عصر بازار

صندوق بیمه محصولات کشاورزی دردی از کشاورزان دوا نمی‌کند

عصر اعتبار- اگرچه صندوق بیمه محصولات کشاورزی می‌تواند مشکلات کشاورزان در مراحل کشت، تولید و برداشت محصولات ناشی از وقوع بلایای طبیعی غیرمترقبه در کشور را به حداقل برساند، اما صندوق بیمه محصولات در سال‌های اخیر به سبب عملکرد ضعیف پاسخگوی نیاز کشاورزان نبود.

صندوق بیمه محصولات کشاورزی دردی از کشاورزان دوا نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پس از تصویب قانون بیمه محصولات کشاورزی صندوق بیمه به عنوان یکی از روش‌های نوین مقابله با خطرات فعالیت‌های کشاورزی و ابزار حمایتی بر تمامی زیربخش‌ها کار خود را آغاز کرد.

    اگرچه صندوق بیمه محصولات در بخش کشاورزی می‌تواند مشکلات کشاورزان در مراحل کشت، تولید و برداشت محصولات ناشی از خشکسالی‌های اخیر و وقوع بلایای طبیعی غیرمترقبه در کشور را به حداقل برساند، اما صندوق بیمه محصولات در سال‌های اخیر به سبب عملکرد ضعیف پاسخگوی نیاز کشاورزان نبود.
    البته ناگفته نماند که بسیاری از مسئولان ذیربط بر این باورند که به سبب عملکرد ضعیف صندوق بیمه محصولات کشاورزی، کشاورزان و دامداران تمایلی به بیمه ندارند همان گونه که بر اساس آخرین برآوردها از سرمازدگی اخیر و خسارات گسترده‌ای که به بخش اعظمی از باغات وارد شد تنها 20 تا 30 درصد باغات کل کشور بیمه هستند که به این امر انتقاداتی وارد است چرا که از دولت تدبیر و امید انتظار می‌رود با عنایت به فرامین مقام معظم رهبری در سال حمایت از تولید داخل توجه ویژه‌ای به بخش کشاورزی که نقش مهمی در اقتصاد کشور داراست به عمل آورند. بر این اساس گفتگویی با مسئولان ذیربط انجام داده‌ایم تا از آخرین وضعیت بیمه باغات کشور باخبر شویم.

    مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران  با اشاره به اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی باید به عنوان یکی از ابزارهای حمایتی از کشاورزان در شرایط خاص باشد، اظهار کرد: با توجه به آنکه تولید در زیربخش‌های مختلف زراعی باغی در محیط باز با ریسک بالا صورت می‌گیرد که امکان مراقبت از سرمازدگی شدید، طوفان و سایر حوادث وجود ندارد بنابراین صندوق بیمه محصولات کشاورزی در شرایطی که در چارچوب وظایف خود عمل کند از آن می‌تواند به عنوان یک فرصت یاد کرد.

    وی با اشاره به اینکه انتظارات کشاورزان در بحث صندوق بیمه محصولات کشاورزی برآورد نشده است، افزود: در سال‌های اخیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی پاسخگوی غرامت کشاورزان و در مقابل خسارت‌های وارده نبوده است که از این رو از دست اندرکاران و متولیان این صندوق انتظار می‌رود توجه ویژه‌ای به این امور داشته باشند و این در حالی است که مسئولان صندوق بیمه عملکرد ضعیف خود را ناشی از بی‌توجهی یا بدهکاری دولت به این صندوق یاد می‌کند.

    به گفته شادلو با توجه به آنکه هیچ‌گونه اهرم حمایتی و جانب احتیاط در بخش کشاورزی وجود ندارد همیشه کشاورزان متضرر این امر هستند که انتظار می‌رود نگاه دولت به صندوق بیمه حمایتی باشد تا در صورت وقوع شرایط غیرمترقبه شاهد زیان انباشته کشاورزان نباشیم.

    این مقام مسئول ادامه داد: سرما زدگی اخیر به قدری شدید و طولانی مدت بود که تمامی زحمات باغداران از بین رفت و این در حالی است که به سبب عملکرد ضعیف صندوق بیمه در سال‌های اخیر تعداد محدودی از باغات تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی هستند.

    وی با اشاره به اینکه غرامت پرداختی از سوی صندوق بیمه محصولات جوابگوی خسارت وارده نیست، افزود: این در حالی است که بسیاری از باغات از این حداقل بیمه برخوردار نیستند که این امر معضل جدی به شمار می‌رود که از مسئولان صندوق بیمه، نمایندگان دولت و کشاورزان انتظار می‌رود که این مباحث را دنبال کنند چرا که همیشه مسئولان صندوق بیمه با اظهاراتی مبنی بر کمبود اعتبار دارند که این امر فایده‌ای به حال کشاورزان ندارد.

    نایب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران در پایان تصریح کرد: با اصلاح آیین نامه‌ها انتظار می‌رود که مسائل و مشکلات پیش روی کشاورزان ناشی از عملکرد ضعیف صندوق بیمه مرتفع گردد به طوری که در صورت قصور دولت یا صندوق بیمه وضعیت روشن شود چرا که بحث بیمه محصولات برای کشاورزان قابل قبول نیست.

    بی‌اعتماد کشاورزان به صندوق بیمه محصولات کشاورزی
    محمدرضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران استان مازندران گفت: پس از وقوع خسارت در کوتاه مدت بهترین اعتبار و اعتمادی است که کشاورزان می‌توانند به صندوق بیمه محصولات کشاورزی داشته باشند و این در حالی است که برخی از بیمه‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که کشاورز برای گرفتن غرامت خود مدت‌ها زمان نیاز دارند که این امر قابل صرفه نیست.

    وی افزود: با توجه به مشکلات پیش روی کشاورزان از عملکرد ضعیف صندوق بیمه تولید کنندگان اعتماد خود را به بیمه محصولات کشاورزی از دست داده‌اند در حالی که صنعت بیمه به عنوان یک کار زیربنایی می‌تواند تأثیر به سزایی در احیای کشاورزی داشته باشد.

    شعبانی با بیان اینکه کشاورزان در زیربخش‌های مختلف کشاورزی از صندوق بیمه محصولات محروم هستند، گفت: بنابراین فعالیت صندوق بیمه باید به گونه‌ای باشد که کشاورزان برای دریافت غرامت خود وقت زیادی را نگذارند تا نسبت به بیمه باغات و اراضی خود دلسرد شوند.

    این مقام مسئول ادامه داد: آخرین شنیده‌ها حاکی از آن است که 20 تا 30 درصد باغات کل کشور تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی هستند در حالی که بنده به این واقعیت نرسیده‌ام و فکر می‌کنم این میزان باغات تحت پوشش بیمه کمتر از این میزان باشد.

    مدیرعامل اتحادیه باغداران استان مازندران در پاسخ به این سوال که با وجود تمامی مشکلات در بخش صندوق بیمه محصولات کشاورزی کاهش بودجه صندوق در سال جاری می‌تواند در مشکلات بیش از پیش این صندوق دامن بزند، بیان کرد: عملکرد ضعیف صندوق بیمه محصولات کشاورزی منجر به کاهش اعتبارات بودجه در سال 97 شد چرا که سرمایه گذاری دولت در بخش بیمه بیشتر صرف هزینه‌های جاری می‌شود که به همین خاطر اعتماد کشاورزان از بین رفته است.

    وی با انتقاد از ارتقا نیافتن سطح بیمه باغات و اراضی کشاورزی گفت: هم اکنون خسارت قابل توجهی ناشی از سرمازدگی اخیر به بخش باغبانی وارد شده که جبران این خسارت بسیار دشوار است چرا که صندوق بیمه به سبب عملکرد ضعیف نتوانسته اعتمادسازی مناسبی در بین جامعه کشاورزی داشته باشد.

    شعبانی با بیان اینکه کشاورزان برای دریافت غرامت خود به ماه‌ها زمان نیاز دارند، افزود: روش کنونی بیمه غلط است چرا که صندوق بیمه برای پرداخت غرامت کشاورزان به دنبال بهانه‌ای است تا پول آنها را پرداخت نکند که با وجود متضرر شدن کشاورزان در طول این سال‌ها انتظار می‌رود جایگزین مناسبی در این بخش به کار گرفته شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی