عصر بازار

سقوط از مرزهای روانی در دو بازار؛

دو قطبی انتظارات معامله‌گران سکه

عصر اعتبار- روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی از دو کانال مهم عقب‌نشینی کرد تا برخی از بازیگران بازار از احتمال افت بیشتر این فلز گرانبها سخن بگویند.

دو قطبی انتظارات معامله‌گران سکه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پاشگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در ششمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی 125 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با نزول از دو کانال 2 میلیون و 500 و 2 میلیون و 400 هزار تومان روی قیمت 2 میلیون و 395 هزار تومان قرار گرفت. بیشتر معامله‌گران فنی بازار باور داشتند، در صورتی که سکه بتواند خود را نزدیک کانال 2 میلیون و 500 هزار تومانی نگه دارد، در روزهای آینده شانس تکرار ثبت رکوردهای افزایشی را خواهد داشت؛ ولی نزول شدید آن در روز آخر هفته انتظارات کاهشی را در بازار فعال‌تر کرد. در حالی که عده‌ای از معامله‌گران افت روز پنج‌شنبه را اصلاح طبیعی قیمت پس از چند روز افزایش دانسته بودند، عده دیگری از فعالان عوامل دیگری را در بالا رفتن شدت افت فلز گرانبهای داخلی موثر دانستند. گروهی اعلام خبر بازارسازی برای اوراق گواهی پیش‌فروش سکه را در کاهشی شدن انتظارات معامله‌گران برجسته کردند، حال آنکه عده دیگری بیشتر به نزول قیمت دلار در بازار غیررسمی آزاد اشاره کردند. در روزی که سکه از دو مرز روانی پایین‌تر رفت، دلار نیز در بازاد آزاد نتوانست مرز 7 هزار تومانی را حفظ کند. به گفته برخی فعالان، دلار در معاملات دلالان در حجم عمده در ساعات انتهایی روز پنج‌شنبه در محدوده 6 هزار و 970 تومان معامله می‌شد. به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، معامله‌گران که در روزهای ابتدایی هفته خریدهای زیادی را صورت داده بودند، به یکباره در موقعیت فروش قرار گرفتند و قیمت را در مسیر کاهشی قرار دادند. نکته مهم در مورد روند دلار و سکه بالا رفتن دامنه نوسانات بود. همچنین روز پنج‌شنبه، ارزش دلار در شهرهای مرزی پایین‌تر رفت. به گفته فعالان، با تغییر روند بازار، فروشندگان دست بالا را در بازار داشتند.

    پس از افت سنگین سکه تمام بهار آزادی در روز آخر هفته، یک دو قطبی در مورد روند آینده این فلز گرانبها در بازار شکل گرفته است. گروهی از سکه بازان باور دارند، هفته جاری بازار نوسانات کاهشی انتهای هفته گذشته را ادامه خواهد داد. این دسته استراتژی جدید سیاست‌گذار مبنی‌بر امکان خرید و فروش اوراق پیش‌فروش سکه در کنار نزول بهای اونس در بازارهای جهانی به زیر محدوده هزار و 280 دلار را دو عاملی دانستند که می‌تواند قیمت سکه را نزولی‌تر کند. عده دیگری همچنان بیشتر بر موقعیت فنی سکه تاکید دارند و عنوان کردند، رفتن به زیر دو مرز روانی در انتهای هفته نشانه‌ای از نبود تمایل معامله‌گران برای نگهداری سکه بوده است. این دسته همچنان عنوان می‌کنند با وجود افت حباب سکه در روز آخر، ارزش بازاری این فلز گرانبها همچنان 100 هزار تومان از ارزش ذاتی آن بیشتر است. این عده بر این اساس پیش‌بینی می‌کنند که قیمت سکه در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد در مقطعی به سوی ابتدای کانال 2 میلیون و 300 هزار تومان حرکت خواهد کرد تا حباب قیمت آن رو به تخلیه برود.

    در حالی که یک قطب از معامله‌گران بازار انتظار ادامه افت سکه را دارند، گروه دیگری از معامله‌گران به افزایش قیمت دل بسته‌اند. آنها عنوان کردند، بیشتر معامله‌گران جهانی انتظار دارند بهای اونس در هفته جاری افت خاصی را تجربه نکند و همین موضوع می‌تواند از قیمت سکه در بازار داخلی حمایت کند. در کنار این، آنها تصور می‌کنند، اصلاح قیمتی روز پنج‌شنبه موقت بوده است. از نظر آنها، معامله‌گران پس از این افت خود را آماده می‌کنند که در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید کنند. بخشی از این دست معامله‌گران عنوان کرده‌اند، اتفاق خاصی نیفتاده است که جهت انتظار در میان معامله‌گران تغییر کرده باشد. از آن سو، این دسته از سکه‌بازان انتظار دارند که دلار نیز در هفته جاری بار دیگر به سوی قیمت‌های بالاتر حرکت کند. از نظر آنها در صورتی که دلار بتواند به بالای مرز 7 هزار تومانی بازگردد، خریداران به بازار سکه باز خواهند گشت.
    ضرب سکه گرفته شد

    سکه که در روزهای ابتدایی هفته در مسیر افزایشی قرار گرفته بود، در آخرین روز هفته با افت مواجه شد. موج اول افزایشی سکه از همان شنبه هفته گذشته آغاز شد. در نوزدهمین روز خردادماه، سکه 80 هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت 2 میلیون و 310 هزار تومان رسید. شیب افزایش قیمت سکه در روز دوم هفته تندتر شد. یکشنبه گذشته، سکه 155 هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و روی عدد 2 میلیون و 465 هزار تومان قرار گرفت. سکه در 5 سال گذشته چنین رشد روزانه‌ای را تجربه نکرده بود و آخرین بار در اواخر سال 91 میزان رشد روزانه این فلز گرانبها از 150 هزار تومان فراتر رفته بود. روز دوشنبه اولین کاهش فلز گرانبهای داخلی رقم خورد. در این روز سکه با 25 هزار تومان کاهش به قیمت 2 میلیون و 440 هزار تومان رسید. پس از این افت، موج دوم افزایشی فلز گرانبهای داخلی از روز سه‌شنبه آغاز شد. در چهارمین روز هفته گذشته، سکه 57 هزار تومان رشد کرد و روی عدد 2 میلیون و 497 هزار تومان قرار گرفت. روز چهارشنبه، سکه تمام بهار آزادی به آستانه مرز 2 میلیون و 600 هزار تومانی رفت. با نزدیک شدن به این نقطه، فروش در معاملات فلز گرانبهای داخلی بالا رفت و به یکباره سکه تا کانال 2 میلیون و 520 هزار تومان عقب‌نشینی کرد. برخی این اصلاح قیمتی را نشانه‌ای از برخورد سکه به سقف در نظر گرفتند؛ همان‌طور که این عده انتظار داشتند، قیمت فلز گرانبهای داخلی در روز پنج‌شنبه با موج فروش بیشتری مواجه شد تا یک رکورد کاهشی در این بازار به ثبت برسد. در ششمین روز هفته گذشته، سکه 125 هزار تومان افت را به ثبت رساند و به بهای 2 میلیون و 395 هزار تومان رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی