عصر بازار

چشم‌انداز پولی، یورو را برخلاف دلار نزولی کرد؛

امید طلا به تشدید جنگ تجاری

عصر اعتبار- طلا سراسر هفته گذشته در محدوده باریکی حرکت می‌کرد که به دلیل نااطمینانی بازارها نسبت به بهبود یا تشدید تنش‌های مربوط به جنگ تجاری و نتایج نشست‌های پولی در آمریکا، اروپا و ژاپن بود. در واقع، توجه و انتظار سرمایه‌گذاران بازارها به روند حرکت شاخص دلار و تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا معطوف شده بود؛ اما در انتهای هفته که نشست بانک‌های مرکزی یکی پس از دیگری برگزار شد، سیگنال‌های قدرتمندی به بازارها جهت دادند.

امید طلا به تشدید جنگ تجاری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، از سوی دیگر اعمال تعرفه‌های دوطرفه و تلافی‌جویانه چین و آمریکا نیز به‌صورت رسمی از 18 روز دیگر اعمال می‌شوند. فدرال رزرو با افزایش 25صدم درصدی نرخ بهره هدف آمریکا، بانک مرکزی اروپا با تمدید مهلت انقضای برنامه خرید اوراق خود و همچنین تعلیق رشد نرخ بهره تا تابستان سال 2019 میلادی، از تناقض پولی میان این دو نهاد حکایت داشت. نتیجه این تمایز رویکرد، شاخص دلار را به سقف سال‌جاری میلادی سوق داد؛ اما یورو که با عقب‌نشینی محتاطانه مواجه شده بود، به شدت تضعیف شد. یورو بدترین روز در طول 2 سال اخیر را تجربه کرد. طلای جهانی نیز به همین دلیل، تحت فشار شدیدی از سوی شاخص دلار قرار گرفت.
    خوشبینی کارشناسان به اونس

    تحلیلگران باسابقه وال‌استریت و خرده‌فروشان فعال مین‌استریت در پیش‌بینی‌های خود، افزایش قیمت فلز زرد در هفته جاری را پیش‌بینی کرده‌اند. هر 2 دسته از کارشناسان با اکثریت 63 درصدی آرای افزایشی به طلا دادند.در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان بازار وال‌استریت 16 نفر شرکت کردند که از میان آنها 10 نفر معادل 63 درصد افزایش قیمت طلا و چهار نفر یا 25 درصد افت قیمت فلز گرانبها در هفته جاری را پیش‌بینی کردند. همچنین 3 نفر معادل 12 درصد هم انتظار داشتند قیمت اونس نوسان چندانی را در هفته آینده ثبت نکند.در این بین، 1081 نفر از سرمایه‌گذاران خرد در نظرسنجی آنلاین کیتکو شرکت کردند که از میان آنها 683 نفر معادل 63 درصد افزایش قیمت طلا ، 306 نفر یا 28 درصد کاهش قیمت آن را پیش‌بینی کردند و 95 نفر یا 9 درصد اعتقاد داشتند میزان نوسان قیمت طلا بسیار ناچیز است.در نظرسنجی هفته گذشته کیتکونیوز از کارشناسان بازار وال‌استریت 17 نفر شرکت کردند که از میان آنها 10 نفر معادل 59 درصد افزایش قیمت طلا و چهار نفر یا 24 درصد افت قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کردند و 3 نفر معادل 18 درصد هم انتظار داشتند قیمت طلا نوسان چندانی را در هفته آینده ثبت نکند.
    شانس مجدد فلز زرد

    آنچه می‌توان به‌عنوان شانس صعود مجدد برای فلز زرد در نظر گرفت، احتمال افزایش انتظارات تورمی همزمان با بروز محتمل بدبینی فعالان بازار نسبت به اختلاف بین سیاست‌های پولی و نرخ بهره آمریکا و اروپا است که می‌تواند موجب تقویت قیمت جهانی طلا ظرف ماه‌های آینده شود. از یکسو، ریسک ناشی از تشدید تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین و کاهش ارزش دلار می‌تواند عوامل مهمی برای افزایش قیمت جهانی طلا در بلندمدت باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی