عصر بازار

حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان افزایش یافت

عصر اعتبار- بررسی آمار و عملکرد اقتصادی ایران و پاکستان، این مهم را نشان می دهد که با وجود برخی مشکلات گمرکی و نبود روابط بانکی، حجم مبادلات بازرگانی دو کشور طی دو سال گذشته ۴۲.۳ درصد افزایش یافته است.

حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا،بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، حجم مبادلات بازرگانی ایران و پاکستان با وجود مشکلاتی نظیر برقرار نشدن روابط بانکی، وجود مشکلات گمرکی و موانع تعرفه ای و قرنطینه ای، با 42.3 درصد افزایش نسبت به سال 1394 و 13.2 درصد افزایش نسبت به سال 1395 به یک میلیارد و 324 میلیون دلار در پایان سال 1396 رسیده است.

    بر اساس این آمارها، حجم مبادلات ایران و پاکستان در سال 94، حدود 861 میلیون دلار و در سال 95 نیز، یک میلیارد و 160 میلیون دلار بوده است.
    بر اساس این آمار، میزان صادرات جمهوری اسلامی ایران به پاکستان در سال 1396 با 15.8 درصد افزایش نسبت به سال 1395 که این میزان 795 میلیون دلار بوده و با تراز مثبت 538 میلیون دلار به 931 میلیون دلار افزایش یافته است.
    میزان واردات از پاکستان نیز در این مدت، 7.3 درصد افزایش نسبت به سال 1395 که این میزان، 365 میلیون دلار بوده، به 392 میلیون دلار در سال 1396 افزایش یافته است.
    رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان نیز قیر نفت، روغن های سبک و دیگر فراورده های نفتی بجز بنزین، پسته، شکلات،پروپان مابع شده، گازهای نفتی و هیدروکربنورهای شکل مایع را از مهم ترین اقلام صادرایت ایران به کشور همسایه طی سال گذشته عنوان کرد.
    'مراد نعمتی زرگران' همچنین از برنج، میوه هایی نظیر انبه، دانه کنجد، پارچه تار و پود باف کنفی، تجهیزات بسته بندی مواد غذایی و گاو گوشتی مولد نژاد خالص را از مهم ترین اقلام صادراتی پاکستان به ایران طی سال گذشته عنوان کرد.
     با توجه به تقاضای روز افزون بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور و ظرفیت و توانمندی های دوجانبه، همچنین جذابیت و کیفیت مناسب کالاهای ایرانی برای مردم پاکستان انتظار می رود در صورت برقراری کانال های مستقیم بانکی بین دوکشور، افزایش چند برابری مبادلات تجاری دو کشور را شاهد باشیم.
    با توجه به روند روبه گسترش مناسبات ایران و پاکستان در ابعاد مختلف به ویژه طی دو سال اخیر ،مقامات دو کشور هم اکنون با جدیت به دنبال رفع موانع بانکی و تجاری هستند تا به این ترتیب میزان مناسبات تجاری نیز همپای مناسبات سیاسی و فرهنگی دو کشور توسعه یابد.به اعتقاد کارشناسان با وجود مناسبات خوب سیاسی و امنیتی ایران و پاکستان و تعلقات فرهنگی و تاریخی دو حوزه اسلامی و فرهنگ فارسی به عنوان ریشه اصلی مشترکات دو ملت، فضای حاکم بر تعاملات اقتصادی ایران و پاکستان و با توجه به ظرفیت های فراوان، متناسب با این روابط گسترش نیافته است.
    پاکستان به عنوان کشوری با جمعیت بیش از 200 میلیون نفر اگر چه خود، صادرکننده مواد غذایی از جمله محصولات کشاورزی و دامی است، اما می تواند به عنوان مقصد صادراتی محصولات ایران در زمینه های مختلف به ویژه لوازم ساختمانی، کاشی، سرامیک و سیمان مطرح شود.
    مواد غذایی بسته بندی یا کنسرو شده، انواع محصولات لبنی و گوشتی، انواع خشکبار، مواد شوینده و بهداشتی، نوشیدنی های مختلف، انواع میوه و ظروف و لوازم آشپزخانه تنها بخشی از کالاهای وارداتی قابل دسترس و پرطرفدار در فروشگاه های پاکستان است که البته مشابه پاکستانی همه آنها با کیفیتی نسبتا پایین تر و با بسته بندی های نه چندان شکیل در بازارهای این کشور وجود دارد.
    نکته قابل توجه درباره کالاهای سبک وارداتی پاکستان که در سوپرمارکت ها یافت می شوند، برندهای این کالاها است که نشان می دهد بیشتر آنها از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان وارد شده اند.
    در میان این کالاها محصولاتی با برندهای چینی، ترکیه ای، آمریکایی، انگلیسی، آلمانی، دانمارکی و برخی دیگر کشورهای اروپایی هم به چشم می خورد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی