس تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس آیین نامه های علل بررسی سوانح، تمام تکالیف خود را در زمینه حادثه سانچی انجام داده است.
بر اساس اعلام عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی، 70 درصد بیمه نامه سانچی متعلق به یک شرکت بیمه نروژی و 30 درصد تحت پوشش شرکت‌های بیمه‌ ایرانی بوده است؛ از سهم 30 درصدی ایران، 20 درصد از سوی بیمه البرز و 10 درصد از سوی بیمه ملت پوشش داده شده که نیمی از بیمه‌نامه‌های فوق نزد بیمه مرکزی پوشش پوشش اتکایی داشته اند.
با توجه به آسیب کامل سانچی و غرق شدن آن، پرداخت حدود 10 میلیون دلار از خسارت بر عهده شرکت‌های بیمه ایرانی خواهد بود که از این رقم حدود 5 میلیون دلار سهم دو شرکت بیمه البرز و ملت و حدود 5 میلیون دلار سهم بیمه مرکزی است.
این نفتکش 32 میلیون دلار ارزش داشت و مسئولیت پوشش بیمه فوت و نقص عضو خدمه کشتی و همچنین آلودگی احتمالی دریا هم با کلوپ بین‌المللی P&I است.
عضو هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در این حادثه دردناک، سازمان بنادر به دنبال مقصر نبود بلکه علت وقوع این حادثه در آب های بین المللی را بررسی و گزارشی را در بیش از 100 صفحه تهیه و سازمان بین المللی دریانوردی ارسال کرد.
حق شناس تاکید کرد: در هر حادثه ای که باید چند کارشناس نظر خود را اعلام کنند، ممکن است به یک نظریه واحدی نرسیم، لذا طبق کنوانسیون های بین المللی در این حادثه ما به دنبال بررسی علل آن بودیم نه شناسایی مقصر.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: در نظریه نهایی که ارایه شد، نمایندگان ایران و پاناما اعلام کردند که کشتی فله بر چینی (کریستال) 15 دقیقه قبل از برخورد این دو کشتی مسیر خود را تغییر داده و این باعث وقوع این حادثه شده است.
وی یادآورشد: نمایندگان کشورهای چین و هنگ کنگ نیز اعلام کردند کشتی فله بر در مسیر شمال - جنوب که راه اصلی تردد دریایی بوده، حرکت می کرد و نفتکش سانچی که در مسیر فرعی قرار داشت، نباید وارد مسیر اصلی می شد.
وی با اشاره به مساله غرق شدن این نفتکش در آب های چین گفت: بر اساس کنوانسیون های بین المللی لایروبی، اگر کشتی مغروقه عامل ناامنی تردد در دریا شود، اولویت نخست با مالک آن است که آن را از دریا خارج کند در غیر این صورت کشتی در محلی که غرق شده باید توسط کشور مورد نظر از دریا خارج شود.
در 15 دی ‌ماه 96 بر اثر برخورد دو کشتی نفتکش سانچی و فله بر کریستال چینی در آب‌ های چین این نفتکش بر اثر آتش سوزی گسترده منفجر شد و ‌همه 32 نفر خدمه نفتکش سانچی جان خود را از دست دادند.
کشتی فله بر سی اف کریستال در 24 آذر 1396 از بندر کالاما آمریکا به مقصد بندر دونگاوان حرکت کرده و محموله آن 64 هزار تن دانه سویا بود؛ کشتی تانکر سانچی نیز از 25 آذر ماه سال گذشته از بندر عسلویه با محموله میعانات گازی به مقصد بندر دایسان در کره جنوبی حرکت کرده بود.
پس از 4 ماه تلاش نمایندگان کشورهای چین، هنگ کنگ، ایران و پاناما در بندر شانگهای چین در نهایت خطای انسانی عامل این حادثه اعلام شد.
در بخش تعیین علت اصلی و محوری تصادم چون اعضای جلسه به یک توافق واحد نرسیدند و مقرر شد هر یک از کشورها نتیجه‌گیری جداگانه اعلام کند.
نمایندگان کشورهای چین و هنگ‌کنگ علت اصلی و محوری سانحه را براساس ماده 15 کنوانسیون بین المللی جلوگیری از تصادم در دریا، در شرایط تقاطع، رعایت نکردن مسئولیت کشتی سانچی به عنوان کشتی راه دهنده اعلام شد که در مسیر فرعی بوده و فله بر چینی در راه اصلی تردد داشته است.
نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و پاناما علت اصلی سانحه را گردش به راست کشتی کریستال 15 دقیقه قبل از وقوع سانحه اعلام کردند زیرا که در این مدت نفتکش سانچی فرصت نداشته مسیر خود را تغییر دهد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی