عصر بازار

رئیس اتاق اصناف پاسخ داد؛

چرا با وجود فراوانی در عرضه، گرانی داریم؟

عصر اعتبار- رئیس اتاق اصناف ایران اعلام کرد که هیچ مشکلی از نظر عرضه کالا و خدمات در ماه مبارک رمضان وجود ندارد و گرانی به عوامل مختلفی از جمله افزایش نرخ ارز و بالا رفتن نرخ‌های جهانی برمی‌گردد اما در این ماه مقرر شده بسیاری از کالاها با گرانی مواجه نشوند اما نباید انتظار داشت هیچ چیز گران نشود.

چرا با وجود فراوانی در عرضه، گرانی داریم؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ماه رمضان همواره مانند برخی از بازه‌های زمانی دیگر در سال جزو ماه‌هایی به شمار می‌رود که بیشترین تقاضا برای مصرف انواع محصولات و خدمات مختلف به وجود می‌آید که سبب افزایش قیمت و بعضا کمبود در سطح عرضه می‌شود و مشکلاتی برای بازار در این ماه به وجود می‌آورد. اما علی فاضلی در این باره به ایسنا گفت: برای تنظیم بازار ماه رمضان مدیریت همه دستگاه‌های دولتی و خصوصی متولی در این امر سبب شده امروز هیچ مشکلی از نظر عرضه، وجود نداشته باشد که به نوبه خود با توجه به فشارهای بین المللی و مشکلات اقتصادی، مزیت‌ فوق‌العاده‌ای به شمار می‌رود.

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود نداشتن کمبود در سطح عرضه، گرانی در بازار وجود دارد؟ این گونه توضیح داد که همیشه در زمینه ارز به مردم یارانه داده شده و هیچگاه نرخ واقعی ارز را به مردم اعلام نکرده‌ایم که این مسئله خود یک عارضه محسوب می‌شود و باید این اصلاح انجام شود که البته گام به گام در حال انجام است.

    رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: اگر نرخ دلار را از سال 1387 تاکنون بررسی کنیم که به 4200 تومان و تک نرخی رسیده است، شاهد این مسئله هستیم که مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. گرچه این اقدام دولت در راستای تک نرخی شدن ارز اقدام مثبتی بود، اما مشکلات آن نیز باید برطرف شود، چراکه به عنوان مثال برای بسیاری از کالاها که در سیستم بدون انتقال ارز با نرخ‌های غیرترجیحی وارد می‌شود، هیچ تدبیری اندیشیده نشده است. این مسائل سبب می‌شود که بنگاه‌ها و اصناف مختلف درگیر جریانات و معضلات خاصی شود.

    هزینه واردات مواد اولیه کالاها گران تمام می‌شود

    فاضلی به افزایش نرخ جهانی به عنوان یکی از عوامل افزایش قیمت برخی از کالاها اشاره کرد و گفت: در بسیاری از مواد اولیه تولید، مصرف کننده به شمار می‌رویم و باید آن را وارد کنیم تا بتوانیم کالا یا محصول نهایی را تولید کنیم؛ بنابراین افزایش نرخ ارز می‌تواند روی افزایش قیمت‌ها تاثیر بگذارد. از سوی دیگر نیز مسئله تحریم‌ها بیشترین ضربه و آسیب را به همین بخش از اقتصاد وارد می‌کند، چرا که به عنوان مثال در گذشته از طریق هر بانکی نمی‌توانستیم گشایش اعتبار انجام دهیم؛ بنابراین باید از طریق برخی از بانک‌ها با نرخ بالاتر این کار را انجام می‌دادیم؛ بنابراین با این شرایط نرخ تمام شده واردات کالا و خدمات برای کشور افزایش پیدا می‌کند.

    وی اضافه کرد: یک بانک در چین که بر اساس تفاهم‌های صورت گرفته مقرر شده بود برای ارتباط با این کشور از طریق آن بانک اقدام کنیم، گشایش اعتبار برای شرکت‌های بزرگ انجام می‌شد و برای شرکت‌های کوچک بین 17 تا 25 درصد با افزایش هزینه این کار را انجام می‌دهد که یقینا سبب می ‌شود قیمت تمام شده کالا و خدمات وارداتی افزایش پیدا کند.

    انتظار نداشته باشید هیچ چیز گران نشود

    رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه این مشکلات را به مسئولان مختلف کشور نیز انتقال داده‌ایم، گفت: بخشی از این مشکل طی دو سال اخیر حل شده و بخش عمده‌ای از آن هنوز باقی مانده است. به عنوان مثال اگر بخواهم پودر آلومینیوم وارد کنیم، نمی‌توانیم از هر کشوری آن را وارد کنم و آن کشور خاص سود حمل و نقل، سود دلالی و دیگر هزینه‌های اضافی‌اش را می‌گیرد؛ بنابراین نباید در این شرایط انتظار داشت که هیچ چیز گران نشود.

    فاضلی با اشاره به اینکه گران شدن محصولات مختلف در بازار به غیر از عامل ذکر شده، دو عامل سیاسی دیگر نیز دارد که باید از مسئولان امر آن را بپرسید، تاکید کرد: مردم باید بدانند که بنگاه‌های صنفی هیچ نقشی در واردات و تولید کالاها، خدمات و محصولات مختلف ندارند بلکه تنها حق العمل کاری بین هفت تا 17 درصد (البته به جز میوه و تره بار) را به عنوان سود و دستمزد دریافت می‌کنند.

    رئیس اتاق اصناف ایران تاکید کرد: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته، مقرر شده در ماه رمضان بسیاری از کالاها و خدمات با افزایش قیمت مواجه نشوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی