عصر بازار

همکاری ایران و ILO‌ بعد از ۴۰ سال؛

تشریح دستاوردهای اجلاس ۲۰۱۸ سازمان بین‌المللی کار

عصر اعتبار- نماینده اعزامی کارگران به سازمان جهانی کار با تشریح دستاوردهای سفر به یکصد و هفتمین اجلاس سازمان جهانی کار، از همکاری ایران و ILO بعد از ۴۰ سال و ارائه بسته پیشنهادی این سازمان در چهار محور طبقه‌بندی شده خبر داد.

تشریح دستاوردهای اجلاس ۲۰۱۸ سازمان بین‌المللی کار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ابوالفضل فتح الهی به سفر هیات نمایندگان سازمان جهانی کار به ایران یک ماه قبل از اعزام به اجلاس ILO اشاره کرد و گفت: پیش از سفر به ژنو و شرکت در نشست سازمان جهانی کار، هیاتی از نمایندگان گروه کارفرمایی، کارگری و دولتی سازمان ILO به ایران آمدند و در دیداری که با همدیگر داشتیم خواسته‌های خود را مطرح کردیم که از جمله آنها تقویت تشکل‌ها و استقلال سازمان‌های کارگری بود.

    وی ادامه داد: آن‌ها هم تمایل و علاقه‌مندی خود را برای گسترش همکاری میان ایران و سازمان جهانی کار ابراز و اعلام کردند که زمینه‌های همکاری مشترک باید بیش از پیش اتفاق بیفتد و در بازگشت تاکید کردند که پیش نویس مربوطه را تدوین و تکمیل و جهت اجرای آن به دولت ایران ارائه می‌کنند.

    رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران افزود: در جریان سفر به یکصد و هفتمین اجلاس سازمان جهانی کار، در کنار موضوعات اصلی اجلاس نظیر منع آزار و اذیت در محیط‌های کار، ملاقات‌هایی با گروه‌های همتای خود داشتیم و تصمیماتی گرفته شد اما اصلی‌ترین دستاورد اجلاس، بسته پیشنهادی هیات نمایندگان ILO در سفر اخیر به ایران بود که به ما ارائه شد.

    او با اشاره به تنظیم پیش‌نویس مربوطه در چهار محور اظهار کرد: محور اول ارتقای گفت‌وگوهای اجتماعی است و با توجه به ظرفیت کارگران و کارفرمایان در ایران و برآیند آن در محورهای مختلف، مقرر شد تا بین تشکل‌ها و سازمان‌های کارگری و کارفرمایی انتقال دانش و ابزارهای لازم از طریق دو دپارتمان سازمان جهانی کار اتفاق بیفتد.

    نماینده اعزامی کارگران به یکصد و هفتمین اجلاس ILO، اضافه کرد: محور دوم ارتقای سه جانبه‌گرایی در همه ابعاد و زمینه‌ها اعم از وضع قوانین کار، اصلاح قانون کار و تمام مواردی است که با تولید و کارگران موضوعیت دارد و در این راستا مصمم هستند که شرایط الحاق ایران به مقاوله‌نامه‌های 87 (آزادی تشکل‌ها) ، 98 ( مذاکره دسته‌ جمعی) و 144(سه جانبه گرایی) را فراهم و ارتقای سه‌جانبه‌گرایی را از طریق دپارتمان "حاکمیت و سه جانبه گرایی" پیگیری کنند.

    وی از اقتصاد مقاومتی به عنوان محور سوم نام برد و افزود: با توجه به شرایط اقتصاد ما پیشنهاد آن‌ها اتکا به اقتصاد مقاومتی بود و به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین گزینه برای برون رفت از شرایط حال اقتصاد ما اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی است، به همین منظور تلاش می‌کنند تا بستر احیای بنگاه‌های اقتصادی و نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی را در ایران فراهم کنند و دپارتمانی در سازمان جهانی کار مسئولیت پیگیری و رسیدگی به این محور را برعهده دارد.

    رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران محور چهارم را آموزش و تبادل بهترین تجارب بین المللی در زمینه اشتغال جوانان، کار کودک، مهاجرت، کار شایسته و حمایت‌های اجتماعی عنوان کرد.

    به گفته نماینده اعزامی کارگران در اجلاس ILO، بسته پیشنهادی سازمان جهانی کار که بر اساس خواسته‌های نمایندگان کارگری در چهار محور طبقه‌بندی شده، به عنوان پیش زمینه همکاری میان ایران و این سازمان پس از 40 سال و برای اولین بار است که ارائه می‌شود و قرار است در یک چارچوب زمانی و بازه سه ساله به اجرا درآید تا نقاط قوت و ضعف، نتایج و برآیندهای حاصل از اجرای آن در ایران مورد ارزیابی قرار گیرد.

    فتح‌الهی درباره اجرای پیش‌نویس مربوطه نیز یادآور شد: پس از تکمیل پیش‌نویس مربوطه، هیات نمایندگان سازمان جهانی کار برای اجرای آن به ایران سفر کرده و مسیر دستیابی به همکاری پایدار را به شکل سه‌جانبه دنبال خواهند کرد.

    یکصد و هفتمین اجلاس سازمان جهانی کار (ILO)، هفتم تا 18 خرداد برگزار شد و نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت برای شرکت در این اجلاس، عازم ژنو سوییس شدند. مهمترین محورهای یکصد و هفتمین کنفرانس سازمان بین‌المللی کار، پایان بخشیدن به خشونت و آزار و اذیت در دنیای کار، سه جانبه‌گرایی، گفت‌وگوی اجتماعی و همکاری‌های موثر توسعه‌ای در حمایت از اهداف توسعه پایدار بود. اجلاس سازمان جهانی کار مهمترین رویداد بین‌المللی در حوزه کار به شمار می‌رود که همه ساله با حضور 187 کشور عضو در ژنو برگزار می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی