عصر بازار

رییس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه:

زلزله‌زدگان کرمانشاه ۱۹۰ میلیارد ریال کمک جدید می‌گیرند

عصر اعتبار- رییس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه گفت :دولت بزودی به مصدومان ضایعه نخاعی ۱۰ میلیارد، به خانواده‌های جانباختگان ۳۱ میلیارد و برای پروانه ساخت واحدهای تخریبی مناطق زلزله زده کرمانشاه ۱۵۰ میلیارد ریال کمک پرداخت می‌کند.

زلزله‌زدگان کرمانشاه ۱۹۰ میلیارد ریال کمک جدید می‌گیرند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، طهمورث الیاسی گفت: این سازمان31 میلیارد ریال کمک بلاعوض به خانواده های کشته شدگان زلزله پرداخت می کند.
    وی در خصوص نحوه توزیع این کمک گفت: خانواده های جانباختگان در ازای هر عضوی که از دست داده اند، 50 میلیون ریال کمک دریافت می کنند.
    آنچنان که او بیان کرد، تخصیص این اعتبار صد درصدی است و تا یک ماه آینده به خانواده های جانباختگان پرداخت می شود.
    الیاسی اظهار داشت: این کمک از طریق سازمان جمعیت هلال احمر یا دیگر نهادهای حمایتی توزیع می شود.
    زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان 96 در غرب کرمانشاه 620 کشته برجا گذاشت.
    همچنین در 2 ماه اخیر کمک های دیگری همچون عیدی 90 میلیارد ریالی و کمک نقدی 640 میلیارد ریالی برای خرید وسایل سرمایشی و یخچال به حساب سرپرستان خانوارهای زلزله زده واریز شده است.
    پیش از این هم هلال احمر در ازای هر جانباخته، 50 میلیون ریال به بازماندگان اهدا کرده بود.
    مردم سراسر کشور تاکنون 640 میلیارد ریال برای کمک به زلزله زدگان استان کرمانشاه به حساب هلال احمر واریز کرده اند و این سازمان همه این مبلغ به اضافه 50 میلیارد ریال از بودجه خود را بین زلزله زدگان توزیع کرده است.

    ** کمک 10 میلیاردی به مصدومان ضایعه نخاعی
    آنچنان که الیاسی خبر داد، قرار است 10 میلیارد ریال کمک درمانی نیز به زلزله زدگانی که دچار ضایعه نخاعی شده اند، پرداخت شود.
    رییس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه گفت: این اعتبار، ابلاغ شده و تخصیص آن صددرصد است که بزودی پرداخت می شود.
    از 12 هزار و 386 مجروح زلزله کرمانشاه، 118 نفر دچار معلولیت شدند و به جمع 31 هزار معلول استان پیوستند.
    در بین معلولان زلزله، 21 نفر دچار ضایعات نخاعی شدند که هم اکنون در کرمانشاه و تهران در حال دریافت خدمات درمانی و توانبخشی هستند.

    ** کمک جدید دولت برای تسریع بازسازی
    زلزله کرمانشاه به 10 شهرستان و هزار و 930 روستای استان خسارت زد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزیی دیده اند.
    برای جبران این خسارت ها تاکنون اقدام ها و هزینه های زیادی از سوی دولت شده است که کمک های بلاعوض و وام های کم ‌بهره 550 و 670 میلیون ریالی نمونه هایی از آن است.
    اما وسعت خرابی ها و حجم عملیات بازسازی آنقدر زیاد است که این کمک ها کافی به نظر نمی رسد بویژه اینکه سختگیری بانک ها برای پرداخت همین تسهیلات و نیز کاغذ بازی هزینه ‌بر در شهرداری‌ها بر پیچیدگی اوضاع افزوده است.
    چنانچه هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه تاکنون چندین بار از ناکافی بودن خدمات رسانی بانک ها و شهرداری ها سخن گفته است.
    به همین دلیل دولت به فکر کمک های جدیدتری افتاده است تا شاید به روند بازسازی سرعت بیشتری بدهد.
    رییس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه در این باره گفت: 150 میلیارد ریال کمک بلاعوض برای جبران هزینه صدور پروانه ساخت واحدهای تخریب شده اختصاص یافته است.
    الیاسی گفت: دولت بزودی این اعتبار را از طرف مالکان واحدها به حساب شهرداری ها واریز می کند.
    هم اکنون 500 پیمانکار با 11 هزار و 600 نیرو در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه مشغول ساخت و ساز واحدهای تخریبی هستند.
    رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه نیز افزود: تاکنون کار آوار برداری 25 هزار و 800 واحد مسکونی که در زلزله هفت و سه دهم ریشتری 21 آبان پارسال تخریب شده بود ، پایان یافته است.
    رضا خواجه ای گفت :از آغاز بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه تاکنون، 19 هزار و 900 واحد مسکونی در مرحله پی کنی، 12 هزار و 500 واحد در مرحله فونداسیون ، هشت هزار و 900 واحد در مرحله اسکلت بندی و پنج هزار واحد مسکونی نیز در مرحله دیوارچینی و سقف گذاری است.
    وی از آغاز عملیات تعمیر 47 هزار و 900 واحد مسکونی آسیب دیده ناشی از زلزله سال گذشته خبر داد و گفت که تاکنون تعمیرات 35 هزار واحد مسکونی پایان یافته است.
    قرار است 53 هزار و 250 میلیارد ریال اعتبار از سوی دولت برای بازسازی مناطق زلزله‌ زده کرمانشاه هزینه شود که البته بیشتر این اعتبار برای احیای زیرساخت های عمومی و دولتی است.
    به اعتقاد استاندار کرمانشاه 'مصوبات و اعتبارات تخصیص یافته به زلزله ‌زدگان استان از نظر سرعت تصویب و حجم اعتبارات، بی سابقه بوده است.'
    استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 14 شهرستان و 2 هزار و 622 روستا است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی