عصر بازار

اوراق سکه کاملا در حکم فیزیک سکه

عصر اعتبار- راهکار جدید بانک مرکزی در ارائه سکه‌های پیش فروش شده به گونه ایست که اوراق سکه کاملا در حکم فیزیک سکه بوده و هر کسی مایل باشد می‌تواند آن را دریافت کند.

اوراق سکه کاملا در حکم فیزیک سکه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان ، در جهت اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز و متعادل کردن بازار سکه به عنوان بازار موازی با ارز اواخر فروردین ماه شرایط جدید پیش فروش سکه در بازه زمانی یک ماهه تا دوساله با نرخ یک میلیون و 160 هزار تومان تا یک میلیون و 590 هزار تومان برای سرمایه گذاران فراهم شد.

    بعد از متوقف شدن تدریجی پیش‌فروش سکه در سررسید‌های مختلف، در نهایت بانک مرکزی در اواسط اردیبهشت ماه سال جاری به طور کامل پیش‌فروش سکه را متوقف کرد.

    پیش فروش سکه به گونه‌ای بود که متقاضی بدون محدودیت در تعداد و با نرخ قطعی در هفت سررسید می‌توانست پیش فروش را انجام دهد به طوریکه حدود هفت میلیون و 600 هزار قطعه سکه در این مدت ثبت نام شد و با مجموع سکه‌های حراج شده، بانک مرکزی نزدیک به هشت میلیون سکه را به متقاضیان فروخت.

    این درحالی است که روز گذشته قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تعداد سکه‌های پیش فروش شده گفت: پنجاه نفر، پنج درصد سکه‌های پیش فروش شده را در اختیار دارند و هر‌سکه‌ای یک‌میلیون سود دارد.

    بعد از فروش این تعداد سکه و آغاز تحویل سکه‌های پیش فروش شده در موعد‌های تعیین شده همچنان قیمت سکه روند افزایشی خود را حفظ کرد به طوری که برخی کارشناسان معتقد بودند که طرح پیش فروش سکه در از بین بردن قیمت‌های کاذب و ایجاد تعادل در بازار سکه تاثیر چندانی نداشته است.

    لازم به ذکر است که براساس تعهد بانک مرکزی باید تمام سکه‌های پیش فروش به دست خریداران آن برسد، اما با نوسانات اخیر در بازار راهکار دیگری از سوی این بانک ارائه شد.

    تداوم نوسان نرخ ارز در بازار و رشد جهشی قیمت سکه باعث شد بانک مرکزی برنامه جدید خود برای متعادل کردن بازار سکه را اعلام کند که در این بین زمزمه‌های تبدیل سکه‌های پیش خرید شده به اوراق سکه به گوش رسید.

    در همین راستا معاون اقتصادی بانک مرکزی روز گذشته در نشست خبری جزئیات تصمیم جدید بانک مرکزی برای ایجاد امکان نقدپذیری سکه‌های پیش فروش را اعلام کرد.

    قربانی تاکید کرد حدود ١0 هزار و ٨00 میلیارد تومان سکه در این طرح پیش فروش شده که این رقم حدود ٥.١ درصد پایه پولی سال ١٣٩٦ است.

    این مقام مسئول در بانک مرکزی گفته بود در انتشار اوراق سکه دارنده می‌تواند رسید خود را با تبدیل کردن به اوراق در بورس معامله کند به طوریکه تحویل سکه‌ها به صورت کالا می‌تواند خطراتی را از لحاظ امنیتی برای صاحبان آن‌ها ایجاد کند.

    وی تصریح کرد که در مجموع هیچ مشکلی برای تحویل سکه‌های پیش فروش شده وجود نخواهد داشت به طوریکه اوراق سکه کاملا در حکم فیزیک سکه است و هر کسی تمایل داشته باشد می‌تواند آن را دریافت کند و با این حرف خیال خریداران سکه را راحت کرد.

    با این تفاسیر باید دید این سیاست با توجه به شرایط فعلی چه حد می‌تواند بازار سکه را تعدیل کند و در این بین منتظر واکنش خریداران سکه‌های پیش فروش شده ماند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو