عصر بازار

بانک مرکزی پاکستان و چین سوآپ ارزی را تمدید کردند

عصر اعتبار- بانک های مرکزی پاکستان و چین قرارداد سوآپ ارزی خود را به مدت ۳ سال دیگر تمدید کردند تا استفاده از دلار در تجارت میان ۲ کشور به حداقل خود برسد.

بانک مرکزی پاکستان و چین سوآپ ارزی را تمدید کردند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»  به نقل از ایبِنا، بانک دولتی پاکستان (بانک مرکزی پاکستان) و بانک خلق چین توافقنامه سوآپ ارزی را برای 3 سال دیگر میان یکدیگر به منظور استفاده از پول های محلی خود تمدید کردند.

    بانک های مرکزی 2 کشور موافقت کردند که سوآپ ارزی از 10 میلیارد یوآن (1.56 میلیارد دلار) به 20 میلیارد یوآن افزایش پیدا کند و در مقابل سوآپ ارزی از 165 میلیارد روپیه پاکستان (1.43 میلیارد دلار) به 351 میلیارد دلار برسد.

    سوآپ ارزی به طرف های قرار داد اجازه می دهد که در پرداخت ها از پول یکدیگر استفاده کنند تا به تسویه حساب های تجاری 2 طرفه تسهیل ببخشند؛ ضمن اینکه این موضوع پشتیبانی نقدینگی را برای بازراهای مالی آنها فراهم می کند.

    بانک مرکزی پاکستان اعلام کرد افزایش سوآپ ارزی منجر به تقویت تعهدات 2 بانک مرکزی برای ارتقاء استفاده از ارزهای محلی در سرمایه گذاری و تجارت 2 طرفه و نیز استحکام همکاری مالی بین 2 کشور می شود.

    توافقنامه سوآپ ارزی برای اولین میان پاکستان و چین در بیست و سوم دسامبر سال 2011 میلادی برای بهبود تجارت و سرمایه گذاری مستقیم فاینانس بین 2 کشور منعقد شد. این توافقنامه به عنوان پیشرفت قابل توجه به ویژه در بخش پروژهای مرتبط با کریدور اقتصادی چین-پاکستان تلقی می شود.

    از آنجایی که صادرات میان پاکستان و چین به ارزهای محلی انجام خواهد گرفت، سوآپ ارزی به پاکستان کمک خواهد کرد که از فشارهای ناشی از دلار آمریکا به دور باشد و از طرفی هم فشار ناشی از کسر حساب جاری خود را به دلیل پرداخت به یوآن به جای دلار کاهش دهد.

    در حال حاضر ذخایر ارزی پاکستان به 16.6 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی، قرار داد سوآپ ارزی یک اقدام کوتاه مدت برای فاصله گرفتن پاکستان از بحران ذخایر ارزی است و این کشور نیازمند افزایش صادرات و محدود کردن واردات خود است.

    بر پایه این گزارش، این دومین سوآپ ارزی بانک مرکزی پاکستان است و اولین سوآپ ارزی پاکستان با بانک مرکزی ترکیه در نوامبر سال 2011 میلادی به امضاء رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی