عصر بازار

چشم انداز صعودی قراردادهای آتی سکه طلا

عصر اعتبار- معاملات قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا با یک روندی صعودی مواجه شده به طوری که نرخ تسویه قرارداد آتی سکه طلا در دی ماه سال جاری از مرز ۲ میلیون ۷۱۵ هزار تومان نیز عبور کرده است.

چشم انداز صعودی قراردادهای آتی سکه طلا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، تازه ترین اطلاعات و آمار قرارداد آتی سکه طلا در بورس کالا برای دوره 9 ماهه آینده سال جاری نشان می دهد که با محرک افزایش قیمت سکه نقدی در هفته های اخیر، نرخ قراردادهای آتی سکه طلا در تالار نقره ای نیز برای تحویل در ماه های «تیر، شهریور، آبان و دی ماه 97» نیز صعودی شد.

    تحویل سکه در تیر ماه با 2 میلیون و 501 هزار تومان

    بر اساس این گزارش، قیمت تسویه قرارداد آتی سکه طلا تحویل تیر ماه سال جاری با یک هزار و 150 موقعیت باز به 2 میلیون و 501 هزار تومان برای هر قطعه سکه بهار آزادی رسیده و زمان تسویه نیز روز 26 تیر ماه مشخص شده است.

    رشد اندک قیمت در شهریور ماه

    همچنین قیمت تسویه قرارداد آتی سکه طلا تحویل شهریور ماه سال جاری نیز با 854 موقعیت باز با عبور از قیمت دو میلیون و 580 هزار تومان بر اساس اطلاعات منتشر برای تسویه قراردادها در 25 شهریور ماه 97 به 2 میلیون و 587 هزار تومان رسیده است.

    عبور از 2 میلیون و 600 هزار تومانی در آبان ماه

    افزون بر این نگاهی به سایر قراردادها نیز مشخص می کند سرمایه گذاران سکه آتی در بورس کالا، قیمت تسویه قرارداد آتی سکه طلا تحویل آبان ماه سال 97 را در حالی که 2 هزار و 63 موقعیت باز ایجاد شده با قیمت 2 میلیون و 672 هزار تومان معامله می کنند.

    شوک 2 میلیون و 700 هزار تومانی دی ماه

    اما نقطه عطف صعود قیمت های معاملات آتی سکه را باید دی ماه سال جاری اعلام کنیم به طوری که نرخ قیمت تسویه هر قرارداد سکه آتی در دومین ماه زمستان سال جاری از مرز 2 میلیون و 700 هزار تومان نیز عبور کرده است.

    بر این اساس معامله گران سکه آتی برای هر قطعه سکه بهار آزادی بر مبنای تحویل در دی ماه با 6 هزار و 500 موقعیت باز فعلی، مبلغ 2 میلیون و 716 هزار تومان را در سامانه معاملاتی خرید و فروش سکه آتی بورس کالا به ثبت رسانده اند که نشان می دهد افق افزایش نرخ سکه نقدی تا پایان سال ادامه دار خواهد بود.

    قرارداد آتی سکه طلا

    گفتنی است قرارداد آتی، توافق نامه‌ای مبنی بر خرید و فروش یک دارایی در زمان معین در آینده و باقیمت مشخص است. به عبارت دیگر در بازار آتی، خرید و فروش دارایی پایه قرارداد براساس توافق نامه‌ای که به قرارداد استاندارد تبدیل شده است، صورت می‌گیرد که در آن به دارایی با مشخصات خاصی اشاره می‌شود.

    در بازارهای آتی الزامی نیست که کالا یا دارایی به طور فیزیکی رد و بدل شود و برخلاف بازارهای نقدی، انتقال مالکیت فوری دارایی مطرح نمی‌شود. بنابراین در این بازارها بدون در نظر گرفتن این که فرد مالک دارایی باشد یا نباشد، قراردادها قابل خرید و فروش هستند. برخلاف بازارهای نقد که پشتوانه آن تحویل دارایی است، بازارهای معاملات آتی مبتنی بر تسویه نقدی است و یکی از اهداف آن، خرید و فروش دارایی در آینده است.

    وجه تضمین اولیه در قرارداد آتی سکه طلا

    همچنین به منظور اطمینان از انجام تعهدات، هر یک از طرفین معامله درصدی از ارزش قرارداد را به عنوان «وجه تضمین اولیه» نزد کارگزار سپرده می‌کنند که متناسب با تغییر ارزش قراردادهای آتی، حساب هر یک از طرفین تعدیل می‌شود. مبلغ وجه تضمین اولیه متغیر و از طریق بورس کالا تعیین و اعلام می‌گردد.

    بنابراین با کاهش قیمت‌ها، از حساب سپرده خریدار کسر و به حساب سپرده فروشنده افزوده می‌شود و بالعکس. عملیات به روزرسانی حساب‌ها در پایان هر روز معاملاتی توسط اتاق پایاپای انجام می‌گیرد.

    حداقل وجه تضمین

    همواره باید در حساب سپرده سرمایه‌گذار مبلغی تحت عنوان «حداقل وجه تضمین» که معمولاً 60 درصد وجه تضمین اولیه است، موجود باشد.

    چنانچه سپرده سرمایه‌گذار از حداقل وجه تضمین کمتر شود اصطلاحاً Call Margin شده و سرمایه گذار ملزم به واریز وجه تا سطح وجه تضمین اولیه و یا بستن موقعیت خواهد بود.

    از سویی دیگر مبلغ واریزی «سپرده جبرانی» نامیده می‌شود. در صورتیکه سپرده جبرانی واریز نشود، کارگزاری اقدام به بستن موقعیت سرمایه‌گذار و جبران ضرر و زیان خود کرده و مابقی وجوه را به حساب وی واریز می کند و در صورتی که امکان بستن موقعیت در ساعات عادی معاملات نباشد، معاملات وارد بازار جبرانی می‌ شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی