عصر بازار

عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس مطرح کرد:

اما و اگر های تعیین نرخ سود جدید بانکی

عصر اعتبار- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید دارد اگر نقدینگی روال طبیعی را طی نکند دولت باید با افزایش نرخ سود بانکی نقدینگی را به سمت بانک ها و رونق تولید هدایت کند.

اما و اگر های تعیین نرخ سود جدید بانکی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعبتار» به نقل از خانه ملت، مهرداد بائوج لاهوتی با اشاره به بررسی شرایط تعیین نرخ سود جدید بانکی از سوی بانک مرکزی، اظهار داشت: بانک مرکزی برای تغییر نرخ سود بانکی باید از طریق شورای پول و اعتبار اقدام کند با این حساب بانک مرکزی مستقل و به تنهایی نمی تواند در این زمینه تصمیم گیری کند.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به یکی از وظایف بانک مرکزی، بیان داشت: بانک مرکزی وظیفه دارد نقدینگی در جامعه را هدایت کند تا برای جامعه ایجاد مشکل نشود برای این کار نیز می تواند از ابزار نرخ سود بانکی استفاده کند.

    نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: در این روند اگر نقدینگی در جامعه روال طبیعی خود را طی کند، بانک مرکزی با کاهش نرخ سود بانکی می تواند نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند؛ اما اگر نقدینگی  به مسیر مناسبی هدایت نشود، کاهش نرخ سود بانکی سیاست گذاری صحیحی نیست.

    وی با بیان  اینکه  دولت در زمینه جذب نقدینگی موفق عمل نکرده است، گفت: با توجه به فضای روانی که در جامعه وجود دارد، نقدینگی به سمت ارز و سکه رفته است. در جریان التهابات بازار سکه مشخص شد که تعداد معدودی متقاضی سکه بودند  این موضوع از وجود نقدینگی های سرگردان در جامعه حکایت دارد. دولت  باید با سیاست گذاری و تعیین نرخ سود بانکی نقدینگی را به سمت بانک ها و تولید هدایت کرد.

    این نماینده مجلس تاکید کرد: فضای جامعه این استنباط را می رساند که دولت نمی تواند در فاصله زمان کوتاهی نقدینگی را هدایت کند بنابراین با سیاست افزایش نرخ سود بانکی باید نقدینگی را  از  بانک ها جمع آوری کند.

    لاهوتی در ادامه  با اشاره به اینکه  معدود کسانی هستند که بیشتر  سکه های توزیع شده اخیر را خریداری کرده اند، بیان داشت: وقتی افراد به سمت خرید سکه می روند حاکی از آن است که برای این پول ها برنامه ای وجود ندارد و از طرفی صاحبان سرمایه از ترس کاهش ارزش پول شان به سمت بازار ارز، طلا، سکه و مسکن می روند.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم هدایت نقدینگی به سمت نیاز جامعه، گفت: هنر دولت باید این باشد که حداکثر استفاده از نقدینگی را برای رفع نیازهای جامعه ببرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی