عصر بازار

فرار سرمایه از اندونزی و هند به دنبال تضعیف ارزهای ملی این کشورها

عصر اعتبار- تضعیف واحدهای پولی کشورهای نوظهور، بسیاری از ثروتمندان این کشورها را به فکر خروج سرمایه خود به کشورهای امن تر انداخته است.

فرار سرمایه از اندونزی و هند به دنبال تضعیف ارزهای ملی این کشورها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، پری وارجیو- رئیس بانک مرکزی اندونزی – اعلام کرد اجبار صادرکنندگان به تبدیل دارایی‌های ارزی خود به ارز ملی در حال حاضر مد نظر قانون گذاران نیست. این سیاست توسط بسیاری از همسایگان این کشور نظیر مالزی دنبال می‌شود که از سال 2016، صادرکنندگان را مجبور کرده است 75 درصد درآمد ارزی خود را به رینگت تبدیل کنند.

    با این حال  تاثیر سیاست‌های سخت گیرانه ارزی بر اقتصاد اندونزی بیشتر خواهد بود چرا که این کشور بر خلاف همسایگانش با کسری حساب جاری مواجه است. به علاوه سرمایه‌گذاران خارجی 40 درصد کل اوراق قرضه دولتی را در اختیار دارند و در نتیجه سیاست های ارزی سخت گیرانه باعث خروج سرمایه هنگفتی از بازارها خواهد شد.

    از سوی دیگر فوربس اعلام کرده است شمار ثروتمندان هندی که از زمان سقوط ارزش روپیه، سرمایه خود را به قبرس منتقل و تابعیت این کشور را دریافت می کنند رو به افزایش است.

    ساراندرا هیراناندانی- بنیان گذار گروه هیراناندانی و یکی از ثروتمندترین افراد هند- که اخیرا به قبرس مهاجرت کرده است دلیل خود را چنین بیان می کند: سهولت در کسب و کار. وی می افزاید: اگر فرصت صحبت با نخست وزیر را داشتم از او می‌خواستم کاری برای بهبود و سهولت سیاست‌های مختلف انجام دهد.

    از زمان کاهش ارزش روپیه و افزایش فرار سرمایه داران هندی به قبرس، این کشور اکنون به اندازه امارات و انگلیس، میزبان ثروتمندان هندی شده است.

    روپیه هند که ارزش آن در برابر دلار، سال گذشته 6.75 درصد افزایش یافته بود از زمان آغاز سال 2018 روندی عموما نزولی داشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی