عصر بازار

لزوم انجام تراکنش‌های خُرد به صورت آفلاین

عصر اعتبار- معاون پرداخت خرد شرکت فناپ پرداخت گفت:باید سیستم پرداخت خرد در کشور به سمتی حرکت کند که تراکنش‌های خرد به منظور کاهش هزینه‌های سنگین پردازشی به صورت آفلاین انجام شود و از شاپرک عبور نکند.

لزوم انجام تراکنش‌های خُرد به صورت آفلاین
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، محمد آجدانی با اشاره به وضعیت پرداخت خرد در کشور، افزود: در ایران هیچ تعریفی از پرداخت خرد وجود ندارد و این بحثی که عرف شده و تراکنش‌های زیر 50 هزارتومان در زمینه پرداخت‌های خرد به شمار می‌رود و به عوامل زیادی از جمله تورم وابسته است و تعریف میزان پرداخت خرد متفاوت است.

    آجدانی ادامه داد: بستر پرداخت‌‎ از طریق کدهای دستوری یا USSD همانطور که بارها از سوی مسئولان مختلف اعلام شده است، امن نیست و در هیچ  کشور پیشرفته‌ای برای عملیات‌های مالی از آن استفاده نمی‌شود. انتظار می‌رود با ایجاد محدودیت‌هایی به صورت تدریجی تراکنش‌ها به سمت اپلیکیشن و کیف‌های پول الکترونیکی هدایت شود که می‌تواند ریسک پرداخت و انجام عملیات‌های پولی را کاهش دهد.

    معاون پرداخت خرد شرکت فناپ پرداخت تاکید کرد: با توجه به این که اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی بازاری با 10 میلیون کاربر دارند و 70 درصد گوشی‌های فعال از نوع تلفن‌های هومند است، بستر کیف‌های پول الکترونیکی قابلیت رشد بالایی دارند و رشد این بازار نیاز به گسترش زیر ساخت‌های ارتباطی و رشد کاربران گوشی‌های هوشمند دارد.

    به گفته وی، محدودیت‌های اعمال شده برای تراکنش‌های موبایلی در بستر  USSD توسط برخی بانک‌ها برای مقابله با هزینه بالای این دسته از تراکنش‌ها است اما در عین حال هم اکنون هیچ محدودیتی در دستگاه‌های pos حتی برای تراکنش‌های زیر 1000 تومان وجود ندارد و با توجه به این که تعداد تراکنش‌های خرد به صورت حضوری از تراکنش‌های غیر حضوری بیشتر است، باید به صورت کلان به این مسئله رسیدگی شود.

    آجدانی با اشاره به وضعیت کارمزد گفت: هر تراکنش برای بانک‌ها 50 تومان هزینه دارد؛ یک تراکنش پنج  هزار تومانی 50 تومان کارمزد دارد اما 5 تراکنش هزار تومانی بالغ بر 250 تومان هزینه به دنبال دارد که باعث می‌شود تراکنش‌های خرد برای بانک‌ها صرفا ضرر به شمار برود  و بسیاری خودسرانه محدودیت‌هایی را برای تراکنش‌های زیر 5 هزار تومان ایجاد کنند.

    وی افزود: یکی از مشکلات نظام کارمزی موجود پرداخت کارمزد از سوی بانک‌ها است که باعث می‌شود در تراکنش‌های خرد با توجه به مبالغ پایین و تعداد بسیار کلان بانک‌ها متضررر شوند و همین مسئله باعث می‌شود تا برخی بانک‌ها علاقه داشته باشند تا برای تراکنش‌های خرد محدودیت ایجاد کنند.

    معاون پرداخت خرد شرکت فناپ پرداخت  خاطر نشان کرد: باید سیستم پرداخت خرد در کشور به سمتی حرکت کند که تراکنش‌های خرد به منظور کاهش هزینه‌های سنگین پردازشی به صورت آفلاین انجام شود و از شاپرک عبور نکند.

    وی در خصوص مصوبات جدید هیئت دولت در زمینه گسترش فضای فین تک و ایجاد یک چارچوب قانونی در این حوزه، گفت: امیدوار هستم شاپرک و بانک مرکزی برای رشد فین تک‌ها تمرکز داشته باشند و بانک‌ها به وسیله تعامل با این بازیگران جدید هزینه‌های خود را کاهش دهند و خدمات جدیدی ارائه شود.

    آجدانی با بیان این که پرداخت خرد همواره یک مشکل در کشور بوده است، گفت: پرداخت خرد یک بحث کلان مالی است و شاپرک و بانک مرکزی تصمیم گرفتند تا از USSD برای گسترش و ساماندهی پرداخت‌های خرد استفاده کنند اما حالا تکنولوژی‌های جدیدی در پلتفرم موبایل ارائه شده و برای گسترش و ارائه آن‌ها نیاز به تعامل گسترده بانک مرکزی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

    وی در پایان گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند ورود  فناوری‎‌های جدید را تسهیل کند و به همین منظور باید رگولاتور مالی رگولاتور ارتباطی کشور به منظور تعیین چارچوب‌ها برای فناوری‌های جدید از جمله NFC تمرکز داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی