عصر بازار

رئیس کمیسیون عمران مجلس:

وزارت راه و شهرسازی علاقه‌ای به تولید مسکن و گرفتن مالیات از خانه‌های خالی ندارد

عصر اعتبار- رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه مجلس برای بررسی دلایل رشد قیمت مسکن ورود خواهد کرد و تذکرات لازم را به وزارت راه داده است، گفت: وزارت راه و شهرسازی علاقه‌ای به تولید مسکن و اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه ندارد.

وزارت راه و شهرسازی علاقه‌ای به تولید مسکن و گرفتن مالیات از خانه‌های خالی ندارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»به نقل از فارس، محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به اینکه مجلس برای بررسی دلایل رشد قیمت مسکن ورود خواهد کرد، گفت: تذکرات لازم در مورد رشد قیمت مسکن به وزارت راه و شهرسازی داده شده است که باید در حوزه سیاستگذاری فعالیت و جدیت بیشتری به خرج دهد.

    رضایی در مورد اینکه دلایل رشد قیمت مسکن چه بوده است، گفت: عوامل زیادی در رشد قیمت مسکن دخیل بودند که یکی از دلایل اصلی عدم تولید مسکن است که یکی از انتقاداتی که به دولت وارد است، این است که چرا عرضه مسکن تا این حد باید کاهش یابد.

    نماینده مردم جهرم ادامه داد: بارها وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که 2.5 میلیون خانه خالی از سکنه داریم، در حالی که سال گذشته گزارش مرکز پژوهش‌ها نشان می‌داد که 3 میلیون واحد مسکونی در کشور کمبود داریم.

    وی تأکید کرد: به هر حال مجلس در باره کنترل قیمت مسکن نظر مثبت دارد و معتقد است که باید دولت و وزارت راه و شهرسازی همانند سایر کالاها بر بخش مسکن و قیمت‌ها نظارت کند.

    رضایی در پاسخ به این سؤال که نظارت و کنترل قیمت مسکن معمولاً جواب عکس می‌دهد، چرا که مالکیت در اسلام محترم است و کنترل قیمت باعث کاهش عرضه مسکن می‌شود، گفت: به هر حال باید از ابزارهایی برای جلوگیری از افزایش لجام‌گسیخته مسکن استفاده کرد.

    رئیس کمیسیون بحران مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا اخذ مالیات بر عایدی مسکن و یا اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه می‌تواند به عرضه مسکن و جلوگیری از سوداگری کمک کند، گفت: قطعاً این دو اهرم می‌تواند در ثبات قیمت مسکن و عرضه آن کمک کند، اما به هر حال مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌اند که این اقدام را انجام خواهند داد.

    وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود، چند سال از وعده راه‌اندازی سامانه املاک می‌گذرد، اما هنوز خبری از آن نیست، گفت: وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌کنند که راه‌اندازی سامانه ملی املاک در دستورکار و برنامه است، اما ظاهراً همت و علاقه‌ای برای راه‌اندازی آن ندارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی