عصر بازار

پیامدهای خروج آمریکا از برجام برای صنعت بیمه

عصر اعتبار- تصمیم رییس جمهوری جنجالی آمریکا برای خروج از برجام، شرکت های بیمه خارجی به ویژه بیمه گران اتکایی را تحت فشاری فوری برای تطبیق با ریسک های این موضوع قرار خواهد داد.

پیامدهای خروج آمریکا از برجام برای صنعت بیمه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، به دنبال تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری جنجالی آمریکا برای خروج از برنامه جامع توافق هسته ای با ایران، ناظران و متخصصین صنعت بیمه از ریسک های پیروی از مقررات و دستورات اجرایی رییس جمهور این کشور برای بیمه گران به ویژه بیمه گران اتکایی ابراز نگرانی کرده و احتمال پیامدهای عمده ای را نیز برای برخی از پوشش های تجاری پیش بینی کرده اند.

    دونالد ترامپ در روز 18 اردیبهشت ماه اعلام کرد که واشنگتن از برجام خارج شده و تحریم های ثانویه علیه تهران را نیز که در سال های بعد از توافق هسته ای لغو کرده بود، بار دیگر برقرار کرد. این در حالی است که در سال های بعد از توافق هسته ای، تعدادی از شرکت های بیمه بین المللی به ویژه بیمه گران اتکایی جهان وارد بازار ایران شدند که از بین آنها می توان به مونیخ ری، اسکور و شرکت هندی جی آی سی ری اشاره کرد.

    با این حال خروج آمریکا از برجام، چند نگرانی عمده برای صنعت بیمه و بخش اتکایی جهانی بدنبال داشته است. شرکت حقوقی و جهانی کلاید اند کو اعلام کرده است: بدون در نظر گرفتن پیامدهای سیاسی این تصمیم، تحریم های جدید تحمیلی، بیمه گران را تحت فشار فوری تطبیق برای بررسی ریسک های خود خواهد کرد.

    این شرکت می گوید از دیگر پیامدهای تصمیم آمریکا، تعرض بین تحریم های آمریکا و اروپاست. بیمه گران باید  پیروی از وظایف نظارتی و نیز اصلاح قراردادهای خود را چه تحت بندهای تحریم یا قوانین موضوعه که به آنان حق عدم تحقق کامل بیمه نامه ها یا فسخ کامل آنها را می دهد، لحاظ کنند.

    سیدمحمد علیپور یزدی دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره تداوم قراردادهای اتکایی خارجی بیمه گران ایران با بیمه گران اتکایی خارجی به ویژه در رشته بیمه های زندگی گفت: تداوم تمامی این قراردادها بستگی به امکان مبادله ارز دارد.

    علیپور یزدی: اگر مبادله ارز امکان پذیر باشد، قراردادهای اتکایی خارجی چندان لطمه نمی خورد
    وی تصریح کرد: اگر مبادله ارز امکان پذیر باشد قراردادهای اتکایی خارجی چندان لطمه نمی خورد و تمامی قراردادهای اتکایی ادامه خواهند یافت.

    سال گذشته سه شرکت بیمه گر داخلی بیمه های عمر و زندگی خود را نزد بیمه گران خارجی، بیمه اتکایی کردند. همچنین بیمه مرکزی به توافقی برای پوشش 30 درصد از ریسک حوادث فاجعه آمیز با یک شرکت دیگر رسید.

    سیدمحمد آسوده  مدیرعامل بیمه اتکایی ایرانیان نیز در گفت و گو با ایبِنا درباره تاثیر خروج آمریکا از برجام بر پایدار ماندن قراردادهای بیمه اتکایی خارجی، گفت: در طول دو و نیم سال گذشته قراردادهای زیادی با طرف های خارجی منعقد نشده و رقم قراردادهای موجود نیز به اندازه ای نیست که بخواهند آن را لغو کنند.

    سیدمحمد آسوده: اساسا به دلیل محدودیت در حمل و نقل پول، امکان انعقاد قراردادهای بزرگ با بیمه گران خارجی به وجود نیامد
    وی، محدودیت های موجود در زمینه حمل و نقل پول را مهم ترین مانع برای انعقاد قراردادهای بزرگ با بیمه گران خارجی عنوان کرد و افزود: به دلیل محدودیت در حمل و نقل پول، اساسا امکان انعقاد قراردادهای بزرگ با بیمه گران خارجی به وجود نیامد و چند قراردادی نیز که بسته شد، رقم محدودی دارند و ارزش بهم زدن ندارد.

    مدیرعامل بیمه اتکایی ایرانیان درباره بیمه 30 درصد از خسارت حوادث فاجعه بار ایران نزد بیمه گر اتکایی خارجی نیز اظهار داشت: این خسارت بیمه شده است اما تاکنون خسارتی اتفاق نیفتاده است؛ در صورتی که خسارتی رخ دهد، حق بیمه را باید بگیرند و خسارت را پرداخت کنند که باز هم رقم آن پایین است.

    کلوپ پی. اند. آی انگلیس ارائه کننده بیمه پی اند آی و دیگر خدمات به جامعه کشتیرانی جهان که توسط شرکت بیمه توماس میلر مدیریت می شود نیز در اظهار نظر خود درباره عقب نشینی ایالات متحده، بر مشکلات احتمالی برای تجارت و بیمه دریایی تاکید کرد.

    نیگل کاردن معاون کلوپ مدیران تومان میلر پی. اند. آی در این رابطه می گوید: انتظار می رود این تصمیم، پیامدهای عمده ای برای تجارت دریایی با ایران و نیز بیمه این نوع تجارت در پی داشته باشد. اما یک ارزیابی کامل از اثر احتمالی این تصمیم، تنها زمانی محقق می شود که درباره وضعیت دیگر شرکای برجام که اخیرا حمایت خود از این معاهده را دوباره اعلام کرده اند، شفاف سازی شود.

    همچنین باید دفتر خزانه داری کنترل دارایی های خارجی آمریکا (OFAC) نیز در رابطه با مدیریت دوره پیش از موعد خروج قرارداد تحت این تصمیم، توضیح دهد. کلوپ پی. اند. آی اضافه کرده است که پیش بینی می شود تحریم ها طی یک دوره 180 روزه پیش از موعد خروج در 4 نوامبر 2018 دوباره اعاده شوند.

    کاردن می گوید: کلوپ پروه بین المللی به رصد پیشرفت ها ادامه می دهد و دستورالعمل های بیشتر را نیز در صورت وجود شفافیت بیشتر ارائه خواهد داد. در عین حال، اعضا باید پیش از ورود به هر نوع وام جدید مربوط به ایران از مقررات جدید تطبیق تحریم ها مطمئن شوند.

    حال باید منتظر ماند و دید که آیا مذاکرات سیاسی آغاز شده بین ایران و گروه 1+4 متشکل از انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین برای مستثنی کردن شرکت های دنیا از تحریم های ثانویه آمریکا می تواند منافع اقتصادی ایران را حفظ کند؟ همچنین آیا بانک ها و بیمه های به ویژه اروپایی که طرف معامله و قرارداد با ایران قرار دارند از این تحریم ها مستثنی خواهند شد یا نه؟

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی