عصر بازار

۳ نشست پولی آینده بازار جهانی ارز را رقم خواهند زد؛

شرط بزرگ برای طلا

عصر اعتبار- بازار بزرگ طلای لندن (LMBA) استانداردهای جدیدی برای پالایشگران و معدنچیان معرفی کرد. براساس این چالش، داده‌های مربوط به رعایت مولفه‌های زیست‌محیطی مانند مصرف انرژی، آلودگی، مصرف آب، انتشار گاز کربن و همچنین بهداشت و ایمنی لازمه ادامه فعالیت شرکت‌ها در این بازار خواهد بود.

شرط بزرگ برای طلا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، همچنین اثبات اخلاقی بودن پروسه تولید نیز از ملزومات آتی برای فعالیت در بزرگ‌ترین بازار نقدی طلا درجهان است. اقدامات بازار لندن منجر به بروز یک تهدید جدی برای بازار طلا خواهد شد. ریسک مهاجرت تولیدکنندگان به صنعت استخراج سوخت‌های فسیلی می‌تواند زمینه‌ساز نوسانات شدیدی در بازار جهانی فلز زرد شود.
    کمپین محیط‌زیستی در بازار طلا

    بزرگ‌ترین تولیدکنندگان طلا در سطح جهان با یک چالش جدید از سوی یکی از 3 بازار غول‌پیکر دنیا مواجه شده‌اند. آنها برای ادامه فعالیت در بازار لندن باید یک شرط جدید را بپذیرند. در آینده نزدیک تنها تولیدکنندگانی قادر به انجام معاملات خود در بازار بزرگ طلای لندن یا LMBA خواهند بود که مدارک رسمی مبنی بر ضمانت «اعتبار سبز»شان را ارائه دهند. بازار طلای کهنه‌کار لندن که البته با نام‌های دیگر و ترکیب شرکت‌های مختلف در دهه‌های اخیر همراه شده است، در مجموع، سالانه بالغ بر 5‌هزار و 500 میلیارد دلار معامله طلایی را در خود می‌گنجاند. چنین بازار وسیعی برای بسیاری از تولیدکنندگان طلا غیرقابل چشم‌پوشی است. طبق استانداردهای جدید که از سوی انجمن بازار طلای لندن معرفی شده است، پالایشگران و معدنچیان باید داده‌های مربوط به طیف وسیعی از استانداردهای زیست‌محیطی شامل مصرف انرژی، آلودگی، مصرف آب، انتشار کربن و همچنین بهداشت و ایمنی را به‌طور منظم ارائه دهند. اگر معدنچیان و پالایشگران بزرگ دستورالعمل‌های جدیدی که از ماه ژانویه سال آینده میلادی کلید می‌خورند را رعایت نکنند، آنها به‌مرور از لیست تحویل کالا LMBA کنار گذاشته شده و حق معامله در بازار بزرگ اروپا و جهان را از دست خواهند داد. تاکنون لیستی شامل 70 پرونده از پالایشی‌های تاییدشده در بازار طلا ثبت شده است که در مجموع، 90‌درصد از تولیدات طلا را در سطح جهان به خود اختصاص می‌دهند.

    اقدام بازار لندن با استفاده از چالش اعتبار سبزبه این معنی است که سرمایه‌گذاران و بانک‌ها در حال رویارویی با تاثیرات زیست‌محیطی بر پرتفوی خود هستند. در عین حال، مصرف‌کنندگان فلزات گرانبها به‌طور فزاینده‌ای می‌خواهند بدانند دارایی پرارزش آنها از چه طریقی استخراج و فرآوری شده و به‌دست آنها می‌رسد. هرچند بازار دارایی‌های لوکس و گرانبها کمتر به مولفه‌های اخلاقی واکنش نشان داده‌اند؛ اما براساس گزارش دیده‌بان حقوق‌بشر، چند دهه تلاش برای از بین بردن مفهوم «سنگ‌های کثیف» از این دارایی‌ها، بیش از آنکه تولیدکنندگان برای آن اهمیتی قائل باشند، این مصرف‌کنندگان هستند که مایل به اطلاع از منبع دارایی‌های فروشندگان شده‌اند تا نسبت به فرآیند تولید اخلاقی اطمینان‌خاطر پیدا کنند. «سنگ‌های کثیف» یا «الماس‌های خونین» اصطلاحی است در رابطه با تجارت الماس یا سایر اقلام قیمتی که در مناطق جنگی یا اردوگاه‌های کار اجباری استخراج شده و در نهایت به فروش می‌رسند.

    کمپین اخلاقی که از عدم خرید این نوع از دارایی‌های گرانبها پشتیبانی می‌کند، بازار طلا را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است. تولیدکنندگان علاوه‌بر گواهی اعتبار سبز، باید اطمینان لازم را در خصوص فرآیند تولید خود ارائه دهند که شامل اثبات عدم آلودگی به پولشویی، تامین مالی تروریسم، نقض حقوق بشر، استفاده از کودکان کار و مسائل مربوط به درگیری‌های نظامی است، می‌شود. بورس فلزات لندن نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز تجاری جهان در حوزه فلزات صنعتی مانند مس و آلومینیوم، ظرف چند هفته آینده دستورالعمل‌های مربوط به تامین منابع مخصوص خود را معرفی و اعمال خواهد کرد. نزدیک به 300 میلیارد دلار طلای فیزیکی در مخازن ذخیره لندن وجود دارد که دومین محل نگهداری فلز زرد از لحاظ حجم و ارزش در دنیا محسوب می‌شود. پروسه‌ای که بورس لندن در پیش گرفته است با یک تهدید جدی برای بازار طلا همراه خواهد بود؛ ریسک مهاجرت تولیدکنندگان به صنعت استخراج سوخت‌های فسیلی می‌تواند زمینه‌ساز نوسانات شدیدی در بازار جهانی فلز زرد شود.
    نشست 3 بانک‌ مرکزی

    فدرال‌رزرو آمریکا، نهاد پولی اروپا و بانک ژاپن نشست‌های پولی خود را برگزار می‌کنند. فدرال‌رزرو با احتمال زیادی نرخ بهره را 25صدم درصد افزایش خواهد داد تا نرخ 2درصدی به هدف بانکی در کوتاه‌مدت مبدل شود. انتظار می‌رود، بانک مرکزی اروپا برنامه مدونی در خصوص شیوه و زمان‌بندی پایان‌دهی به بسته خرید اوراق ارائه دهد. در این صورت، رشد نرخ بهره در ناحیه یورو از سال 2019 میلادی شتاب خواهد گرفت. بانک ژاپن نیز پس از تغییر مقررات مهاجرتی خود برای جذب نیروی کار جوان، درصدد رساندن نرخ تورم به هدف 2 درصدی است و ظرف هفته‌های اخیر چرخش محسوسی به خود نخواهد گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی