عصر بازار

بانک‌های بزرگ هند‌ پرداخت پول نفت ایران را متوقف کردند

عصر اعتبار- در پی اعلام آمریکا برای اعمال مجدد تحریم‌های نفتی علیه ایران، بانک‌های بزرگ هندی پرداخت پول نفت وارداتی از ایران را متوقف کردند.

بانک‌های بزرگ هند‌ پرداخت پول نفت ایران را متوقف کردند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، ای‌تی‌شارما مدیر امور مالی شرکت نفت هند امروز اعلام کرد پس از آنکه یک بانک دولتی هندی به پالایشگاه‌های هندی اعلام کرده است از ماه نوامبر به بعد پرداخت پول نفت وارداتی از ایران را متوقف می‌کند، واردات نفت از ایران به هند از اواخر ماه آگوست کاهش خواهد یافت.

    بانک اس‌بی‌آی هند بزرگترین بانک هند محسوب شده و دلیل این اقدام، اعلام دولت آمریکا مبنی بر اعمال دوباره تحریم‌های نفتی علیه ایران اعلام شده است.

    شارما تأکید کرد: از اواخر ماه آگوست بارگیری محموله‌های نفتی از ایران به مقصد هند کاهش خواهد یافت مگر اینکه مکانیزم پرداخت جدیدی ایجاد شود؛ اگرچه دهلی‌نو واردات نفت از ایران را در سال 2017 به دلیل مناقشه بر سر طرح توسعه میدان گازی فرزاد ب کاهش داد، اما ایران همچنان سومین کشور تأمین کننده نفت هند محسوب می‌شود.

    در سال مالی 2017-2018 ایران به طور متوسط 458 هزار بشکه در روز به هند نفت صادر کرده است و معادل 10 درصد نفت مورد نیاز این کشور را تأمین کرده است.

    شرکت نفت هند ‌پیش‌تر گفته بود: برای جبران کاهش واردات نفت از ایران به سراغ دیگر تولیدکنندگان نفت در خاورمیانه خواهد رفت.

    در حال حاضر پالایشگاه‌های نفت هند از مسیر بانک اس‌بی‌آی هند و ای‌آی‌اچ آلمان برای پرداخت پول نفت ایران به یورو استفاده می‌کنند.

    منابع آگاه اعلام کردند: شرکت پالایشگاهی ریلاینس هند نیز که دارنده بزرگترین مجموعه پالایشگاهی جهان است قصد دارد واردات نفت از ایران را متوقف کند، شرکت نایارا انرژی که زیرنظر شرکت روس‌نفت روسیه است نیز اعلام کرده است که واردات نفت از ایران را در ماه جاری کاهش خواهد داد.

    البته هند اعلام کرده است که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی نمی‌کند و جزو معدود کشورهایی بود که در دوره قبلی تحریم‌های نفتی علیه ایران به مبادله با این کشور ادامه داد.

    یا وجود این موضع دولت هند، شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ هندی که به نظام بانکی آمریکا متصل هستند ممکن است با مشکل مواجه شوند؛ البته برخی کارشناسان بر این باورند این احتمال وجود دارد که ایران با ارائه مشوق‌ها و تخفیف‌های جدید، شرکت‌های هندی را به ادامه خرید نفت از ایران ترغیب کنند.

    هم‌اکنون ایران به شرکت‌های هندی اجازه داده است پول نفت وارداتی را طی مدت دو ماه پرداخت کنند، که البته این احتمال وجود دارد هندی‌ها به جای این زمان، از ایران تخفیف بگیرند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی