عصر بازار

هزینه ۱۶۰ تریلیون دلاری نابرابری دستمزدهای زنان و مردان

عصر اعتبار- بانک جهانی اعلام کرد هزینه‌های اقتصادی برابر نبودن دستمزد زنان و مردان در جهان بیش از ۱۶۰ تریلیون دلار است.

هزینه ۱۶۰ تریلیون دلاری نابرابری دستمزدهای زنان و مردان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در بسیاری از کشورها میزان تحصیلات دختران به طور میانگین پایین‌تر از میزان تحصیلات پسران است و به جز شکاف آموزشی، مسائلی چون تبعیض و هنجارهای اجتماعی باعث شکل دادن به میزان مشارکت زنان در بازار کار می شود. زنان شانس کمتری از مردان برای حضور در بازار کار و دریافت دستمزد دارند و حتی زنانی که به بازار کار ورود پیدا می کنند نیز اغلب مشغول به کارهای پاره وقت و یا بخش های غیررسمی  می شوند که دستمزدهای پایین تری دارد و همین مسائل باعث کاهش صدا و قدرت چانه زنی زنان شده است.

    بانک جهانی همچنین می افزاید که احتمال خشونت علیه زنان در محیط کار بیشتر از مردان است. کمبود فرصت های شغلی برای زنان نه تنها برای آنان که برای خانواده ها و کشورهای آنان هزینه های اقتصادی زیادی دارد. رسیدن به برابری جنسیتی می تواند باعث افزایش رفاه جامعه و رسیدن به حداکثر توانایی بالقوه رشد کشورها شود.  

    به گفته بانک جهانی، زنان 38 درصد ثروت جهان را در دست  دارند که این نسبت برای کشورهای توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته، کمتر از یک سوم است. خسارت نابرابری جنسیتی در درآمدها در سطح جهان معادل 23620 دلار به ازای هر نفر است که در کشورها و مناطق مختلف، این میزان با یکدیگر متفاوت خواهد بود.  

    از 141 کشور مورد بررسی گزارش بانک جهانی، زیان نابرابری دستمزدهای زنان و مردان معادل 160.2 تریلیون دلار برآورد شده است که معادل 2 برابر کل تولید ناخالص جهان است. همچنین در صورتی که زنان درآمدی برابر با مردان داشته باشند، سرمایه جهانی 21.7 درصد و ثروت جهان 14 درصد افزایش خواهد یافت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی