عصر بازار

رئیس اداره امور مالیاتی خبر داد:

جریمه برای مودیان معافیت صفر درصدی در صورت عدم ارائه اظهارنامه

عصر اعتبار- رئیس اداره امور مالیاتی گفت: اگر مودیان معافیت نرخ صفر درصد تا پایان مهلت داده شده اقدام به ارائه اظهارنامه‌های خود نکنند، ناچار به پرداخت جریمه هستند.

جریمه برای مودیان معافیت صفر درصدی در صورت عدم ارائه اظهارنامه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید کامل‌ تقوی‌نژاد رئیس اداره امور مالیاتی کشور با تأکید بر اینکه مودیان‌ حقوقی تا پایان خرداد ماه فرصت ارائه اظهارنامه‌ مالیاتی خود را دارند، اظهار کرد: اگر افراد حقوقی نسبت به پرداخت مالیات‌های خود اقدام نکنند، با اتمام فرصت در نظر گرفته شده به علت نداشتن تسویه مالیاتی مشکلاتی در امور اداری آنها به وجود می‌آید.

    وی افزود: تمهیداتی با اداره پست، برخی از کافی‌نت‌ها و اماکنی‌ که می‌توانند در ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی به اشخاص کمک کنند، اندیشیده شده است. با توجه به تهسیل‌گری های انجام شده انتظار می‌رود افراد پیش از اتمام فرصت، نسبت به ارسال اظهارنامه های خود اقدام کنند.

    رئیس اداره امور مالیاتی کشور اضافه کرد: مسیرهای دیگری همچون ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی به شیوه‌ای الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه اشخاص حقوقی و حقیقی در نظر گرفته شده است. از این رو افراد می‌توانند در محل کار و یا مسکن خود اقدام به ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی کنند.

    وی بیان کرد: امسال هم همانند سال‌ گذشته زمینه‌ای برای ارائه 100 درصدی اظهارنامه‌ها بطور الکترونیکی فراهم شده است.

    تقوی‌نژاد با بیان اینکه یکی از کشورهای پیشتاز در مالیات‌دهی و مالیات‌‌ستانی نوین هستیم، افزود: سال گذشته حدود 99 درصد از اظهارنامه‌های خود را بطور الکترونیکی‌ دریافت کردیم‌.

    رئیس اداره امور مالیاتی کشور با تأکید بر اینکه ایران به بالاترین‌ حد و مقام جهانی مالیات دهی و مالیات ستانی‌ نوین رسیده است، بیان کرد: مطابق تحقیقات و بررسی‌های اخیر در کشورهای‌ پیشرفته و توسعه یافته شاخص استقبال مودیان‌ از ارائه اظهارنامه الکترونیکی حدود 97 درصد است در حالیکه این شاخص در کشور ما بالغ بر 99 درصد تشخیص داده شده است.

    وی تصریح کرد: استقبال خوب مودیان‌ از ارائه الکترونیکی‌ اظهارنامه‌ها نویدبخش‌ تحول مطلوب در نظام مالیاتی است.

    تقوی‌نژاد با اشاره به ایجاد یک تغییر مثمرثمر در امور مالیاتی، گفت: اکنون امکان پرداخت، ثبت اعتراض‌ها و غیره بطور الکترونیکی برای کاربران ایجاد شده است و از این پس هیچ امر مالیاتی،  خارج از طرح جامع مالیاتی مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد.

    رئیس اداره امور مالیاتی اضافه کرد: مطابق مذاکره و توافق های اخیر سازمان امور مالیاتی و اصناف، گروه سوم مالیاتی و یا به عبارت دیگر "بند‌ ج  قانون مالیات‌ها"موظف به پرداخت مالیاتی با افزایش 5 درصد نسبت به سال گذشته هستند.

    رئیس اداره امور مالیاتی تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی سال گذشته  برای یک میلیون و 200 هزار مودی‌ بدون اینکه اظهارنامه‌های آنها مورد مطالعه  و بررسی قرار بگیرد‌،  برگ‌ قطعی‌  دریافت کردند.

    تقوی‌نژاد‌ با بیان اینکه تا تاریخ 20 خرداد امسال، اشخاص حقیقی حدود 9166 اظهارنامه‌ ارائه کردند، گفت: مطابق آخرین آمارها،گروه اول 13 هزار و 200 اظهارنامه ،گروه دوم 33 هزار و 800 ، گروه سوم   392 هزار  مورد و 334 هزار اظهارنامه هم مربوط به مشمولان  تبصره 100 یا همان اصنافی ها ارائه شده است.  امیدواریم پیش از اتمام مهلت درنظر گرفته شده تمام افراد مکلف‌ نسبت به ارائه اظهارنامه‌های خود اقدام کنند.

    رئیس اداره امور مالیاتی بیان کرد: برخی از منابع و بخش‌های اقتصادی مشمول معافیت‌های مالیاتی با نرخ صفر درصد هستند اما این افراد مشروط به اینکه اظهارنامه‌های خود را ارائه کنند، می‌ توانند از این معافیت ها بهره‌مند شوند. مشمولان معافیت نرخ صفر درصد مالیاتی اگر نسبت به ارائه اظهارنامه‌های خود سستی‌ کنند ناچار به پرداخت جریمه خواهند شد.

    لایحه مالیاتی 2 ماه آینده در مجلس  بررسی می‌شود
    وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: لایحه‌ای برای اظهارنامه ها در اسفند 95 از سوی دولت به مجلس ارائه شد  و پیش بینی می‌شود ظرف یکی دو ماه آینده جمع‌بندی‌های کمیسیون اقتصادی مجلس در نوبت بررسی برای صحن علنی قرار گیرد.

    تقوی‌نژاد‌ مطرح کرد: سازمان امور مالیاتی بنابر‌ استانداردهای‌ جهانی اقداماتی همچون تقویت حافظه مالیاتی، تعریف استانداردهایی‌ در زمینه نرم افزار و سخت افزارها، فراخوان‌ها و غیره تعیین کرده است.

    رئیس اداره امور مالیاتی کشور تشریح کرد: تا پایان شهریور ماه امسال باید 405 هزار مودی‌ برای اظهار مالیات‌های خود ثبت نام کنند. فراخوان‌های مربوطه به این افراد ارسال شده است.

    وی در مورد تقویت استانداردهای نرم افزار و سخت افزارهای امور مالیاتی گفت: با متخصصان و صاحب نظران PSP مذاکره‌هایی برای ارتقای سطح ابزارهای‌ امور مالیاتی داشته‌ایم.

    تقوی‌نژاد‌ بیان کرد: سازمان امور مالیاتی قصد دارد که بخش خصوصی در زمینه ارتقای سطح کیفیت عملکرد خود ورود کند. سازمان امور مالیاتی نقش حاکمیتی را در این امر بازی خواهد کرد و تنها در مباحث استانداردها  و مشخصات فنی عبور می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی