عصر بازار

رییس اداره کل تسهیلات تبصره ای بانک مسکن تشریح کرد:

تامین مالی پروژه های مسکن مهر پردیس به موقع و بیش از حد متعارف انجام شده است

عصر اعتبار- عدم شفافیت در مواجهه برخی مسولان طرح مسکن مهر با عوامل و پیمانکاران این نوع پروژه ها در برخی شهرها باعث یک «تحریک نابجا» در شهر جدید پردیس شد.

تامین مالی پروژه های مسکن مهر پردیس به موقع و بیش از حد متعارف انجام شده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، برخی پیمانکاران مسکن مهر شهر جدید پردیس تحت تاثیر عدم اطلاع از اقداماتی که تا کنون در حوزه تامین مالی پروژه های مسکن مهر شهر جدید پردیس اتفاق افتاده، دچار این تصور شده اند که بانک مسکن در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن مهر ، با کندی یا تاخیر مواجه است. اما آمار رسمی از عملکرد بانک مسکن، ضمن پاسخ به این تصور نادرست، «پرداخت تسهیلات بیش از حد متعارف» را نشان می دهد.

    در این میان، یکسری اخبار نیز باعث طرح یکسری گلایه ها شده است؛ هر چند پیمانکاران سازنده مسکن مهر نیز همچون سایر افراد حقیقی و حقوقی فعال در طرح مسکن مهر ، به دنبال ساخت و تکمیل سریع این واحدها و تحویل آن به متقاضیان هستند اما پمپاژ شایعات بعضاً باعث سوءبرداشت عوامل ساخت می شود.

    این در حالی است که مطابق اطلاعات آماری و مستندات اداره کل تسهیلات تبصرهای بانک مسکن، در حال حاضر میزان پرداخت تسهیلات مسکن مهر توسط بانک مسکن در شهر جدید پردیس، بیشتر از میزان پیشرفت فیزیکی پروژههای مسکن مهر در این شهر است.
    طبق ضوابط مصوب بالادست، تسهیلات ساخت مسکن مهر باید متناسب با میزان پیشرفت فیزیکی پروژهها به پیمانکاران سازنده پرداخت شود.

    ندا کسری کرمانشاهی، رییس اداره کل تسهیلات تبصره ای بانک مسکن در این باره به پایگاه خبری بانک مسکن اعلام کرد: هم اکنون میزان پیشرفت فیزیکی پروژههای مسکن مهر در شهر جدید پردیس کمتر از 70 درصد است اما 88 درصد از تسهیلات در تعهد بانک مسکن برای پرداخت به سازنده های مسکن مهر شهر جدید پردیس به این سازنده ها پرداخت شده است.

    کرمانشاهی با مقایسه میزان پیشرفت فیزیکی مسکن مهر پردیس و میزان تسهیلات پرداخت شده از طرف بانک مسکن تاکید کرد: حجم پرداخت تسهیلات مسکن مهر در شهر جدید پردیس بیش از حد متعارف پرداخت شده است. حد متعارف فعلاً حداکثر 70 درصد است در حالیکه پرداختی، نزدیک به 90 درصد است.

    رییس اداره کل تسهیلات تبصره ای بانک مسکن افزود: بانک مسکن بر اساس قراردادهای منعقد شده با پیمانکاران مسکن مهر ، پرداخت تسهیلات برای ساخت 81 هزار و 824 واحد مسکونی مهر در شهر جدید پردیس را در تعهد خود دارد. این تعداد قرارداد معادل 2 هزار و 914 میلیارد و 700 میلیون تومان است که تا کنون 2 هزار و 558 میلیارد و 600 میلیون تومان از این تسهیلات، به سازنده ها پرداخت شده است.

    کرمانشاهی با بیان اینکه بانک مسکن همواره پشتیبان اصلی پیمانکاران و متقاضیان مسکن مهر بوده است گفت: همه امکانات و منابع بانک مسکن در خدمت تامین مالی به موقع باقیمانده پروژه های مسکن مهر قرار دارد و عملکرد بانک طی سنوات گذشته عدم تاخیر یا بدعهدی در پرداخت این تسهیلات را تایید میکند.

    رییس اداره کل تسهیلات تبصره ای بانک مسکن در عین حال گفت: پروژه های مسکن مهر از سه محل تامین مالی میشود. این سه محل شامل تسهیلات بانکی، آورده نقدی متقاضیان و همچنین آورده پیمانکاران مسکن مهر است. بنابراین، چنانچه هر کدام از دو محل دیگر تامین مالی (غیر از تسهیلات بانکی)، به موقع اقدامات لازم برای شارژ مالی پروژه های مسکن مهر را انجام ندهد، کل پروژه با مشکل روبرو خواهد شد. اطلاعات مربوط به میزان پرداخت تسهیلات مسکن مهر در شهر جدید پردیس مشخص می کند تامین مالی از محل تسهیلات بانک مسکن، به موقع و بیشتر از حد متعارف صورت گرفته است.

    بنابراین لازم است اطلاعات مربوط به آنچه از محل آورده متقاضیان، در اختیار پیمانکاران سازنده قرار گرفته است نیز اعلام شود تا در یک فضای شفاف، بتوان درباره مشکلات و راهکارهای عبور از آنها، چاره جویی کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی